Jump to content
  • 0

tekst 'plakken' zonder script??

klaver

Question

Posted

Ik wil dat in een groep records, waarvan veld A identiek is, de inhoud van veld B (tekstveld) voor al deze records wordt gelijkgemaakt aan de laatst ingevoerde input in dat veld (B), zonder dat er een script aan te pas komt.

Dus: ik typ tekst in veld B; wanneer ik dit veld verlaat, wordt automatisch deze tekst overgenomen in alle records die hetzelfde veld A hebben, en dit zonder een script te moeten runnen.

Is dit mogelijk in filemaker 5.5?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Beste klaver, ik heb een sterk vermoeden dat je redundant gegevens aan het opslaan bent. En dat jouw ontwerp nog niet is uitgenormaliseerd. En dat jouw probleem mogelijkerwijs in een genormaliseerde omgeving vanzelf is opgelost (je hoeft dan geen groep records meer aan te passen).

• 0
Posted (edited)

Je had meer energie dan ik, Theo. Zouden we niet ergens op Clarify die normalisatie-regels moeten klaarhouden, zodat we er meteen naar kunnen verwijzen? Anders blijft dat maar duren... En we kunnen het de mensen toch niet kwalijk nemen 1) dat ze die regels niet kennen 2) dat ze er nog nooit van gehoord hebben en 3) dat ze ze niet zelf opnieuw uitvinden terwijl ze bezig zijn. Ik denk dat je gelijk hebt als je vermoedt dat een kwart van wat we hier aan adviezen geven bestaat uit het corrigeren van slecht genormaliseerde databanken :cry: . Ik heb het al zo vaak gezegd - ook hier - dat dat het gevolg is van de gebruikersvriendelijkheid van FileMaker en de uiterst lage instapdrempel.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Gelijk heb je Andre,

ik ben effe in mijn archieven gedoken en, hoe kan het ook anders, niks dan engelstalige documentatie....

Indien jij ergens een nederlandstalig ding liggen hebt, zou ik dat graag eens willen zien/lezen....

Tijd en energie om alles te vertalen heb ik niet....het is hier ook veel te warm voor..... :D

• 0
Posted
Indien jij ergens een nederlandstalig ding liggen hebt, zou ik dat graag eens willen zien/lezen...

Tijd en energie om alles te vertalen heb ik niet....het is hier ook veel te warm voor..... :D

Ik ga zoeken. Misschien kunnen we zelf zorgen voor een korte samenvatting in bevattelijk Nederlands.

• 0
Posted

Beste Klaver, die staan hier al ergens op het forum, dacht ik. Doe eens een search op "normalisatie" (of "normalisering", of zo). En... hou ons op de hoogte!

• 0
Posted

Op dit forum vond ik nog wel andere verwijzingen naar de normalisatieregels, maar geen concrete invulling van deze materie.

Ons allerliefste google wist mij echter volgende site te melden, nederlandstalig en goed ondersteund met concrete voorbeelden: http://home.student.utwente.nl/s.p.ekkebus/portfolio/files/Paper_DB_normalisation.pdf

Tevens wil ik Jean WM bedanken voor zijn (engelstalige) cursus, ik weet niet of hij deze ook met de andere medemensen op dit forum wil/kan delen.

Nu rest mij niets anders dan eens na te gaan of mijn bestanden voldoen aan deze normalisatieregels, maar dat is niet meer voor vandaag ...

PS. Onderweg op mijn zoektocht kwam ik volgende site tegen: http://www.lutmers.com/

Interessant, zeker voor beginnende filemakergebruikers zijn de gratis lesjes die aangeboden worden, hopelijk worden ze nog uitgebreid.