Jump to content
  • 0

Aantal gevonden records tonen

Organeduc

Question

Posted

Soms voer je een zoekopdracht uit in FM. Er wordt dan een aantal records gevonden: x.

Kun je nu bijvoorberreld in de koptekst dat aantal gevonden records als aantal daadwerkelijk weergeven? Dus bijvoorbeeld als "Gevonden aantal records: x"

Natuurlijk kan dat ook via het statuspaneel, maar dat wil ik nu juist zolang mogelijk verborgen houden, want in de door mij gemaakte toepassing moet men zo weinig mogelijk af hoeven te weten van de werking van het onderliggende FM. Ik werk met nogal wat onhandige digibeten.

En weer een woord van dank voor de helper.

23 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het veld "totaal aantal records gevonden, dien je wel als volgt te definiëren :

Veld = berekening

bij opties = Status(HuidigAantalGevonden)

uitkomst = getal

Bij opslagopties :

Indexeren = Uit

Uitvinken van de optie "indexeren auto inschakelen"

Aanvinken "resultaten niet opslaan - alleen berekenen indien nodig"

Indien je dit niet doet blijft het resultaat van je eerste opzoeking weergegeven. :D

• 0
Posted

Er bestaat ook nog iets van het invoegen van het aantal gevonden records in tekst.

Als je op de layout de tekst 'Aantal gevonden records: @@' opneemt, zal in de browse mode '@@' worden vervangen door het aantal gevonden.

Scheelt weer een veld.

rmw

• 0
Posted

Aanvinken "resultaten niet opslaan - alleen berekenen indien nodig"

Indien je bestand 25 records bevat zal dit veld als resultaat 25 geven. Na een eerste zoekopdracht zal dit veld nog steeds 25 geven als resultaat.

Indien je "resultaten niet opslaan...enz" aanvinkt, geeft het veld het werkelijke aantal gevonden records weer.

Dus "unstored" doch "resultaten niet opslaan - enz.." aanvinken. :D

Anderzijds geeft de optie @@ enkel het recordnummer weer en moet je naar het laatste record gaan om het aantal gevonden records te weten. Dit kan je dan sneller bekijken in de Status Area doch dit was niet de bedoeling.

• 0
Posted

Inderdaad, Flash, dat lijkt me de beste oplossing. Trouwens, bij dat "@@"-voorstel heb ik me de bedenking gemaakt dat dit al een heel oud dingetje is, dat nog dateert van voor de e-mail-periode. Winfax gebruikte dat vroeger ook en is daarvan afgestapt omdat het onmogelijk werd een e-mail adres in te geven (de @ genereerde immers de datum). Het is daarom meer dan waarschijnlijk dat FileMaker dat "@@"-tje niet zal blijven ondersteunen. Nog een argument, dus, om voor jouw oplossing te kiezen.

• 0
Posted

Ik ben ook van mening dat de Dr_Flash methode de voorkeur verdient.

Het was slechts een opmerking voor de volledigheid.

Ik kan het niet laten nutteloze info te verzamelen :oops:, maar daar hoef ik jullie niet altijd mee lastig te vallen :wink: .

rmw

• 0
Posted

Wanneer ik me strikt houdt aan de opdracht: Status(HuidigAantalGevonden) klrijg ik als reactie: "Deze constante is geen herkende statusvlag"

Dat is ook zo bij: Status(CurrentFoundCount).

Ik kom er dus weer eens niet uit.

Kan ik nog geholpen worden? Alle overige opties heb ik ook uitgevoerd. Ik werk met de Nederlandstalige versie van FM6.

Ook heb ik de discussie elderrs gelezen over wel of niet Nederlandstalig. Denk toch maar te moeten opverstappen op de Engelstalige.

Ben benieuwd naar de reacties!

• 0
Posted

het is aardig om het aantal records te weten, maar je kan er wellicht meer in betrekken zoals op welk record je zit en hoe het staat met de sortering:

Hierbij houdt je in het Globale veld "Glob sortering" bij welke sortering het laatst is geactiveerd.

