Ga naar inhoud

Nieuwe versie, nieuwe kansen?


Aanbevolen berichten

Wie even in de webshop kijkt zal zien dat Filemaker de 'oude' Filemaker Pro heeft weggehaald (logisch, die bestaat niet meer) en alleen nog maar de single user license van Filemaker Pro Advanced aanbiedt, voor de oude prijs: € 576,- ex btw. Dat is voor een gewone gebruiker die niet van plan is om hele ingewikkelde dingen te gaan doen met datamodellen, scripts, etc etc.wel een dure propositie geworden. Dit is een prijsstelling die je in de jaren '80 van de vorige eeuw nog wel kon rechtvaardigen, maar ik vrees dat FMI zijn (potentiële) gebruikers populatie toch een beetje te optimistisch inschat.

Link naar reactie

In 1989 koste FileMaker II zo’n 24.000 BEF in belgenland, da’s inderdaad ongeveer 500€, maar dan reken je de devaluatie nog niet. Ik schat zo zonder echte devaluatieberekening, dat dit het equivalent is van een 1200€. Omdat ik toen bij een Apple dealer werkte, kon ik een “dealer NFR” versie bij Kluwer kopen voor 5.400 BEF. Zo’n 300€ vandaag denk ik. Wat een koopje.

Natuurlijk veegde toen iedereen wel zijn of haar voeten aan licensing, omdat er nog niet veel wetgeving rond was, De BSA was nog maar 1 jaar oud en stelde nog niet veel voor. Dus we gebruikten toen allemaal dezelfde licentie op kantoor, wat de prijs natuurlijk terug naar beneden haalde. Ik denk dat we met 4 mensen op dezelfde db werkten, dus dat brengt de prijs terug naar omgeveer dezelfde als vandaag in relatieve termen.

Wat vroeger niet bestond was de huurformule. Fiscaal interessant, maar als je FileMaker blijft gebruiken, kan je beter kopen. “Opgepast, dit is 3 keer duurder” zie op de licencing site. Zo mag je niet denken. Een klant van mij deed de berekening, 50 gebruikers met server. Na 5 jaar begin je te besparen met een koop-licentie. Je moet immers ook rekening houden met de jaarlijkse maintenance fees van de AVLA.

Maar wacht, FileMaker heeft nogmaals de licensing aangepast. Misschien klopt dit al niet meer. Wat ik heel mooi vind is de versoepeling rond Server, waarmee je dezelfde licentie op 3 servers mag installeren. Er zijn een paar slimmere mensen bij FileMaker die door hadden dat je met de Data Migration Tool iets meer armspeling nodig hebt.

FileMaker is zeker niet goedkoop, maar als je het professioneel gebruikt, verdien je er ook geld mee. En is de prijs ook verantwoord. Ik vind de prijs voor de non-profit en eduction sector nog te hoog echter. Voor particulieren zou FileMaker eens moeten kijken hoe Microsoft het doet. Een familie licentie is een PAK goedkoper dan een professionele licentie, maar je krijgt geen factuur. Of dat legaal is, laat ik even in het midden.

Link naar reactie

Wat me vooral hindert is dat FMI bij zijn licensing bepaalde business modellen / usecases totaal negeert. Ik geloof wel dat Filemaker nu naast een product (FMPA) ook meer en meer een platform is geworden, maar het een sluit het ander niet uit. Zonder FMPA kun je niks ontwikkelen, maar zonder FMserver kun je een heleboel dingen WEL. 

Er wordt bijvoorbeeld al jaren geroepen om een licentie optie voor 1 t/m 4 gebruikers, eigenlijk een beetje zoals de Developer License (3user), maar dan inclusief de FMP client en dan hoeft het heus niet voor €89,- per jaar (wat nu weer belachelijk goedkoop is als je daar ook een FMPA voor kunt installeren!).

Een ander punt is de 'instroom' van nieuwe ontwikkelaars. Die schijnt minimaal te zijn en dat is echt zorgelijk. Maar ook heel begrijpelijk: ik heb bijv een zoon op de Universitreit Wageningen studeren en als ze daar leren programmeren / modelleren gaat dat met Excel, Python en MySQL. FileMaker  is absoluut geen optie, want het is gewoon onbetaalbaar. Dus leeft het niet op de Universiteiten en HBO opleidingen. En dat is toch waar je potentieel vandaan moet komen, niet van kantoorwerkers in een bedrijf.

Onbekend maakt onbemind, zeggen we hier in Nederland.

Ik zou zeggen: geef elke student een gratis licentie FMPA voor 12 maanden die je voor een klein bedragje kunt verlengen plus toegang tot een vette cloudserver of een repository op Github.

