Ga naar inhoud
  • 0

FMS 17 en FM17 traagheid / instabiliteit issue


Marsau

Vraag

Beste mensen,

Afgelopen week bij een klant alle servers en clients gemigreerd naar Filemaker 17, na een periode van testen van onze 'ecologie' in een separate omgeving. Na het doorvoeren van de update ervaren we onacceptabele traagheid op bepaalde machines en/of bij bepaalde handelingen. Processen die voorheen redelijk verliepen kunnen nu zelfs aanleiding geven om Filemaker af te breken, omdat ze (schijnbaar?) vastlopen. 

Server cache verhoogd via de CLI. Maar bij vastlopende clients zie ik verder geen netwerkverkeer, waaruit ik meen af te mogen leiden dat het ook een lokaal probleem kan zijn.

Ben dus aan het speuren, ben benieuwd of jullie zinnige tips of aanwijzingen hebben. FM(S)17 zou toch een quantum leap voorwaards moeten zijn, niet?

Alvast dank…

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Mars,

Ik heb inmiddels bij mij ook alles naar FM(S)(P)17 en daar draait alles van mijzelf en van de testopstellingen van klanten probleemloos.
Zogezegd ben ik daarom benieuwd naar wat er is gewijzigd en hoe jouw "landschap" er uitziet.

Van waar ben je gekomen? FM(S)13/14/15/16? 
Heb je meerdere servers in het netwerk draaien?
Zijn je SSL-certificaten in orde?
Gebruik je FQDN of directe ip-adressen om verbinding te maken?
Bij het "vastlopen": welke acties lopen er vast?
Wat gebruik je voor anti-virus (if any)?
Firewall(s) aan of uit.
Is alleen FileMaker (server/pro) vernieuwd of ook de werkstations / servers / OSen?

groet, Menno

BTW kom je weer naar de Summit?

Link naar reactie
  • 0

Hi Menno, ik heb dezelfde ervaring bij andere migraties, maar in dit specifieke geval...

Ik realiseer mij dat er vele variabelen zijn die voor problemen kunnen zorgen. Om het even plat te slaan:

Oude situatie: FMS 14, clients 13 t/m 16. => Geen noemenswaardige problemen.

Nieuwe situatie: alles op 17, alle overige variabelen ongewijzigd => Dikke stroop.

Ik heb een flinke slag weten te slaan door de lokale client cache - hoefden we nooit aan te raken; waren het bestaan van de instelling vergeten :-) - op te hogen naar 512 mb. Geinspireerd door deze excellente handleiding:

https://deskspace.com/understanding_filemaker_server_performance_introduction.html

Echter: situatie van eindeloos wachten (door gebruiker geïnterpreteerd als "vastlopen") blijft zich voordoen.

Vooral na snel schakelen tussen een stevige lijstweergave, beperken set > hoofdmenu > beperken set => valley of death

Moeten we dieper graven?

groetjes,
Mars 

BTW, ja, dit jaar weer van de partij :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker. Er is nog geen oplossing. 

Vastgesteld: het betreft alleen (sommige) Windows computers, in relatie tot een productie-server. 

Connectie van dezelfde machine met een test-server levert geen problemen op (maar die wordt ook minder belast met aantal clients).

Op basis van discussies in de Filemaker Community (https://community.filemaker.com/thread/187019)zien we:

- mogelijk conflict met een Windows update 1803?

- Office 365 conflict met laatste update 

Moet dit nog onderzoeken.

Symptomen:

a. Of:  werkgeheugen client loopt vol na bepaalde acties (zoeken, bestand openen etc), machine hangt, na een paar minuten hervatten. Gedurende deze tijd is er geen netwerkverkeer.

b. Of: volledige crash: harde reset nodig.

Server lijkt geen krimp te geven. Geheugen, netwerk, opslag binnen alle perken. Geen rare pieken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vermoeden was dat de cache-instelling van FMS nog standaard is en voorheen (pre 17) kon je dat gemakkelijk in de console wijzigen. Nu moet je dat op de CLI of met de admin-API doen (wéér een beta-versie). Ik heb een alpha-tooltje aan Mars gestuurd en dat is hij aan het proberen.

Dat tooltje heeft voor mij geen prioriteit, bevat bovendien veel losse eindjes en dus heb ik dat buiten het forum gehouden en dat blijft nog even zo, totdat ik de goesting (om eens een mooi Vlaams woord te gebruiken ?)heb om het af te maken. Dan zet ik het misschien op mijn eigen website neer en schrijf er een artikeltje bij.

Verder heb ik geen idee of daar het probleem van Mars moet worden gezocht, omdat zijn server zelf probleemloos lijkt te werken en omdat alleen bepaalde werkstations het probleem hebben.

Link naar reactie
  • 0

Kijk dan zeker even goed door deze pagina's:

De algemene help voor FMS:
https://fmhelp.filemaker.com/help/17/fms/en/index.html

De commandline heb je ook nodig om bijvoorbeeld CWP in te schakelen, de cache-grootte in te stellen of wachtwoord-beveiliging verplicht te stellen:
https://fmhelp.filemaker.com/help/17/fms/en/index.html#page/FMS_Help/command-line.html

Je kan de verder Admin-API gebruiken, daarvoor vind je de benodigde documentatie op je eigen server ná de installatie: 
https://<server_fqdn_of_ipadres>/fmi/admin/apidoc/
Deze is best handig en werkt zoals de DataAPI

Link naar reactie
  • 0

Probleem is naar alle waarschijnlijkheid opgelost. Dank voor deze informatie! Fantastisch dat iemand deze oorzaak heeft weten te vinden.

Het betreft dus inderdaad de custom menu's. Een naald in een hooiberg, en een ook nog eens een hele destructieve.

Mijn hypothese: menu's aangemaakt met een voorgaande versie van Filemaker zijn vatbaar voor deze corruptie, en kunnen vervolgens problemen veroorzaken onder Filemaker 17 i.c.m. Windows. Je moet er maar achter komen...

Ik heb de menu's even disabled en bouw ze opnieuw binnen FM17 op. 

Dank voor jullie aandacht!

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...