Ga naar inhoud

MacMini 2018


hans erik

Aanbevolen berichten

Dit is natuurlijk een software forum maar... de MacMini is altijd een populaire machine voor 'lichte' FileMaker Server toepassingen geweest.

Het lijkt erop dat Apple de MacMini echt nieuw leven in geblazen heeft: maximaal een 6Core i7, 64 GByte RAM (prijzig), 4 Thunderbolt 3 poorten en een 10GB UTP aansluiting.

Ik denk dat dit voor FileMaker Server wel een populaire optie gaat worden, ofschoon een beetje aan de prijs misschien.

Link naar reactie

Leuk machientje en wat betreft de specs ook best OK, maar ik blijf mijn klanten toch maar HP DL3xx adviseren. Als het dan niet vanwege de prijs is, dan toch op zijn minst vanwege het OS, dat niet ineens de nieuwste versie van FMS niet meer ondersteund ?of de bestaande niet meer ondersteund

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vraagje over de MacMini 2018: Natuurlijk is de SSD-schijf van groot nu voor FMS. Maar hoe zit zit met de hoeveelheid RAM versie de processor?

Ik zou zelf niet kiezen voor de i3 met 8RAM.

Een i5 met 16RAM lijkt mij een mooie machine voor FMS,

maar je kunt ook een i7 of juist meer RAM.

Wie kan daar iets nuttigs over zeggen?

Link naar reactie

ligt aan de toepassing, de i3 is al een vlot machientje, 8 gig kan voor een paar gebruikers. Ik heb laatst een i5 met 16 gig geïnstalleerd voor een bedrijf met 2/3 gebruikers (alleen FM) en de machine was zo snel dat de cpu nauwelijks bewoog. Het systeem is aardig efficient, maar ik had het gevoel dat ik net zo goed de i3 had kunnen nemen.

Volgende week een i7 testen bij een bedrijf met 15 werknemers, ook alleen FM, kijken hoe dat gaat :-)

 

Link naar reactie

oh, dan ben ik benieuwd naar je bevindingen.

 

Het gaat bij mij om een klant met 10 Filemaker gebruikers, soms een beetje Webdirect en steeds meer via de App die de API gebruikt.

Nu draait dat alles nog op een MacMini uit Mid 2011, 2Ghz i7 met 16Gb Ram en een traditionele harddisk.

Maar bezin me op een betere machine.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wat de i9 6-core versie betreft, ik lees daarover dat die nogal warm wordt. "Thermal throttling" is de gebruikte term. Dus een beest van een machine, maar nogal slecht gekoeld. 1 en ander zou te maken hebben met de thermische pasta die niet echt goed aangewend is bij het plaatsten van de CPU op het moederbord. Ik denk dat een FileMaker Server daar wel wat minder last van heeft, dit is eerder als je bezig bent met video encoding of zo.

Ik zou zo'n Mini wel kunnen gebruiken als mijn hoofdmachine voor development en zou hem zelfs naar klanten meenemen. Zodra deze monitor hier beschikbaar wordt: https://www.laptopmag.com/articles/asus-proart-pq22uc-4k-portable-monitor-features . Als ik dan ook nog een extern keyboard meepak, dan heb ik iets veel beters dat mijn MacBook, dat ding is vandaag eerder een design statement dan een werktuig.

Ik vond deze youtube video van Snazzy Labs heel erg goed:

 

Link naar reactie

Heb vandaag een kleine test gedaan met een PSOS op zowel de oude server, 2010 MacPro 4core met SSD Raid als op de Mac mini, i7 met 16 gb ram en een externe SSD raid. 

Het script doet een hoop looping met door een gefilterde portal met een hoop records. Op de oude server deed het script er 123 seconde over. Op de mini 56 seconde :-)

De oude server met 4 core was vlot genoeg, maar de mini met 6 core heeft een stuk meer capaciteit en snelheid. 

De klant doet nog wat tests om te kijken of het systeem nog issues heeft, komende van FM14 en wil daarna over op de mini. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...