Ga naar inhoud
  • 0

Bestanden op Host worden niet meer automatisch getoond


SuperWimmie

Vraag

Dag dames, heren,

Betreft FM Server 15 op Mac, in combinatie met Pro 15 op Windows 10.
Sinds de Windows Update eerder deze week op één van mijn computers, wordt bij het openen van de host een tijd lang gezocht naar de connectie en vindt vervolgens de bestanden niet meer.
Bij het aanbrengen van een host via het invoeren van een IP adres, werkt vervolgens wel.

Wat niet meer werkt: fmnet:/MacBook-Pro-van-WimLagerweij.local/EElic15

Wat wel werkt: fmnet:/192.168.178.152/EElic15


Na mijn eerste computer geupdated te hebben, merk ik nu dat de andere computers na de laatste Windows 10 update, dit gedrag ook laten zien.

Windows Defender en Firewall uitschakelen lost dit probleem niet op.

Iemand enig idee of dit alleen bij FM 15 zo werkt en of dat er een oplossing voor te vinden is?

Groet,
Wim.

aangepast door SuperWimmie
Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de fm-server geen certificaat heeft en ook niet (meer) in je lijst met toegestane hosts staat (laatste tabblad in de voorkeuren van de FM-client), zal die host niet bij de lokale hosts verschijnen.

FileMaker slaat deze lijst met "toegestane hosts" niet op in de registry van windows of de plist van macos, maar in het bestand "permittedlist.txt"
In Windows is het pad: %userprofile%\AppData\Local\FileMaker\Shared\permittedlist.txt
In MacOS is dat: ~/Bibliotheek/Application Support/FileMaker/Shared/permittedlist.txt

Je kan deze bestanden niet uitwisselen tussen Windows en MacOS, de lijst met toegestane hosts zal dan leeg blijven, maar tussen werkstations met hetzelfde OS kan je deze bestandjes wél uitwisselen.

Zo hoef je op Windows of MacOS slechts één keer een host zonder certificaat toe te staan en vervolgens verdeel je het permittedlist.txt bestandje dat je dat oplevert over de werkstations met hetzelfde OS. De gebruikers daarop zien dan de lokale hosts wél.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gedrag is iets anders.

a. Bij oudere versies van Windows was dit met FM 15 totaal geen probleem. Onbeveiligde verbindingen zijn daar nog niet zo strikt bewaakt als in 17.

b. Het is met de update van Windows 10, dat de host zelf wel degelijk getoond wordt. Tot zoverre lijkt het goed te gaan.
Alleen de aanwezige bestanden vindt hij er niet.

Rechtstreeks een aanwezig bestand openen gaat ook niet. Soms kan je met het intikken van het juiste bestand deze nog wel eens geopend krijgen, maar nu lukt dat dus ook niet.



Als ik hetzelfde doe tussen 2 stuks Windows 10 met FM Pro, dus peer-to-peer, dan werkt het allemaal wel.
Ook na de update van Windows 10.

Vervolgens een testje gedaan met mijn Macbook, om daarmee de bestanden op mijn Mac server te openen.
Ook dat werkt zoals het hoort.

Het zit hem dus ergens in de update van Windows 10.
Die maakt het verschil dat het ineens niet meer werkt.

Alles is getest met FM versie 15, zowel server als pro.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit probleem bij een klant sinds een automatische update van windows 10 begin deze week.
Tijdens mijn zoektocht een bericht gevonden (kan het niet meer terugvinden helaas) waar de oplossing zat in het de-installeren van FMP en het herinstalleren van
FMP en bonjour.
Het is het proberen waard, morgen gaat de onderhoudsclub bij mijn klant dit klusje uitvoeren.
 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...