Jump to content
  • 0

Resumé : Positieve en Negatieve cijfers

StevenDn

Question

Posted

Beste FM Kenners,

Ik ben momenteel tabellen aan het maken van verschillende klanten met verschillende omzetten. Maar ik heb positieve getallen ( facturen ) en negatieve getallen ( creditnota's ). 

Nu als ik een Resumé veld van de omzet, zodanig dat ik de totale omzet heb, maakt  hij deze ze negatief ( zie foto hieronder ). Wat ik eigenlijk wil bereiken dat hij automatisch de creditnota van de facturen aftrekt. zodanig dat ik een juist beeld heb van de totale gemaakte omzet.

Zie foto's hieronder, of stel gerust nog extra vragen.

Bij voorbaat bedankt.

83534179_Schermafbeelding2018-05-23om15_19_08.png.606236f67cfd3032f93639e1bcad80e4.png

Schermafbeelding 2018-05-23 om 15.19.37.png

Schermafbeelding 2018-05-23 om 15.21.58.png

7 answers to this question

Recommended Posts

• 1
Posted

Heb je 1 tabel waar je facturen en credit notas in stockeert, of gebruik 1 tabel voor facturen en 1 tabel voor credit notas? Ik veronderstel het tweede geval, want anders had je resumé automatisch al OK geweest.

Met resumé velden rekenen in FileMaker kan wel, maar het is nogal bewerkelijk. Het is veel soepelder benadering om relationeel je inkomsten en uitgaven te sommeren vanuit een andere tabel. Daar kan je bijvoorbeel per record een periode defineren, en nadat je in 2 calculatievelden respectievelijk de facturen en credit notas gesommeerd hebt, kan je deze velden…optellen. Presto.

• 1
Posted

Maak een nieuw totaliseringsveld. Definieer dit als een berekening met:  is het een normale factuur dan het totaal van de factuur is het een creditnota dan -1*totaal van de factuur.  Laat het resumé-veld het totaal over dit nieuwe veld berekenen.

• 1
Posted

Een kant-en-klare formule hangt af van de velden die jij al in je tabel met facturen hebt. Dit kan ik aan de hand van jou bijlages niet zien. Daarom het volgende:

Stel dat je in je facturen-tabel de volgende velden hebt:

omzet = de totale omzet van de factuur/creditnota

is_credit_nota = 1 wanneer het een creditnota betreft, anders een nul

Het nieuwe veld dat ik bedoel wordt dan:

totaal_omzet = If ( is_credit_nota ; omzet ; -1 * omzet )

Het veld is_credit_nota kun je invullen zoals je dat zelf wilt. Pas dan wel de berekening overeenkomstig aan.

b.v.

is_credit_nota = "debet" voor normale facturen of "credit" voor een creditnota.

Het berekende veld wordt dan:

totaal_omzet = If ( is_credit_nota = "debet"  ; omzet ; -1 * omzet )

• 0
Posted (edited)
20 uur geleden zei Peter Wagemans:

Heb je 1 tabel waar je facturen en credit notas in stockeert, of gebruik 1 tabel voor facturen en 1 tabel voor credit notas? Ik veronderstel het tweede geval, want anders had je resumé automatisch al OK geweest.

Met resumé velden rekenen in FileMaker kan wel, maar het is nogal bewerkelijk. Het is veel soepelder benadering om relationeel je inkomsten en uitgaven te sommeren vanuit een andere tabel. Daar kan je bijvoorbeel per record een periode defineren, en nadat je in 2 calculatievelden respectievelijk de facturen en credit notas gesommeerd hebt, kan je deze velden…optellen. Presto.

Dag Peter, ik heb 1 tabel waar de creditnota en de facturatie instaat. Maar van de creditnota bv negatieve getallen maken werkt niet aangezien deze allemaal negatief optellen. Die cijfers komen ook rechtstreeks uit onze database ( waar ook alles in 1 tabel staat ) dus het is makkelijker om het onder 1 tabel te houden

Edited by StevenDn
extra info
  • 0
Posted

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik ben al iets wijzer. Alleen zie ik niet hoe ik dit omzet in een formule in mijn fmp bestand. Hebben jullie hiervan een voorbeeld ?

Schermafbeelding 2018-05-29 om 14.56.37.png