Jump to content
  • 0

invoerlijsten

Linda

Question

Posted

Ik heb een invoerlijst gemaakt met waarden uit een ander bestand, nl. mijn adresboek. Als ik nu een naam kies uit die lijst, dan plaatst hij automatisch de bijbehorende gegevens in deze dBase. Probleem echter: als ik 2 dezelfde namen heb, dan toont hij maar telkens 1 ervan. Ik heb al laten zoeken op voor en achternaam, maar het wilt niet lukken.

Wie kan mij helpen ?

gr. linda

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Jouw relatie steunt op een unieke waarde....basiseigenschap van relaties...

Vermits er meerdere records dezelfde waarde in het triggerveld hebben...is dit NIET uniek en zul je altijd de eerst ingevoerde krijgen, onafgezien van het aantal...

Twee mogelijkheden :

1. je geeft aan ieder record een unieke waarde, en gebruikt dit veld als trigger binnen je relatie...

2. in het specifieren van je waardelijst heb je twee mogelijkheden :

"Use value from this field" - wat de familienaam zou kunnen zijn,

(nadat je het juiste bestand hebt aangegeven)

en

"also display values from" - wat dan de voornaam zou kunnen zijn...

Maak jouw veld breed genoeg dat beide waarden kunnen getoond worden....

HTH

• 0
Posted

Mogelijkheid 2 heb ik geprobeerd, maar geeft hetzelfde probleem. (zelfde familienaam, andere voornaam). Soms laat hij de ene zien en dan weer de andere.

Misschien een andere optie:

Kan ik in het gerelateerde bestand de velden zo invoegen dat ik op verschillende dingen kan zoeken ?

Vb. ook op voornaam of straat afzonderlijk (zoals in het adresboek) terwijl hij dan toch de bijhorende gegevens laat zien ?

of is dit teveel gevraagd, waarschijnlijk denk ik nog niet zoals FMP gebruikers ...

toch bedankt

• 0
Posted

In je adressenbestand moet je een veld hebben dat een unieke waarde per adres heeft. (Meestal noem ik dit veld adres_ID) Het is een nummer dat als automatisch volgnummer gedefinieerd is.

In hetzelfde bestand maak je een berekend veld opgebouwd uit de concatinatie van de velden die je als info wilt zien in de keuzelijst van het ander bestand. Voorbeeld: naam&" "&voornaam&" "&adres.

Voor de keuzelijst refereer je dan naar het adres_ID + als tweede veld het berekend veld. Met sortering op het 2e veld.

• 0
Posted

Bedankt !!! Het lukt wat ik wou, maar vergeef me, ik heb nog een vraag: waarom is dat _ID nummer ? Ik heb geprobeerd zonder en dat werkt ook. Zie ik iets heel belangrijks over het hoofd ?

• 0
Posted

Kan best dat dat ook werkt, maar de normaliseringsregels vergen dat je steeds kunt beschikken over een unieke identifier. Als je daar zelf niet voor zorgt (je creëert daartoe een unieke code), dan garandeert niets je dat je in je databank unieke waarden gaat hebben, zelfs als combineer je een aantal elementen (zoals een geboortedatum met een straatnaam, of een naam met een nummerplaat, of welke combinatie dan ook): steeds zal de mogelijkheid bestaan dat je twee identieke waarden in één databank krijgt. Daarom dus moet je steeds voor een eigen, betrouwbare ID zorgen.

• 0
Posted

Nu ik het lees is het me ook heel duidelijk geworden. Stom dat ik dat niet zelf kon bedenken ! Ik ga alvast mijn voorzorgen nemen.

mvg

't Was misschien een stomme vraag (vind ik nu zelf) maar als ik niet begrijp waarom ik bepaalde dingen doe raak ik gefrustreerd ...