Ga naar inhoud
  • 0

Opvragen datasource?


hans erik

Vraag

Ik heb 2 databases A en B, beide draaien op dezelfde server. In A heb ik twee datasources B1 en B2 die allebei naar B verwijzen, op deze manier:

B1: File Path: file:B

B2: File Path: fmnet:/<de_complete_url_van_de_server>/B

In het database diagram van A komen meerdere Table Occurrences van een bepaalde tabel in B voor. Niks bijzonders, maar....een deel loopt via B1, een ander deel via B2.

Nu probeer ik erachter te komen welke Table Occurrence aan welke datasource gekoppeld is, maar hoe?? Weet iemand een (custom) functie of plugin die dit uitvlooit? Ik heb alle Get() en Design functies bekeken, maar die leveren op zijn best de Base Table op. Maar dat is niet genoeg. Het ddr biedt een optie 'datasources' maar dat levert alleen een lijstje van de datasourecs op met een ID.

Heb ik iets gemist of staat dit nog ergens op een 'wishlist'? Je kunt namelijk niet zomaar een Table Occurrence verwijderen of omzetten, want een scriptstap verwijst naar de ID en zodra dat uit het schema verdwijnt zijn de rapen gaar.

 

 

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik gebruik de tool fmvis (is er voor MacOS én Windows https://www.fmvis.com) . Die is heel snel wanneer je er klonen in gooit en die toont keurig pér DataSource welke TOC's er aan zijn gekoppeld:

image.thumb.png.414716574fc760c2265952065008ed86.png

geen gratis tool. Hij kost 310 euro ex btw, maar is icm fmdiff (https://www.fmdiff.com en nog eens 310 euro) zijn geld dubbel en dwars waard. Ik gebruik deze tools al jaren enkele malen per week en wil niet meer zonder.

Link naar reactie
  • 0

OK, maar dat bevestigt dus mijn vermoeden dat er binnen FileMaker op dit punt niet veel mogelijk is behalve een hoop fröbelwerk.

Je kunt 1 voor 1 de TOCs aflopen en de datasource in een lijstje noteren. Vervolgens kan ik dan wel de scriptstappen en scripts selecteren die de 'foute' datasource gebruiken.

Het gaat natuurlijk altijd om een flinke database, of nog erger: om een geconverteerde database uit de FileMaker 6 tijd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je de "foute" datasourced tabellen wilt "omsourcen"? Daar heb je volgens mij geen speciale tools voor nodig:

  • Open de Relaties in de DatabaseDefinitie
  • Gooi van iedere tabel uit de verkeerde source een ongekoppelde TOC neer
  • Selecteer 1 voor die tabellen en gebruik bij iedere tabel cmd-u (windows:ctrl-u) om de overige weergaven van die tabel te zien
  • Wijzig vervolgens één voor één de basistabel door dezelfde uit de juiste datasource te kiezen, alles blijft werken en gekoppeld. Je moet bij het selecteren alleen eerst een spatie aan de TOC naam toevoegen en weer verwijderen, anders hernoemt FM de TOC naar de tabelnaam (met eventueel een indexnummer)
  • Needless to say, maar toch: de hulp-TOC's uit de 2e stap even verwijderen

Het is een enorm #$%@! werk, maar volgens mij de enige manier, geen tool die je daarbij help, behalve dat je er mee kan controleren of je er geen hebt gemist.

Link naar reactie
  • 0
On 26 september 2018 at 8:42 AM, Peter Wagemans said:

Innige deelneming, hans erik.

Fijn dank je.

En wat betreft het antwoord van Menno: inderdaad, er is geen tool voor nodig, alleen een hoop geduld en discipline. Maar ik heb overigens besloten om Legacy oplossingen uit de Pre-FP7 tijd altijd opnieuw te bouwen, en niet te proberen een garagebox in een kantoorvilla om te bouwen.

Toch vind ik het een duidelijke 'blind spot' in de Filemaker developer tools. De informatie is er wel, want elke datasource heeft een ID, een naam en een pad.

Wat bijvoorbeeld ook ontbreekt: ik zou in het database diagram alle TOC's van een bepaalde datasource willen kunnen hilighten, en ze dan een bepaalde kleur geven. Dat ligt toch voor de hand?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...