Ga naar inhoud
  • 0

Portal in pop-up erg traag


Kees Velker

Vraag

De volgende situatie:

- ik heb een relatie waaraan ik een adres wil toevoegen. Een relatie kan meer adressen hebben. Ik heb een portal gebruikt voor het weergeven van de gekoppelde adressen. Als ik een adres wil toevoegen wil ik dat als volgt: ik heb een popupbutton gemaakt. In het popupscherm heb ik een portaal dat alle adressen toont. Vervolgens zit er een zoekglobal met een zoekknop in het popupscherm waarmee ik in het popup portal kan zoeken. 

Voor de weergave van de gevonden adressen in de popup portal gebruik ik als filtering: PatternCount ( Adressenbestand__ALL::Straat ; Adressenbestand__ALL::ZoekAdres_g ) maar het zoeken is vreselijk langzaam (er zitten ca. 9 miljoen adresrecords in). Waarschijnlijk doe ik iets doms, ik ben een beginnende gebruiker van Filemaker. Heeft iemand een tip hoe ik snel kan zoeken in een popscherm?

 

Schermafbeelding 2018-07-04 om 11.48.11.png

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
1 hour ago, Kees Velker said:

Had via het normale zoeken al een test gedaan

En dat is precies wat je moet doen. Stap af van die pop-up met gefilterde portal en zoek binnen een nieuw modal venster met als basistabel die adresrecords. Geef de gevonden resultaten in een lijst weer en laat de gebruiker een adres uit die lijst aanklikken. E.e.a kun je sterk op je pop-up laten lijken, zelfde knopjes, vergelijkbare scriptjes.

Link naar reactie
  • 0

Op de door jou gekozen manier wordt ongeïndexeerd gezocht. Dit wil zeggen dat van ieder record wordt nagegaan of dit aan de filtering voldoet. Voor 9 miljoen records zal dit idd enige tijd in beslag nemen.

De oplossing is dan ook om wél geïndexeerd te zoeken, dus rechtstreeks in de tabel met de adresrecords en niet via een portal filter.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, in ieder geval van dat ongeindexeerd zoeken. Snap dat dit traag wordt. Had via het normale zoeken al een test gedaan en dat flitste over het scherm.

Blijft wel een vraag nu over: hoe kan ik zoeken zonder een portal filter, heb je een voorbeeld of linkje?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Banach, ik heb nog een (waarschijnlijk simpele) vraag: ik heb een relatiebestand, heb een adressenbestand en een jointable (adressen bij relaties). Vanuit de relatiekaart wil ik een adres zoeken en koppelen (dus relatieID en adresID opnemen in de jointable). Ik heb dat nu als volgt opgelost: Ik heb in de relatiekaart een knop (adres toevoegen), die springt naar een zoeklay out, daar kun je adressen zoeken en als je een adres selecteert, dan vult ie de jointable met een relatieID en een adresID. 

Dat gaat bijna goed ;) De relatieID wordt netjes gevuld. Ik gebruik daar een $$relatieID variabele voor, maar op een of andere manier wordt het adresID in de jointable niet gevuld (blijft leeg). Weet jij hoe ik vanuit de zoeklay out een scripje maak waarmee ik ook adresID in de jointable kan vullen?

Het script op dit moment:

===

Variabele instellen [ $$AdresID ; Waarde: Adressenbestand:Primaire sleutel_adresID ]

Ga naar lay-out [ "Adreskoppeling" (jointable) ; Animatie: Geen ]

Nieuwe record/nieuw verzoek

Veld instellen [ Jointable::relatieID ; $$RelatieID ]

Veld instellen [Jointable::adresID ; $$AdresID ]

===

Bijzonder is dat $$RelatieID wel wordt doorgegeven, maar $$AdresID niet...

 

 

aangepast door Kees Velker
te snel op enter
Link naar reactie
  • 0

Geef na de beide veld instellen eens de scriptstap commit record (au hollandaise is dat geloof ik records/verzoeken vastleggen)

Waarom gebruik je trouwens $$ en niet een enkel $ teken. Moeten deze variabelen ook nog na afloop van het script blijven bestaan?

Zie deze opmerking van Menno over $variabelen en $$variabelen:

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas... werkt niet. Ik had de dubbel $$ gebruikt omdat ik eigenlijk dacht dat de variabele beperkt was tot het script waarin ze worden gedeclareerd. Vandaar al een poging om de variabele in een ander script opnieuw te gebruiken door dubbel $$ te gebruiken...
Maargoed... ik begrijp eigenlijk niet waarom het niet werk. Ik heb nu Records/verzoeken vastleggen toegevoegd, maar dat helpt niet :( 

Link naar reactie
  • 0

Dan moet het probleem zitten in het instellen van de variabele. Deze zal wel leeg zijn. Controleer dit door een custom dialog toe te voegen direct na het instellen van de variabele. Geef als tekst in die dialog de variabele op. Wanneer deze inderdaad leeg is zit het probleem in Adressenbestand:Primaire sleutel_adresID.

Link naar reactie
  • 0

Nou... het is opgelost. Omdat ik vanuit de relatiekaart via adresselectie een record toevoeg in relatie_adres_koppeling gebruik ik $$relatieID als variabele. Verder heb ik twee tijdelijke globals toegevoegd. Dat werkt nu goed. Ook het sorteren werkt prima en het flitst allemaal over het scherm. Thx voor het op de route zetten!

 

BTW: hoe kan ik dit item sluiten? Probleem is opgelost, issue kan gesloten worden.

aangepast door Kees Velker
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...