Spring naar bijdragen
  • 0
marcelboot

Planning over middernacht heen?

Vraag

Bestaat er ergens op deze aardkloot een toepassing, die uren kan verwerken, die over middernacht hen gaan? Ik zit me suf te piekeren en vind nog geen oplossing.

Heeft iemand zoiets al eens gemaakt of ergens gezien???

Eigenlijk zoek ik dus een urenregistratie, die over twee dagen kan lopen.

bewerkt door marcelboot

Deel dit bericht

Link naar bericht

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Een tijdregistratie bestaat uit een tijdstip plus een datum daarmee is middernacht niets anders dan een moment waarop de datum veranderd en het tijdstip weer bij nul begint. Net zoiets als tot 10 tellen dus. Anderzijds is anderhalve dag niets anders dan 36 uur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Ik zal het iets uitbreiden. Ik maak dagstaten en vul dan begin en eindtijd in. het systeem rekent het aantal uren uit. Simpel.

Wat nu als ik uren tot na middernacht invoer? Dan kan ik niet meer gewoon optellen bij de uren voor die dag!!

Hier zoek ik dus een oplossing voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Ik heb iets dergelijks opgelost voor de nachtdienst, waarbij ik eerst controleer of de eindtijd voor de begintijd ligt (= nachtdienst) en dan tel ik een dag bij de eindtijd.

Als je de tijdsregistratie over een langere periode moet, dan moet je ook de datum meenemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Of gebruik timestamps: geen enkel probleem om hiermee te calculeren. Je dekt dan ook de eventualiteit af dat je over twee dagen plannen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Dank voor het meedenken, maar ik kan hier nog niet verder mee. Timestamp heeft geen zin, want het wordt allemaal achteraf ingevuld en dan kun je dat niet gebruiken.

Het gaat alleen om de eindtijd, die ik wil laten registreren die dus over middernacht heengaat. Ik laat nu maar 28:00 uur invullen, als het 4 uur in de morgen is. Tot ik een betere oplossing weet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Mijn suggestie om 24 uur op te tellen bij de eindtijd als die voor de begintijd ligt werkt dan toch?  als iemand om 16:00 uur begint tot 04:00 dan is 04:00 < 16:00 en tel je er 24:00 uur bij op en kom je op 28:00 uur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Moet dat geen 12.00 uur zijn? :-)

Anders geformuleerd (ik denk dat je hetzelfde bedoelt..): indien T1 < T2, dan T2 - T1; indien T1 > T2, dan wordt de datum overschreden, en bereken je T2 - T1 + 24.

4 - 16 + 24 = 12

De timestamp benadering kan handig zijn als einddatum niet per se de volgende dag is, maar mogelijk nog later... Timestamp reken je uit door combinatie datum en tijd.

Timestamps zijn ook handig als er meerdere tijdsberekeningen uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld bij verschillende tarieven per tijdsvak. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Ik heb ooit eens een factuurprogrammaatje gemaakt voor een loonwerker, werkte ook na middernacht wel eens door.

Gebruikte formulie:

Case(FactuurEind > FactuurStart;
((FactuurEind - FactuurStart)/60-FactuurSchaft)/60;
((Time ( 24;0;0 ) - FactuurStart + FactuurEind)/60-FactuurSchaft)/60
)

Schafttijd werd niet gefactureerd, dus dat ging er vanaf.

Er zijn vast mooiere oplossingen, maar met mijn beperkte kennis was dit te maken en werkt het tot heden goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Ook dit is een mooie oplossing hoor, maar ik heb het mezelf wat lastig gemaakt door het feit, dat er in een subtabel meerdere records worden aangemaakt voor 1 werkbon. Allerlei laad- en losadressen (rittenstaten) worden ingevuld en daar staat telkens een aankomst en vertrektijd bij. het gaat mij dus alleen om de eerste waarde van laadplaats  laatste waarde in de rittenstaten bij vertrektijd losplaats (Max(Vertrektijd) dus) en die gebruik ik om het totaal aantal uren voor die dag te berekenen. Lastig klusje dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Hoeft niet, hoor... 

Je kan die gerelateerde informatie gewoon in de werkbon brengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Kun je me dat uitleggen, want die vat ik niet helemaal. Overdagritten gaan prima, maar die nacht is het probleem.

Voorbeeld:

start rit laadadres1: 22:00 uur  losadres1 01:00 uur

laadadres2 01:30uur  losadres2 03:00 uur

laadadres3 03:00uur losadres4 04:30 uur einde rit

Welke formule maak je als je de uren wilt uitrekenen?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
  • 0

Ik ben er uit inmiddels.

Uitgaande van daguren tussen 06 uur en 18 uur kom ik tot de volgende formule. Gewoon voor jullie info

Case ( Start rit ≥ Eind rit     and Eind rit  ≤  Dagurenstart;""; Start rit ≥ Eind rit     and Eind rit   ≥   Dagurenstart;(Eind rit-Dagurenstart)/3600; Start rit ≥ Dagurenstart and Eind rit ≤ Dagureneind;((Eind rit-Start rit)/3600)-(Pauze/3600); Start rit ≤ Dagurenstart and Eind rit ≤ Dagureneind;((Eind rit-Dagurenstart)/3600)-(Pauze/3600); Start rit ≤ Dagurenstart and Eind rit ≥ Dagureneind;((Dagureneind-Dagurenstart)/3600)-NA-(Pauze/3600); Start rit ≥ Dagurenstart and Eind rit ≥ Dagureneind;((Dagureneind-Start rit)/3600)-NA-(Pauze/3600); )

De nachturen had ik al weten te formuleren.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden