Ga naar inhoud
  • 1

Probleem met afdrukken van barcodes


Donamd

Vraag

In mijn toepassing worden er documenten afgedrukt waarop barcodes vermeld staan.  Dit heeft in het verleden altijd goed gegaan en functioneert nu ook nog behalve via één computer.

Het probleem is ontstaan nadat we een nieuwe Kyocera netwerkprinter geïnstalleerd hebben op ons kantoor.

Nu merk ik dat een document met barcode afgedrukt wordt van PC A wel barcodes afdrukt maar die niet leesbaar zijn door de barcode scanner.

Als dit zelfde document afgedrukt wordt vanaf PC B naar dezelfde printer zijn de barcodes wel leesbaar door de scanner.

Als ik vanaf PC A afdruk naar een andere printer zijn de barcodes wel leesbaar door de scanner.

Visueel gezien merk ik dat de lijntjes vanaf PC A vetter zijn waardoor bepaalde wit delen  in de barcodes niet meer zichtbaar zijn en soms dus een dikke vette lijn krijgen op een bepaalde positie wat eigenlijk een samentrekking is van 2 posities.

Iemand een idee waar dit probleem vandaan kan komen ?

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
12 hours ago, Donamd said:

Ik denk niet dat het iets te doen heeft met afdrukbaar gebied en/of marges aangezien vanaf een andere computer in het netwerk dezelfde layouts naar dezelfde printer geen probleem opleveren.

 

12 hours ago, Banach said:

Check dus de instellingen van de printer (percentage afdruk moet op 100% staan, afdrukbare gebied moet groot genoeg zijn, marges e.d.)

Bij de printerinstellingen, dus.

Link naar reactie
  • 0
12 hours ago, Donamd said:

Ik merk ook op als ik de records opgeslagen heb als PDF en dan deze PDF open  en print dat er geen probleem is.

Dit toont aan dat de printer een bewerking uitvoert voordat het document geprint wordt. Daar moet je dan ook de oplossing zien te vinden.

Ooit zoiets gehad met een Dymo labelprinter die de barcode iets in elkaar kneep om in het afdrukbare gebied te laten passen.

Om welke printer gaat het?

Link naar reactie
  • 0

 

Citaat

Om welke printer gaat het?

Het is een Kyocera Ecosys M5526cdw.

Citaat

Dit toont aan dat de printer een bewerking uitvoert voordat het document geprint wordt. 

Geen idee wat je hiermee bedoeld.  Heeft het dan iets te maken met een instelling van de printer of is het iets dat ik bij Filemaker moet zoeken ? 

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt hier eerlijk gezegd ook niet wijzer van.

Heb je al eens gekeken waar de rechtstreeks geprinte barcode verschilt van de via pdf geprinte barcode?

Als de lijndiktes of tussenruimtes gewoon anders zijn kan het ook aan de printerdriver liggen. Die helemaal verwijderen en opnieuw installeren zou dan een oplossing kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

De lijndiktes van de rechtstreeks barcodes zijn inderdaad dikker dan deze via de Pdf geprinte barcode.  Hierdoor valt er een gedeelte van de witte ruimte tussen de lijnen weg waardoor bij sommige codes de wit ruimte zelfs volledig verdwenen is.

Ik heb de printer al eens volledig verwijderd gehad en opnieuw geïnstalleerd maar toen zonder resultaat.

Ik ga het zeker nog eens proberen, maar kan pas maandag terug testen.  Ben nu niet in de buurt van de printer.

Link naar reactie
  • 0

Blijft een probleem.  Ik heb de printer verwijderd bij de instellingen en opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft bestaan.

Ik blijf het vreemd vinden dat als ik een pdf maak vanuit filemaker en deze afdruk dat de barcodes wel goed leesbaar zijn door de scanner, maar als ik dezelfde records met barcodes rechtstreeks afdruk vanuit Filemaker de barcodes niet leesbaar zijn.

Iemand nog een suggestie ?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de onderliggende fonts al eens vervangen voor een andere of opnieuw geïnstalleerd?
Het ziet ernaar uit dat het probleem in de printerdriver zit die gebruikt wordt. Immers de PDF composer doet zijn werk wel goed.
Probeer ook eens om het tekstframe waar de barcode in getoond wordt op je layout ruimer te dimensioneren.

Meer zou ik zo gauw ook niet kunnen verzinnen.
Als noodgreep zou je d.m.v. een script altijd via de PDF optie kunnen afdrukken.

Succes met zoeken.

Link naar reactie
  • 0

hallo

wij hebben een event registratie applicatie, en hebben ook met sommige barcodes problemen. Je kan beter via een PHP module gaan dan via de ScriptMaster barcode plugin (jammer genoeg), en dan met insert from url ze in je database gooien. Gaat even snel, nadeel is dat je een internet verbinding nodig hebt als je ze wil genereren.

Groetjes

Andries

 

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig heb ik het euvel voor mij opgelost.  Ik heb het advies van ovvk hiervoor als tijdelijke oplossing gevolgd

Op 03/10/2018 om 08:30 zei ovvk:

Als noodgreep zou je d.m.v. een script altijd via de PDF optie kunnen afdrukken.

Ik heb in mijn script de Pdf opgeslaan en dan met de Event stap dit bestand afgedrukt.

Ik ben tegelijkertijd wel de overige suggesties ook aan het bekijken maar kom er nog niet onmiddellijk uit.

Andries zegt

16 uur geleden zei andries:

Je kan beter via een PHP module gaan dan via de ScriptMaster barcode plugin (jammer genoeg), en dan met insert from url ze in je database gooien. Gaat even snel, nadeel is dat je een internet verbinding nodig hebt als je ze wil genereren

 Ik heb nog FM 11.  Ik denk de Insert froml Url hierbij niet bestaat.  Bestaat er nog een andere mogelijkheid hiervoor ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...