Jump to content
  • 0

Velden hernoemen m.b.v. applescript

andre

Question

Posted

Volgende vraag doet zich voor

Heb een bestand (text-tab)

Deze sleep ik op Filemaker (6 in dit geval) en het bestand wordt omgezet naar FM db.

Maakt dan zijn eigen velden (bv. f1 t/m f10)

in veel gevalen staat in het eerste record de beschrijving van het veld.

Nu wil ik de velden hernoemen.. Dus F1 moet de naam krijgen van cell 1 van record 1

Voorbeeld (wat niet werkt) set field "f1" to name of cell 1 of record 1 of database 1

Is het mogelijk?

Zo ja, hoe?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik zal maar vast voor mijn beurt praten, ik denk niet dat het kan. De velddefinities moet je eigenlijk zien als een aparte database, met de verschillende attributen (veldnaam, type, opties) als "velden" en de veldnamen zelf als "records".

Wat je met een Set Field commando doet, is de waarde van een willekeurig veld instellen, en NIET de naam. Op die manier zal het dus zeker niet gaan. En sinds de veldnamen zeer dikwijls argumenten zijn in scripts, lijkt het me tenminste hoogst onwaarschijnlijk dat je een wijziging van veldnamen zou kunnen scripten... Ik denk dus niet dat het kan. Sterker nog, ik wil er wel een smakelijke Trappist onder verwedden :P

• 0
Posted

Je kunt wel het volgende doen, indien je beschikt over Excel:

Open de .tab-file in Excel en bewaar deze als een Excel-bestand.

Wanneer je dit Excel-bestand nu opent met filemaker zal hij vragen of de 1e rij al dan niet veldnamen bevat. Indien je hier bevestigend op antwoord. Hernoemd hij netjes de veldnamen en begint de records maar te importeren vanaf de 2e rij.

• 0
Posted

Jammer... Ik wilde excel namelijk overslaan....

Is het dan mogelijk om een nieuwe db aan te maken in applescript..

zoals :

create new database with properties {name:"test", ... }

En dan de records importeren in dit bestand?