 

Link naar reactie

Ja, klopt. 

Je zou kunnen zeggen dat FMI zich aanpast aan de veranderende omstandigheden (LAN => Internet => Cloudbased).

Je zou ook kunnen zeggen dat het een symptoom is van een zwalkende marketing strategie.

Er wordt wel beweerd dat grote broer Apple een dikke vinger in de pap heeft. Ik geloof daar niet zo in, maar wel dat FMI een winstverplichting heeft en dat Apple het bedrijf puur als een inkomstenbron ziet, niet als een instrument om klanten binnen te halen / houden.

 

Link naar reactie
Op 19/05/2018 om 10:02 zei hans erik:

Een ander punt is de 'instroom' van nieuwe ontwikkelaars. Die schijnt minimaal te zijn en dat is echt zorgelijk. Maar ook heel begrijpelijk: ik heb bijv een zoon op de Universitreit Wageningen studeren en als ze daar leren programmeren / modelleren gaat dat met Excel, Python en MySQL. FileMaker  is absoluut geen optie, want het is gewoon onbetaalbaar. Dus leeft het niet op de Universiteiten en HBO opleidingen. En dat is toch waar je potentieel vandaan moet komen, niet van kantoorwerkers in een bedrijf.

Dit was een paar jaar geleden een belangrijke topic bij FileMaker, maar het is net zoals bij politiek: de focus blijft niet lang genoeg bij een probleem om het volledig op te lossen. Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat education prijzen veel meer moeten zakken. Nu FileMaker nog. Of ze graven hun eigen put door te veel hun zakken te vullen. Wat een beeldspraak.

Op 19/05/2018 om 10:36 zei Banach:

Wat ik vervelend vind is dat je bij iedere nieuwe versie weer een nieuwe licentiestructuur hebt die je opnieuw moet doorgronden en uitleggen aan je klanten.

En elke keer zegt men bij FileMaker dat het nu nog eenvoudiger is. Not.

Wat Hans Erik aangaf is dat er geen interessante formule is voor wat in onze contreien vaak voorkomt: 3, 2 of zelfs maar 1 client, maar wel beroepsmatig. Ik denk dan aan een server voor de backups. Een cloud server lijkt me een goeie benadering, omdat zo’n kleine bedrijfjes ook geen IT infrastructuur hebben. Voor de clients kan je dan voor huurlicenties kiezen. Maar ik begrijp dus dat er nog zuiniger opstellingen zijn, zonder server, huurlicenties zijn dan niet (meer) mogelijk? 

 

Link naar reactie

Ander probleem is dat FM steeds meer PHP/SQL wordt. Waarom zou ik dan nog FM kopen terwijl ik alles ook in een willekeurig ander programma kan doen? Voor universiteiten dus een makkelijke keus.

Ik zou graag zien dat FM een eenvoudige versie houdt voor mensen die wel een simpele database willen maken en daarvoor geen php etc. nodig hebben. FM10 was voor mij de laatste versie, voldoet aan al mijn wensen en ik kan er mee maken wat ik wil. Een update koop ik niet meer, alle extra toeters en bellen heb ik niets aan.

Link naar reactie
2 hours ago, hiker said:

Ander probleem is dat FM steeds meer PHP/SQL wordt. Waarom zou ik dan nog FM kopen terwijl ik alles ook in een willekeurig ander programma kan doen? Voor universiteiten dus een makkelijke keus.

Nou, op zich is de integratie via REST en PHP natuurlijk een prima zaak, maar heeft meer met de datastructuur dan met de user interface te maken. Er is natuurlijk een enorm verschil tussen het gemak waarmee je een ingewikkelde interface in elkaar knutselt in FileMaker of in een PHP + Javascript combi. Er zijn wel tools die je een heleboel programmeerwerk uit handen nemen, maar kijk je naar wat zich bij WordPress afspeelt, dan word ik daar niet vrolijk van. 

2 hours ago, hiker said:

Ik zou graag zien dat FM een eenvoudige versie houdt voor mensen die wel een simpele database willen maken en daarvoor geen php etc. nodig hebben. FM10 was voor mij de laatste versie, voldoet aan al mijn wensen en ik kan er mee maken wat ik wil. Een update koop ik niet meer, alle extra toeters en bellen heb ik niets aan.

Eigenlijk wat we tot dusver hadden...

 

Link naar reactie
Citaat

Er is natuurlijk een enorm verschil tussen het gemak waarmee je een ingewikkelde interface in elkaar knutselt in FileMaker of in een PHP + Javascript combi.

