Ga naar inhoud
  • 0

Uurlijkse backup?


Peter Wagemans

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De auto/preserved backup kan je niet verwijderen of aanpassen, helaas. Ik vind het echter een stuk handiger om zelf te bepalen wat er wanneer, maar vooral waarnaartoe en hoevaak een backup wordt uitgevoerd en dus wil ik die backup uitschakelen. Dat kan alleen via de command-line met het volgende commando:

fmsadmin disable schedule 1

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Menno & Paul. Het moet lukken dat ik gisteren een project heb gestart waarvan ik 17 geanticipeerd had. In Balsamiq mockups had ik master-detail wireframes gemaakt, en die implemeteren super gemakkelijk. 

Omdat het nooit een goed idee is om lokaal te ontwikkelen, en ik ook zo’n 3 user server dev licentie heb “gekregen”, heb ik de 16 server van mijn MacBook gedeinstalleerd, en de 17 versie erop gezet. Ik werk dus veel via de server die ik op mijn eigen machine draai. Werkt prima, je hebt backups - als je weet hoe je dat moet instellen :-) - en in mijn geval kan ik testen met iPad Air en Pro en Windows clients.

Ik had ook wat problemen met het uploaden van mijn files, ik had de indruk dat server crashte zelfs, want de web console rapporteerde plots dat de server moest gestart worden, hoewel Ik niets in de log file vond. Uiteindelijk zag ik wél een log entry dat het niet lukte, maar met een leuk nummertje erbij waar je geen bal aan hebt. BTW, logs bekijk ik met BBEdit, omdat die automatisch de geladen log bijwerkt, een beetje als “tail -f event.log” maar handiger. Misschien lukt dit ook met zijn gratis kleine broertje. Dit alles omdat je in deze versie van server geen logs meer via de console kunt bekijken. Uiteindelijk lukt het uploaden wél, maar ik heb niet verder gezocht naar de oorzaak.

Op de web console staat een notification dat Server 80% van het toegewezen geheugen gebruikt. Heb ik niets aan gewijzigt, want ik moest echt wel verder met mijn project. Maar wel treffend dat dit reeds gebeurt met een pas geinstalleerde server die nog geen enkele file open heeft.

Ik post mijn ervaringen hier maar even, als zijn ze wat off topic en hebben jullie mijn vraag al beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Andere vraag, iets minder off-topic: nou je toch in de Cmd line moet duiken om de backup naar je hand te zetten, is het op die manier mogelijk om bij een backup (scheduled of incidenteel) de Remote Container bestanden over te slaan?

Klinkt een beetje vreemd waarschijnlijk, maar ik heb bijv een database waar heel veel PDF's worden opgeslagen en als ik incidenteel een recente kopie naar mijn eigen omgeving wil halen hoef ik die PDF's er echt niet bij te hebben. 

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

zie: https://fmhelp.filemaker.com/help/17/fms/en/#page/FMS_Help%2Fcontainerdatafolder.html%23

Daar staat: By default, the container data folder is not backed up with the databases; however, you can select an option to include the container folder in backups.

Je moet dus een aparte map instellen waarin je de containerdata laat opslaan, de containerdata daarin worden niet in de backup-schema's meegenomen tenzij je ook bij de folder-instellingen aangeeft dat je die backup wél wilt hebben. E.e.a. kan alleen in de console en volgens mij niet op de commandline.

Overigens kan je deze instellingen alleen wijzigen wanneer er géén databases zijn geopend.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...