Dat zie er dan alsvolgs uit:

NumToText(Status(CurrentRecordNumber)) & " / " & NumToText(Status(CurrentFoundCount)) &

Case(

Status(CurrentSortStatus) = 0; " (ongesorteerd)";

Status(CurrentSortStatus) = 1; " (gesorteerd) " & Glob sortering;

" (deels gesorteerd) " & Glob sortering)

• 0
Posted

Ik zou je graag helpen, maar sinds ik in mijn "jonge" jaren de nederlandstalige vertaling uit pure ergernis de deur heb uitgezwierd, heb ik hier zo'n ding niet meer bij de hand. Er zijn in het verleden tikfouten geweest in de FileMaker online help zodat een functie die met copy and paste werd overgenomen, niet herkend werd. Ik moet nu wel ruiterlijk toegeven dat dat met Status(CurrentGroups) was, in het Engels dus :evil: ...

Is het hier ook zo'n probleem? Ben je zeker dat je separators juist zijn (komma of puntkomma)?

• 0
Posted

Dank, Stamper, dat dacht ik ook al: ik snap niet waarom het bij onze vraagsteller niet werkt. Hij zou zelf zijn bestandje even moeten posten.

• 0
Posted

Beste mensen ik ben eruit. Mijn dank voor dit alles.

Maar in het bericht van jw staat op het eind: " ....... & Glob sortering;

" (deels gesorteerd) " & Glob sortering) ", waarvan de betekenis mij ontgaat. Kan ik daar nog iets over horen?

• 0
Posted

AvD

Het werkte niet, omdat ik niet goed op de hoogte was, van dat je in een Ned. FM6 geen engelse statusvlaggen kunt geven. Daarnaast kende ik het gebruik van berekeningen onvoldoende en voerde ik veldnamen in, die reeds in de header vqan het berekeningenveld stond. Allemaal fouten van mij dus. Onervarenheid naar ik meen. Langzaam wordt er steeds meer duidelijk.

Nog een vraag: kun je naast de mogelijkheden die FM zelf al aan je geeft, je verder bekwamen in het schrijven van scripten, zodat je de werking daarvan ook beter doorziet? Bestaat daar ergens een cursus voor op internet? Is het een vorm van programmeren, zoals bijv. VisualBasic of iets dergelijks?

• 0
Posted

Is het een vorm van programmeren, vraag je. Leuke vraag.

Alle "programmeurs" roepen meteen in koor: "Nee, natuurlijk niet!". Mensen die het principe van een computer begrijpen weten natuurlijk wel beter (of zouden beter moeten weten). Een programma is een gestructureerde reeks instructies. Dat geldt dus ook voor FileMaker scriptstappen.

Of je dat kan leren in het Nederlands is maar zeer de vraag. Dat is op dit forum al tot in den treure herhaald. Geen enkele uitgever ziet daar brood in en wil zo'n uitgave met pallet en al naar het papierverwerkingsbedrijf sturen. Soms zien de mensen mij in de Antwerpse straten rondlopen met het hoofd in 90 graden naar links gedraaid, rechteroor dus naar de hemel wijzend, linkeroor naar de grond. Dan zeggen ze in de straten: daar heb je die AvD weer die een uur in de Fnac op zoek geweest is naar een nederlandstalig FileMaker boek. Het heeft nog nooit geholpen.

Kan je leren scripten? Ja! Wat heb je ervoor nodig? Een sterk ontwikkeld analytisch denkvermogen; een sterk ontwikkeld abstractievermogen. Wat kennis van elementaire (Booleaanse) algebra kan geen kwaad. Daarbij nog een hele dosis geduld (voor de vele trial-and-errors). Een dosis vergevensgezindheid (voor de soms vreemde gedachtenkronkels bij de FileMaker-auteurs). De beste leerschool is eigenlijk een cursus waarbij iemand samen met je scripts opbouwt en die stap voor stap uitlegt. Op die manier kom je in de denkwereld van FileMaker binnen. Vraag maar eens aan Ludo.

• 0
Posted

Vooral structureel denken is bij het programmeren van belang, en zeer secuur werken. Rekening houden met een aantal basisregels zoals: vertrouw nooit de input van de gebruiker, en: alles kan fout gaan is erg belangrijk voor goede scripts. Controleer alle scriptstappen en geef zonodig een juiste error, ookal denk je dat een stap toch nooit fout kan gaan.

• 0
Posted

Hoe kan men het flikkeren van een scherm verhinderen wanneer men gegevens wijzigt via de host en op een andere locatie die gegevens online bekijkt.