Ga naar inhoud
  • 0

Overstap van Filemaker Pro Advanced naar Filemaker Pro 17


Donamd

Vraag

Sinds begin FM 11 gebruik ik onze bedrijfstoepassing gemaakt met Filemaker samen met 5 gebruikers.  Dit hebben we gedaan zonder gebruik te maken van Filemaker Server.  Ik ben één en ander aan het overlopen om een overstap te maken naar FM 17.

Nu heb ik recent een testversie van FM 17 geïnstalleerd en een kopie van onze database overgezet om wat te experimenteren.  De conversie hiervan ziet er goed op uitzondering van de externe plugins na.

Is er een gemakkelijke manier om te weten te komen in welke scripts en berekeningen ik bepaalde functies heb gebruikt van externe plugins.  Momenteel staat in bepaalde de scripts de vermelding Functie ontbreekt, doordat wellicht de Plugins van FM 11 niet herkend worden worden door FM 17 en deze wellicht ook geupdate zullen moeten worden.  Ik kan natuurlijk script per script gaan controleren waar deze functies gebruikt zijn geweest, maar denk dat het in totaal meer dan 800 scripts zijn wat een heel zoek werk gaat worden.

Verder gaf ik al aan dat ik niet eerder met FM Server gewerkt heb maar denk er wel aan om deze in de toekomst te gaan gebruiken.  Zit de installatie setup ook inbegrepen in de download bij de testversie ?

Is het correct dat Filemaker Server nu meegeleverd wordt bij de aankoop van FM 17

 

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
On 10/10/2018 at 8:08 PM, Donamd said:

Sinds begin FM 11 gebruik ik onze bedrijfstoepassing gemaakt met Filemaker samen met 5 gebruikers.  Dit hebben we gedaan zonder gebruik te maken van Filemaker Server.  Ik ben één en ander aan het overlopen om een overstap te maken naar FM 17.

Nu heb ik recent een testversie van FM 17 geïnstalleerd en een kopie van onze database overgezet om wat te experimenteren.  De conversie hiervan ziet er goed op uitzondering van de externe plugins na.

Welke plugins zijn dat? Ik meen dat de meeste 'mainstream' plugin's wel updates hebben uitegbracht die compatible zijn met FM17.

Quote

Is er een gemakkelijke manier om te weten te komen in welke scripts en berekeningen ik bepaalde functies heb gebruikt van externe plugins.  Momenteel staat in bepaalde de scripts de vermelding Functie ontbreekt, doordat wellicht de Plugins van FM 11 niet herkend worden worden door FM 17 en deze wellicht ook geupdate zullen moeten worden.  Ik kan natuurlijk script per script gaan controleren waar deze functies gebruikt zijn geweest, maar denk dat het in totaal meer dan 800 scripts zijn wat een heel zoek werk gaat worden.

Heel gemakkelijk niet, maar ik heb bijvoorbeeld mbv van Clipboard functie van de MBS plugin een tabel gemaakt met daarin alle scriptstappen en velddefinities. Daarin kun je dan een full-text search doen en op die manier alle scripts / scriptstappen en velden/tabellen eruit vissen waarin een bepaalde plugin wordt aangeroepen.

Een andere optie is om alle scripts en velddefinities te printen naar PDF (MacOS). Dat levert een PDF op die je met behulp van Preview of Acrobat kunt doorzoeken. Is misschien wel de gemakkelijkste optie.

 

Quote

Verder gaf ik al aan dat ik niet eerder met FM Server gewerkt heb maar denk er wel aan om deze in de toekomst te gaan gebruiken.  Zit de installatie setup ook inbegrepen in de download bij de testversie ?

Nee, volgens mij niet. Misschien kun je FMServer wel apart downloaden en als test installeren.

Quote

Is het correct dat Filemaker Server nu meegeleverd wordt bij de aankoop van FM 17

 

Niet helemaal: je kunt een configuratie voor 5 users aanschaffen. Daarvoor krijg je een licentie voor max 3 FileMaker Servers (1 voor test, 1 voor live en 1 voor ontwikkeling bijv), 5 clients (fileMaker Pro Advanced, Webdirect en/of FileMaker Go connections). Later kun je die configuratie uitbreiden met meer sessies, d.w.z. je kunt aanvankelijk tegelijk met 5 gebruikers aangelogd zijn aan de server. Dat aantal kun je later dus uitbreiden naar max 100 of 250  of zoiets.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden zei hans erik:

Nee, volgens mij niet. Misschien kun je FMServer wel apart downloaden en als test installeren.

Inderdaad. Dit is intussen ook gelukt en heb de eerste ontdekking gedaan met een FMServer.

Ik zie bij de installatie dat er gevraagd wordt naar een SSL certificaat.  Ik heb op internet hierover al één en ander gelezen maar zou graag ook even informeren van welke uitgever jullie een SSL certificaat kunnen aanbevelen.

aangepast door Donamd
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info Menno.  Ik heb geprobeerd om hiermee een SSL certificaat aan te vragen maar struikel nog ergens over.

Ik heb het bestand serverRequest.pem aangemaakt en de inhoud hiervan gekopieerd naar het aanvraag formulier bij de site van Xolphin.nl maar krijg hier een foutmelding 'De CSR heeft een ongeldig domein'.

Hoe dient de juiste samenstelling van de domein te zijn ?

Nu heb ik hier de naam van onze FMS ingevuld.

aangepast door Donamd
Link naar reactie
  • 0

je moet een FQDN (=Fully qualified domain name) opgeven. Dus als jullie domain www.onsdomein.nl zou heten, dan zou je de de fmserver bijvoorbeeld de fqdn fmserver.onsdomein.nl kunnen geven.

Je zal in jullie netwerk de DNS moeten aanpassen, zodat dan fmserver.onsdomein.nl wordt verwezen naar het IPadres van jullie fmserver.

Een fake-domeinnaam opgeven mag niet, het moet een bestaand domein zijn. Als je in jullie DNS bij de domeinregistratie een wildcard ( *.onsdomein.nl) hebt, dan is dat voldoende en anders moet je die even toevoegen....

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur geleden zei menno:

Je zal in jullie netwerk de DNS moeten aanpassen, zodat dan fmserver.onsdomein.nl wordt verwezen naar het IPadres van jullie fmserver.

Is het IP adres van onze fmserver hetzelfde als het Vast Ip adres van het netwerk waar de fmserver op actief is ?

Via DirectAdmin ben ik even naar de instellingen gaan kijken bij DNS Management.

Ik zie de mogelijkheid om Domein records toe te voegen.  Is het hier dat ik de FQDN dien op te geven.  Is dat in het veld type A ?

image.png.52048721c5c8b361484475fef1afc6c6.png

Link naar reactie
  • 0

Ik zal morgen met onze hoster hiervoor contact opnemen, maar ik vermoed dat het type een A Record moet zijn, zoals al gelezen op verschillende locaties op het web.

Ik had geen idee dat hier zoveel gevaren aan zitten.  Moet dit dan niet altijd gebeuren als voorbereiding voor de installatie van een SSL certificaat ?  Dus elk één die een fms draaien heeft zal dit toch wel tegen komen veronderstel ik.  Ik heb er geen probleem mee om hiervoor iemand in te huren, maar vind het ook wel fijn dat ik iets kan bijleren.

Alvast toch nog bedankt voor de tips.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...