Ga naar inhoud
  • 0

Facturatie vraagstuk


martindes

Vraag

Ik heb een vraag over facturatie issues.

Ik heb 7 tabellen

  1. Contacten
  2. Bedrijven
  3. Contact_Bedrijf_Join-Table
  4. Factuur_Bedrijven
  5. Facturen
  6. Factuurbedrijven
  7. Orders

Bedrijven en Contacten hebben een jointable. Dus als een contact switcht van bedrijf A naar B dan komt er v oor deze persoon een record bij in e jointable.

Een bedrijf kan zowel een bezoekadres hebben maar ook een postbus. En een factuur email adres.

Tot zover lijkt het niet moeilijk. Wanneer bedrijf A een order plaatst dan moet er een factuur gestuurd worden naar bedrijf A en dan kies je of de postbus, of het bezoekadres en het email factuuradres.

Echter, het kan zijn dat bedrijf A de order plaatst en dat de factuur naar Bedrijf B moet.

En om het nog complexer te maken staan die bedrijven voor bedrijf A niet in de tabel bedrijven maar in de tabel Factuur_Bedrijven (6).

En om er nog een schepje bovenop te doen heeft ook bedrijf B een flink aantal bedrijven waar de factuur naar toe gestuurd moet worden ipv naar hen.

Dus voor de duidelijkheid.

Bedrijf A plaatst order 1. Factuur moet naar Bedrijf A uit de tabel Factuur_Bedrijven.
Bedrijf A plaatst order 2. Factuur moet naar Bedrijf C uit de tabel Factuur_Bedrijven.
bedrijf A plaatst order 3. Factuur moet naar Bedrijf Z uit de tabel Factuur_Bedrijven.

Bedrijf B plaatst order 4. Factuur moet naar Bedrijf A uit de tabel Factuur_Bedrijven.
Bedrijf B plaatst order 5. Factuur moet naar bedrijf X uit de tabel Factuur_Bedrijven.

Kortom, heel veel verschillende factuuradressen die aan verschillende bedrijven kunnen hangen.

Ik heb zelf het plan om een aparte tabel te maken met factuur_regels waar elk bedrijf één of meerdere records krijgt voor het factuuradres.

En dan zou ik ervoor kiezen om in de order die geplaatst wordt de keuze te maken naar welk adres de factuur moet. Wanneer de order klaar is dan kan er met een knop een script aangeroepen worden zodat de factuur aangemaakt wordt, de order als afgewerkt afgevinkt wordt en de omzet op naam blijft van het bedrijf die de order geplaatst heeft.

 

Wat zijn jullie ideeën hierover? Zit ik op het goede spoor of zie ik problemen over het hoofd?

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

My 2 cents. Ik zou:

- één tabel met bedrijven hanteren, dus geen aparte bedrijven_facturen.

- in de factuur met 2 velden aangeven wie de order geplaatst heeft en wie de factuur ontvangt. Beide hebben een koppeling met de bedrijventabel.

Als je daarnaast ook nog wil vastleggen welke bedrijven voor andere bedrijven debiteur kunnen zijn, moet je dat OF met een tussentabel aangeven tussen 2 Table Occurrences van de bedrijventabel, OF door de verwijzingen naar de 'mogelijke debiteuren' als een lijstje in een apart veld in bedrijven op te slaan. Die laatste optie maakt gebruik van een  'multi-key' relatie, waarbij je meerdere sleutels in een lijste opneemt. Bespaart je de extra tabel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...