Dat is waar natuurlijk maar... Vervolgens hoef je met PHP e.a. geen licentiekosten te betalen of door te berekenen... De ontwikkelkosten zijn dan wellicht hoger maar het terugverdien model is anders. Als FileMaker ontwikkelaar moet je, als we het maandelijks zien, al meer licentiekosten afdragen dan andere ontwikkelaars maandelijks rekenen voor een complete on-line applicatie.

Citaat

Wat Hans Erik aangaf is dat er geen interessante formule is voor wat in onze contreien vaak voorkomt: 3, 2 of zelfs maar 1 client, maar wel beroepsmatig

Ook dat is zo, 1,  2 en 3 komt veel voor. Met een deprecated model voor runtimes blijft er weinig over kleinere standaardapplicaties. En... in een veranderende wereld vol kleinere bedrijven (ZZP markt groeit hier enorm) en andere, goedkopere, alternatieven (een appje welke éénmalig 5 Euro kost is voor veel mensen bijna toch echt de norm geworden) vallen daardoor toch heel veel potentiele klanten af. En als ze in het begin niet instappen is de kans ook veel kleiner dat ze later wel zullen gaan overstappen.

Citaat

Wat ik vervelend vind is dat je bij iedere nieuwe versie weer een nieuwe licentiestructuur hebt die je opnieuw moet doorgronden en uitleggen aan je klanten.

Citaat

En elke keer zegt men bij FileMaker dat het nu nog eenvoudiger is. Not.

Ook ik heb elke keer weer moeite om het te doorgronden. Het valt ook vaak lastig uit te leggen, zeker aan bestaande klanten.

In mijn beleving gaat FileMaker er teveel vanuit dat bedrijven zelf een applicatie ontwikkelen gezien de lage ontwikkeldrempel. In de praktijk komt dit dus eigenlijk niet voor zeker niet bij de wat kleinere bedrijven. Niet alleen omdat men daar de capaciteit niet voor heeft maar ook omdat je inmiddels toch wel wat ontwikkelcapaciteiten nodig hebt om meer te kunnen maken als een kaartenbak (I loved Claris Filemaker 1.04... ;-) ). En ja, wat dan? Deze kleinere bedrijven hikken toch echt wel aan tegen licentie- en ontwikkelkosten. En de steeds maar groeiende, goedkope, on-line alternatieven dragen daar niet aan bij.

Wij, als ontwikkelaars, kunnen best vinden dat prijzen, gezien hetgeen wat je krijgt, in verhouding zijn. En op zich vind ik dat ook zeker. Een middelgroot bedrijf welke een bedrijfsspecifieke applicatie nodig heeft (dus iets wat niet standaard is) heeft m.i. aan Filemaker een mooi product en hele goede tool waarin je snel verder kunt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
On 24 mei 2018 at 10:29 AM, burggraaf said:

Ook ik heb elke keer weer moeite om het te doorgronden. Het valt ook vaak lastig uit te leggen, zeker aan bestaande klanten.

In mijn beleving gaat FileMaker er teveel vanuit dat bedrijven zelf een applicatie ontwikkelen gezien de lage ontwikkeldrempel. In de praktijk komt dit dus eigenlijk niet voor zeker niet bij de wat kleinere bedrijven. Niet alleen omdat men daar de capaciteit niet voor heeft maar ook omdat je inmiddels toch wel wat ontwikkelcapaciteiten nodig hebt om meer te kunnen maken als een kaartenbak (I loved Claris Filemaker 1.04... ;-) ). En ja, wat dan? Deze kleinere bedrijven hikken toch echt wel aan tegen licentie- en ontwikkelkosten. En de steeds maar groeiende, goedkope, on-line alternatieven dragen daar niet aan bij.

Ik vind die nieuwe templates in de Launcher weer hartstikke mooi, en ook de nieuwe 'relations for dummies' optie is veelbelovend. Maar op het gevaar af om sceptisch of zelfs cynisch over te komen: zo simpel is het dus niet. De meeste problemen die een eenvoudige kaartenbak voorbij gaan, vereisen al snel een goed doordachte oplossing. Je komt al gauw in een ERD, een WireFrame, primary keys e.d. terecht. Het later oplappen van een verkeerd ingestoken databaseontwerp is tijdrovend en frustrerend werk en valt qua kosten ook nog eens slecht uit te leggen aan een opdrachtgever.

Ik heb in het recente verleden een paar keer oplossingen voorbij zien komen die nog uit de FP6 tijd stamden danwel door goedbedoelende in-house ontwikkelaars in elkaar gezet waren. Ik kom tegenwoordig bijna overanderd tot de aanbeveling: begin opnieuw.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...