Jump to content
  • 0

Hoofdletters

Organeduc

Question

Posted

En weer kan ik iets niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in een veld, onafhakelijk van wat ik intyp alleen hoofdletters verschijnen, zodat bijvoorbeel in het veld postcode geen fouten gemaakt worden.

Ik heb wel gelezen over upper, maar wat ik ook doe......

Graag hulp, het zal wel weer heel eenvoudig zijn, maar ik vind het niet.

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je zorgt voor een calculatieveld.

Stel je voert een naam in in het veld "naam" dan definieer je een veld "naamH" met de H van Hoofdletter, definieer het als een calculatieveld met naamH = upper(naam). Gebruik dan in de bewuste layout naamH ipv naam :)

• 0
Posted

Dank voor je snelle antwoord. Ik begrijp hieruit dat ik naast het veld Woonplaats, dazt ik graag in hoofdletters wil hebben een nieuw veld moet maken, dat ik een berekeningsveld laat zijn en waarin ik als het ware het resultaat van de berekening die ik toepas op het veld Woonplaats laat zien?

Maar... kun je een veld ook zo definieren dat ongeacht het typen van kleine of hoofdletters, er toch altijd hoofdletters getoond worden?

Of snap ik weer iets niet?

• 0
Posted

Hmmm ik ga niet zeggen dat je iets niet snapt :!: Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het NIET kan, ik weet alleen niet hoe het dan zou moeten, vandaar dat ik de aangegeven workaround bedacht heb....

• 0
Posted

Vanuit mijn in Access gewoon zijn te werken, weet ik dat je daarin een veld zodanig kunt definieren dat er alleen maar hoofdletters verschijnen. Ik vind FM zoveel plezieriger om in te werken, dat ik me haast niet kan voorstellen dat iets dergelijks daarin niet zou kunnen. Wie heeft er nog meer hulp voor mij?

• 0
Posted (edited)

Allez, Organeduc, omdat je het zo vriendelijk vraagt. In FileMaker kan dat ook. In lay-out mode klik je het veldje aan en je selecteert dan Text Format. Daar kan je kiezen uit een hele hoop stijl-opties. Je hebt voor je hoofdletters zelfs de keuze tussen Small Caps en Uppercase.

Let op: dit betreft alleen de verschijningsvorm van je gegevens. Ze worden wel origineel bewaard zoals je ze hebt ingetikt.

Edited by Guest
  • 0
Posted

AvD, hartstikke bedankt. En ook de anderen natuurlijk. Stom dat ik dat zelf niet gewoon gezien heb, hoewel ik dat venster Text Format wel al verschillende keren open heb gehad.

Maar goed, mijn vriendelijkheid wordt gewaardeerd, waarvoor dank. Ik hoop het ook te blijven, want ik merk dan vrij vlug antwoord te krijgen opo soms achteraf gezien wel erg simpele vragen. Dat van dat Key Field heb ik inderdaad ook gelezen. Ik vond het nog niet eens zo heel gewoon!!!

Tot de volgende keer.

• 0
Posted

Met Text Format kun je dus je tekstveld automatisch laten aanpassen (de weergave dan) naar bijv Title Case (elk woord met een hoofdletter) maar dan krijg je problemen bij bijv. BV, dat staat dan als Bv. En er is geen manier om dat aan te passen dmv typen.

Kun je het Title Case effect echt niet voor elkaar krijgen met alleen een calculation field?

Het nadeel van een calculation field is idd dat je er niets in kan typen, en dat is niet handig natuurlijk...

Groetjes, een Filemaker beginner =)

• 0
Posted

Dit draadje is al stokoud, dus zijn we ondertussen al aan FileMaker 9 gekomen...

Probeer het eens met AutoEnter by Calculation. Dan lukt het wel.

Voor dat BV-gevalletje zal je dan wel een iets complexere calculatie in mekaar moeten timmeren...

• 0
Posted

AH! Had het net ook al geprobeerd maar was vergeten dat vinkje van 'Do not override...' weg te halen.

Het werkt nu idd, maar het probleem van de BV bestaat idd nog steeds. Ach, het is ook geen wereldramp :)

nogmaals sorry voor het ophalen van een stoneage topic!

• 0
Posted

Als laatste 2 BV is komt er BV , B.V. - B.V. anders gewoon proper()

Als je de formule ontleedt dan kan je deze gemakkelijk aanvullen met andere vennootschapsvormen

groeten,

Bruno

BV.fp7