Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker 17 starter


Frank

Vraag

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is dat onder Windows of op de Mac?

Zover ik kan zien krijg je bij het sluiten van de bestanden dat venster alleen maar te zien wanneer je het na het openen van FileMaker niet hebt weggeklikt. Dus stond het eigenlijk nog op het scherm, achter het scherm van je FM oplossing.

Voorkomen dat bij openen van FM  het startscherm geopend wordt kan m.i. alleen door een fm bestand te dubbelklikken of op een alias (snelkoppeling) van FM te droppen. Dus maak eventueel een dummy bestand dat je dubbelklikt waarna dat bestand het gewenste bestand middels een script opent. Je kunt datzelfde script ook weer het bestand laten sluiten. 

 

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden zei Banach:

Is dat onder Windows of op de Mac?

Mac

59 minuten geleden zei Banach:

Zover ik kan zien krijg je bij het sluiten van de bestanden dat venster alleen maar te zien wanneer je het na het openen van FileMaker niet hebt weggeklikt. Dus stond het eigenlijk nog op het scherm, achter het scherm van je FM oplossing.

Echt niet

1 uur geleden zei Banach:

Voorkomen dat bij openen van FM  het startscherm geopend wordt kan m.i. alleen door een fm bestand te dubbelklikken of op een alias (snelkoppeling) van FM te droppen. Dus maak eventueel een dummy bestand dat je dubbelklikt waarna dat bestand het gewenste bestand middels een script opent. Je kunt datzelfde script ook weer het bestand laten sluiten.

Dat dubbelklikken doe ik ook. Bij het sluiten van het bestand opent dan pas dat zinloze starter venster. Dat met dat dummy-bestand lijkt me zinloos extra werk.

Link naar reactie
  • 0

beetje laat maar ik heb nog maar pas een versie 17 in gebruik. tot voor kort werkte ik nog met 15.

ik gebruik meerdere programma's door elkaar en heb ook diverse filemaker bestanden in gebruik. als ik ze een tijdje niet meer nodig heb sluit ik ze.

als ik daarna in andere programma's heb gewerkt en ik ga naar filemaker (waar op dat moment geen bestand open is) verschijnt dat intro-venster. bloedirritant! versie 15 had dat niet. de vraag blijft dus: is er al een of andere oplossing om dit uit te schakelen. ik gebruik een mac-mojave en een ander systeem is geen optie.

ik kan het oplossen door na het sluiten van mijn laatste filemaker bestand het hele programma af te sluiten maar elegant is anders en dan moet ik gaan nadenken en ik heb voldoende andere dingen om over na te denken.

met hartelijke groet
mackerjack

Link naar reactie
  • 0
15 hours ago, mackerjack said:

k kan het oplossen door na het sluiten van mijn laatste filemaker bestand het hele programma af te sluiten maar elegant is anders

Wat is het probleem daarvan? Het is normaal gedrag onder Windows. Wil je FM open laten staan omdat je dan direct een ander bestand kunt openen?

Trouwens, ook onder 18 en 19 zie ik dit verschijnsel nog steeds niet. Sluit het laatste bestand in FM en FM blijft actief zonder dat startvenster te tonen. Dit komt pas op het scherm wanneer je in de dock op het icoon van FM klikt.

Link naar reactie
  • 0
On 8/20/2022 at 10:18 AM, Banach said:

Wat is het probleem daarvan? Het is normaal gedrag onder Windows.

gelukkig werk ik met een mac.
het punt is dat ik vaak met meerdere filemaker bestanden werk naast bestanden van andere programma's. als ik bij het sluiten van een filemaker bestand ook het programma afsluit, sluit ik ook de andere bestanden van filemaker die ik graag bijdehand wil houden.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Banach zei:

Zet de databases die je gebruikt in de favorieten, dan wanneer dat starterscherm naar voren komt ben je een dubbelklik verwijderd van het volgende bestand dat je wilt gebruiken.

Zo gebruik ik het tegenwoordig ook. Er zijn ongeveer 7 databases die ik regelmatig gebruik. Die staan overal over mijn mac verspreid. Vroeger had ik daar aliassen voor op mijn desktop staan. Nu klik ik op FM in het dock en daarna de gewenste db. Achteraf eigenlijk best wel handig.

Link naar reactie
  • 0

allemaal mooie oplossingen. dank voor het meedenken.

helaas blijkt het niet mogelijk je te onttrekken aan wat softwaremakers aan, vaak wel, handige dingen hebben bedacht. jammer dat dit soort dingen dan ook worden opgedrongen zonder mogelijkheid er geen gebruik van te maken.

ja, ik ben soms wat rebels en erg op mijn vrijheid gesteld. ik zal er mee moeten leren leven.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net opzoek naar een oplossing. hbrendel, banach, tja, irritant. Je kan van alles instellen in de catacombes van Filemaker, in de library-map.

Ligt daar nog een optie? Wie is daar in thuis?

Iets dat ik ook irritant vond is hoe je om moet gaan met bestanden die je voor het eerst opent van een server waar nog geen certificaat op zit.

Dat stukje beheers ik inmiddels wel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...