Jump to content
  • 0
Sign in to follow this  
Sumar

ga naar record

Question

In een layout met listview is het de bedoeling om (zonder filter) naar een record te gaan met een bepaalde waarde en die dan in de layout (evt) bovenaan te tonen. De gebruiker moet dan nog steeds de mogelijkheid hebben om naar boven/beneden de scrollen door de hele (mogelijk gefilterde) tabel.

Is dit mogelijk en zo ja hoe pak ik dat aan (oftewel hoe vindt ik het recordnummer van het record dat gezocht wordt) ??

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dank, maar ik heb het kennelijk niet goed uitgelegd. Je weet het record nummer niet, wel de inhoud van het record. 

?  een
? twee
? Drie

Zoeken op twee moet dan een recordnummer opleveren (het ? ) en dan zou je naar het record moeten springen. 

Edited by Sumar

• 0

in 15 heb je een custom function nodig, 16 niet meer.

hij doet nu wel een "exacte" zoekopdracht. De waarde die je zoekt moet 100% overeenkomen met wat in het veld staat.

zoekrecord.fmp12

Edited by andries

• 0

dit gaat wel niet performant zijn op grote foundsets... dan kan je beter naar 16 over gaan omdat je dan gebruik kan maken van de ListOf summary fields. Die moeten maar 1 keer indexeren en gedaan.

• 0
3 hours ago, andries said:

CMD + SHIFT + F zou ook wel eens een oplossing kunnen bieden voor je probleem ;)

Hoe doe ik dat in een script?

• 0
3 hours ago, andries said:

dit gaat wel niet performant zijn op grote foundsets... dan kan je beter naar 16 over gaan omdat je dan gebruik kan maken van de ListOf summary fields. Die moeten maar 1 keer indexeren en gedaan.

Voorlopig (de eerste 20 jaar) heb ik daar geen probleem mee denk ik: dan zijn er 1050 of zo records. Er wordt gezocht op jaar-weeknr, maar dank voor de tip, dan kan ik dan die complexe custom functie ooit eens vervangen.

• 0

mogelijk is deze oplossing iets voor je.

Tijdens het typen in "_gZoekargument" zoek het script het juiste record voor je en plaatst deze in je lijst met records. Je blijft altijd in de lijst met "Alle" records en tikfouten worden meteen gewist. Het leuke hiervan is dat de gebruiker eigenlijk niks merkt van de techniek.

Ik gebruik dit principe zelf bij enkele klanten om een artikellijst door te wandelen. Zij gebruiken 6 velden met ditzelfde mechanisme (en er is daar nog een extra "onderhuids" argument, zodat alleen actieve artikelen in de lijst staan). De enige voorwaarde is dat de velden die je gebruikt zijn "geïndexeerd"

zoekrecord-3.fmp12

• 0

Dank! Hikvauden kunnen bij mij niet voorkomen, datum wordt niet ingetypt (datum staat in veld of wordt aangemaakt via get(currentdate) maar in de toekomst is deze iets om in het achterhoofd te houden.