Linda Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 hoi, onlangs ben ik begonnen met het gebruik van FMP. Nu vaar ik altijd vast op het gebruik van portalen. Wanneer kan ik deze best gebruiken en wanneer niet ? Hoe kan je iets weergeven in portalen ? gr. linda ja, ik ben dus een echte 'beginneling' Quote
0 AvD Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Een portaal is niets anders dan een soort venster dat je toelaat om - terwijl je in databank A vertoeft - gerelateerde gegevens te zien uit databank B. Zo kan je in een bank met bedrijven (A) de contactpersonen voor het bedrijf zien in een portaal, terwijl die natuurlijk wel in databank B (Contactpersonen) zitten. Wat je misschien ook kan doen, dat is een knusse zetel, lekker glaasje erbij, en de handleiding doorbladeren. Echt boeiend! Na een paar dagen dring je zo binnen in de fascinerende wereld van FileMaker. Je zal je dan ook het typisch FileMaker-denken eigen maken. Succes toegewenst Quote
0 miltenb Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Deze biedt een schat aan FileMaker info in een redelijk handzaam formaat. Quote
0 DJ_Lucv Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Daar waren we al achter milton Even voor de volledigheid, ja de handleiding is inderdaad top , je kunt ook relaties met hetzelfde bestand maken, waardoor je dus een selecte groep gegevens weer kunt geven. Quote
0 AvD Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 (edited) Maar Milton had het wel over de Engelstalige FileMaker Pro Bible. Ik had het zelf ook pas laat gezien (stond in zijn subject line, die op Clarify trouwens zelden of nooit gebruikt wordt...). Edited December 11, 2003 by Guest Quote
0 Dr_Flash Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Je zal je dan ook het typisch FileMaker-denken eigen maken. In het begin stuiter je inderdaad tegen een hoop onlogische dingen aan, maar het FileMaker-denken is wel noodzakelijk wil je ergens komen Quote
0 jw Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Maar om Linda dan toch ook wat op weg te helpen: Het simpele portaal: Je hebt een bestand met bedrijven en een 2e met de contactpersonen. Als je de bedrijven ieder een uniek nummer (key) in een veld toekent, en dat nummer ook onderbrengt bij de contactpersonen, dan kun je dus de juiste contactpersonen bij een berijf tonen. Dat doe je dan met een portaal in de layout van het bedrijf. Een iets moeilijker portaal: Een globaal veld is een geheugen-variabel die lost staat van de database. Je hebt een globaal veld dat verwijst naar het veld met het unieke nummer van het bedrijf. Vul je dan het Globale veld met de key van een van de bedrijven, dan kun je via die relatie alle velden van dat bedrijf uitvragen of wijzigen. Of je laat zo juist de naam van een organisatie zien in de layout van de contactpersoon. Nog ietsje moeilijker: Je vult het globale veld met een reeks unieke nummers, ieder gescheiden met een ";". Dan krijg je de bijbehorende records in het portaal te zien. Waar zouden we zijn zonder de relatie en portalen? Niet veel verder dan dBase III? Quote
0 Linda Posted December 12, 2003 Author Posted December 12, 2003 wow, ik had niet verwacht zo direct een hele reeks antwoorden te krijgen. Dit werkt wel echt ! Ik ben blij dat ik hier terecht kan met mijn vragen ! Maar mijn probleem is het volgende; even duiden: Ik zou graag een database bouwen voor de administratie van mijn lln. in school. Ik heb er 2: A: met gegevens van lln en werken die ze gestudeerd hebben B: met alle werken die ik thuis heb liggen (bibliotheek) Nu zou ik graag in die bibliotheek alle lln. kunnen weergeven die dat bepaald werk al gespeeld hebben. Ik dacht dat dat het beste werkte met portalen, maar als ik de handleiding volg (wat me vrij goed lukt tot hiertoe) en ik probeer een portaal, dan sturen ze me telkens naar andere pag. waarna ik telkens terugkeer op hetzelfde probleem: het lukt me niet om iets weer te geven in dat portaal. Ik weet niet wat ik fout doe, misschien is dit ook een slechte oplossing ... alvast bedankt, linda Quote
0 edc Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Beste Linda, Je probleem is eigenlijk niet zo eenvoudig voor iemand die pas met relationele database begint. Dit is namelijk een typisch voorbeeld van een veel naar veel relatie. 1 leerling kan namelijk verschillende werken gespeeld hebben en 1 werk kan door verschillende leerlingen gespeeld zijn. Je hebt dus 3 tabellen nodig: a: leerlingenbestand b: bibliotheek c: relatiebestand waarin je bijhoudt welk werk door welke leering reeds bespeeld werd. De bijgevoegde bestanden maken hopelijk alles duidelijk. mvg, edc Quote
0 Linda Posted December 12, 2003 Author Posted December 12, 2003 Dank je wel ! Dit weekend weet ik alvast wat doen ... 't Ziet er naar uit dat dit hetgeen is wat ik zocht. Ben benieuwd, vg, linda Quote
0 Linda Posted December 14, 2003 Author Posted December 14, 2003 Het werkt !!! Hartelijk bedankt. Echter nog 1 probleempje; 't Is inderdaad zo dat meerdere lln. meerdere werken kunnen gespeeld hebben. Ik heb deze ingevuld, maar krijg telkens maar 1 werk te zien. Kan je in datzelfde portaal ALLE werken laten zien of is dit onmogelijk ? gr. linda Quote
0 AvD Posted December 14, 2003 Posted December 14, 2003 Dat is niet zo moeilijk: ga met een GTRR vanuit de databank Leerlingen naar de Joinfile. Je komt dan terecht op één van de records voor die leerling. Als je op die records een portal met selfjoin maakt op basis van de leerlingcode, dan kan je daar alle werken in één portaal laten zien. Quote
0 Linda Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Ja, het werkt terug. Ik had 1 verkeerde relatie gemaakt bij het overzetten naar mijn eigen dBase. Toch fijn dat ik nu geen uren meer moet zoeken, maar direct een helpende hand heb... bedankt, linda Quote
Question
Linda
hoi,
onlangs ben ik begonnen met het gebruik van FMP. Nu vaar ik altijd vast op het gebruik van portalen. Wanneer kan ik deze best gebruiken en wanneer niet ? Hoe kan je iets weergeven in portalen ?
gr. linda
ja, ik ben dus een echte 'beginneling'
12 answers to this question
Recommended Posts