Ga naar inhoud
  • 0

XML met XSD schema


joser

Vraag

Hallo,

wij dienen de gegevens uit onze database te exporteren naar een XML file. We kregen een voorbeeld van een xml met het daarbijhorende XSD-schema.

Kan iemand me meer uitleg verschaffen wat k hiermee kan/moet doen. Filemaker werkt blijkbaar alleen met de XLS-opmaak. 

Op het internet is weinig of niets te vinden over Filemaker en XSD.

Zelfs de XML file krijg ik niet open...

Met vriendelijke groet Joser

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

XSD staat voor xml-schema-definitie en met dat bestand kan je hoofdzakelijk 2 dingen doen:

  1. je kan er een bestaand xml-document mee controleren
  2. je kan er een voorbeeld xml mee maken

Om dat te kunnen doen heb je een degelijke xml-editor nodig. Goede voorbeelden daarvan zijn OxygenXML, Altova XMLspy. Er zijn ook wel gratis alternatieven, maar die kunnen véél minder.

Filemaker heeft 2 eigen standaard xml-definities. FMPXMLRESULT en FMPDSORESULT.

De eerste XMLRESULT is heel abstract en geeft eerst de meta-informatie ov er de velden en daarna de resultset met inhoud. Deze is in mijn ogen het eenvoudigst te vertalen via xsl in iets anders. Dat kan xml zijn, maar ook html, json, sql, werkelijk alles wat tekstgebaseerd is

De tweede DSORESULT gebruikt de voorhanden zijnde veldnamen om daarmee element-namen in een platte xml te maken. Sommige mensen vinden dat fijner omdat ze dan soms zonder xsl toch een leesbare xml kunnen maken. Mijn bezwaar is dat ik die weergave niuet abstract genoeg vind en dat wanneer in FM een veldnaam wordt gewijzigd, de xml ook meteen anders is. Bij XMLRESULT is de weergave volledig abstract en heb je dat probleem pas wanneer je een veld verwijdert uit FM.

FM werkt dus niet alleen met xsl-opmaak, dat staat er los van.

Kijk even in dit artikel voor een eenvoudig voorbeeld dat met FileMaker data exporteert via xsl naar xml

Verder is er w3schools het nodige te vinden en ook Lynda heeft veel info over xml en xslt

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...