Ga naar inhoud

Stay calm and nobody explodes


andries

Aanbevolen berichten

Even een klein overzicht van de voorbije 24u.

Klant belt om te zeggen dat waardelijsten niet meer werken op hun intranet. Deze worden uitgelezen uit een FileMaker file, en inderdaad als ik ga kijken zijn alle waardelijsten verdwenen uit de database, maar zijn ze nog beschikbaar op de layouts. Smells like corruption.

Geen probleem we nemen een backup en migreren de data. Geen backups beschikbaar want blijkbaar een week geleden is de hardeschijf ge unmount. En ik denk: "zie je wel ik had email notificaties moeten instellen". Bon enkel een backup van een week oud dus. En dan paniek, wat heb ik dan wel niet allemaal aangepast... 

Dus paniek, storm in het hoofd etc. Gelukkig goed team rond mij, die even zeggen: goh geen probleem, hooguit 2 uur werk, en vandaag bleek het waar te zijn.

Dus de situatie is: productie database is corrupt en de laatste backup is van 2 weken geleden. Wat heb ik gedaan?

DDR getrokken van corrupte database van de backup en in BaseElements ingeladen. -> prachtig overzicht van alles wat ik heb aangepast, zelfs klaar om gewoon te copy pasten naar je filemaker oplossing.

FMDataMigrationTool migreert de data (13Gb) in nog geen 5 minuten. Dan lijstje overlopen van BaseElements en alles aanpassen.

Inderdaad, 2 uur werk om alles terug te zetten zoals het was.

Dus als je dit ooit voorhebt: niet panikeren, vertrouw op FMDataMigrationTool voor snelle data migratie, en op BaseElements om een mooi rapport te geven van wat je allemaal hebt aangepast.

Nu ga ik wel even slapen :)

 

ohja: ook een email laten versturen als je backups mislopen zou dit allemaal kunnen hebben verholpen ;)

Link naar reactie
Op 04/12/2018 om 11:30 zei andries:

ohja: ook een email laten versturen als je backups mislopen zou dit allemaal kunnen hebben verholpen ;)

Ik zou het omdraaien. Een e-mail versturen als de backup uitgevoerd is (of tenminste een maal per dag). Wat als de e-mail over een misgelopen backup niet aankomt... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...