Ga naar inhoud
  • 0

Samengesteld verhuurartikel


bramdelafonteyne

Vraag

Ik heb een tabel met de hele lijst van verhuurartikelen. In een andere tabel heb ik een lijst waar al de artikelen aan een project kunnen gekoppeld worden, zodat ik kan zien welke artikelen bij welk project zitten en welke periode deze weg zijn.

Ik zou nu graag een extra tabel maken met allerlei kisten. In deze kisten worden verhuurartikelen uit de eerste tabel toegewezen.

Ik zou graag die kisten rechtstreeks aan de projecten willen koppelen, waardoor dus de artiklen die in die kist zitten ook automatisch mee in de lijst komen van de toegewezen projecten en ik dus ook voor de afzonderlijke artikelen kan zien of ze beschikbaar zijn en in welke projecten ze allemaal zitten.

Iemand tips om dit te realiseren, want ik raak er maar niet uit...

 
Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie inderdaad dat je er nog steeds niet uit bent ?

Dat je niet eerder een antwoord kreeg is denk ik omdat er heel veel mogelijkheden zijn om dit probleem te tackelen. Het hangt van jouw precieze wensen en al bestaande tabellen af wat voor jou zou kunnen gaan werken. Een hulpmiddel daarbij is dat je eens bedenkt wat je in de fysieke wereld zou doen; je pakt een bepaald artikel en plaatst deze in een bepaalde kist. Daarna pak je de kist in zijn geheel en die breng of stuur je naar een bepaald project. Zo kun je dus ook je oplossing inrichten.

Maak bij alle artikelen een extra veld dat aangeeft in welke kist het artikel zit. Vat een kist ook zelf op als een artikel en vul in het nieuwe veld van de artikelen het artikelnummer in van de kist waar je het in plaatst. Plaats vervolgens het artikelnummer van de kist op je project. Je kunt dan kisten maar ook nog steeds losse artikelen op je project plaatsen.

Eer dat je zoiets goed aan het werken hebt zul je ook diverse problemen moeten oplossen: Kist komt terug, artikelen worden er uitgehaald, dan moet dat nieuwe veld leeggemaakt worden. Zit een artikel in een kist dan moet bij dat artikel het project waar de kist op geboekt staat worden getoond zonder dat je bij al die artikelen in de kist het betreffend project wilt opslaan.

Het aardige van bovenstaande benadering is dat je kisten ook weer in andere kisten kunt plaatsen, of kisten in het busje van een monteur kunt zetten. Het busje is dan gewoon een andere omschrijving van een kist en is ook weer als een zelfstandig artikel in je artikelenlijst opgenomen.

Ik hoop dat je wat aan deze brainstorm hebt.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is inderdaad hoe je de kisten inzet,

Is een kist een vaste combinatie van artikelen, bv alle artikelen die nodig zijn voor een bepaalde klus. In zo’n geval kun je de artikel nummers opslaan in een soort superartikel, waarbij de onderliggende artikelen aan een project worden toegevoegd op het moment dat een superartikel aan een project wordt toegevoegd. 

Als je afhankelijk van het verhuurde er een bijpassende kist bij zoekt, dan kan de kist als een apart artikel worden toegevoegd. 

Link naar reactie
  • 0

Nog wat input...

Als het je niet gaat om de verhuur van kisten, maar simpelweg om het beheren van 'verpakkingsmateriaal' (toewijzing, beschikbaarheid etc) dan kan je m.i. wel vasthouden aan een kisten-tabel. Bij elke verhuur-regel (artikel x project) neem je een verwijzing op naar een toegewezen kist.

De kisten die zijn opgenomen bij de actieve verhuurregels zijn niet beschikbaar. Daar kan je een valuelist op bouwen als je nieuwe projecten aanmaakt. Op het moment dat je vastlegt (opmaak contract?) verdwijnen die kisten uit de lijst van beschikbare kisten. 

In het kisten overzicht kan je direct zichtbaar maken welke kisten beschikbaar en welke in gebruik zijn (samen met een verwijzing naar het project/verhuurder). Uiteraard kan je ook zichtbaar maken wat de huidige inhoud is (en gewicht als je wil) en wat de historie is van het gebruik.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...