Jump to content
  • 0

wijzigen van automatisch ingevoerde waardes

Linda

Question

Posted

Ik heb een invoerlijst gemaakt waarbij ik gegevens haal uit een ander bestand. Automatisch krijg ik dan het bijhorende getal te zien. Nu kan ik die invoerlijst wijzigen in het hoofdbestand zonder dat die dat verandert in de reeds ingegeven records, maar als ik het getal verander (dat hij automatisch laat zien), dan verandert hij dat wel overal mee. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat normaal niet mee verandert, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Ik heb al geprobeerd op verschillende manieren, maar hij blijft het wijzigen. Bestaat zulke relatie en zo ja, hoe moet ik het dan doen ?

Bij de TIPS, ZEER handig trouwens kan ik het ook niet vinden, misschien gebruik ik de verkeerde zoek code. Nadeel is dat ik zoveel interressants tegenkom dat ik uiteindelijk bijna niet meer weet wat ik zocht ...

Heeft iemand een oplossing ?

alvast bedankt, linda

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als je via de invoerlijst de sleutel vult waarmee je gerelateerd het getal toont (dus een gerelateerd veld op de layout) dan toon je de werkelijke gegevens uit het andere bestand.

Als je het getal in de eigen db hebt en door middel van een lookup vult, zal het getal pas wijzigen nadat je de sleutel opnieuw hebt ingevoerd.

rmw

• 0
Posted

Ik heb gevonden wat een lookup inhoudt en het werkt ! Bedankt.

Nu vraag ik me alleen nog af wat je bedoelt met die sleutel ?

gr, linda

• 0
Posted

Kan best, maar dat zijn geen FileMaker termen. Maar je hebt gelijk, als we er vanuit gaan dat we over FileMaker praten met externe database-terminologie. Ben je niet bang dat we degenen die al schrikken van een key field of een concatenate helemaal omver donderen als we ook nog dié stappen zetten?

Uit de FileMake online help:

When you define a relationship between database files, you define and select a match field in the master file and a match field in the related file. To establish a relationship between records in the two files, FileMaker Pro looks for a value in the match field of the related file that matches the value in match field in the current record of the master file.

Copyright © 1994 - 2002 FileMaker, Inc. All Rights Reserved.

Het woord key komt alleen hier voor:

[...]in the match field (sometimes called a multi-key field or complex key field)[...]

Copyright © 1994 - 2002 FileMaker, Inc. All Rights Reserved.

Conclusie: [onderdrukte vloek] ook key field is géén FileMaker term :oops: ...