Ga naar inhoud
  • 0

Resumé vraagje


Rob532

Vraag

Hallo goeroe's

Ik heb een database met daarin een tabel waarin alle opdrachten staan voor de reparaties van machines. Merk en Type, Datum zijn aparte velden. Nu wil ik graag een lijst en grafiek maken van ieder type machine met daarbij de aantallen dat die gerepareerd zijn over een bepaalde periode. Met daarbij gesorteerd op het aantal reparaties van hoog naar laag. En gezien de lengte van de lijst wil ik dat dan ook nog beperken tot zeg maat een top 10 lijst. Heb in een formulier wel kunnen werken met een resume veld maar hierop kan je dan weer niet sorteren. Ik vermoed dat de oplossing ligt in een portaal maar kom er nog niet uit. Wie kan mij het licht laten zien in dit geval?  Alvast bedankt

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik probeer iets duidelijker te zijn, sorry. Ik heb tabellen: Merk, Categorie. Soort en Type. In de "hoofdtabel"worden de reparaties ingeboekt en die tabel maakt gebruik van de div. id's uit de tabellen Merk, Categorie, Soort en Type. Ik kan me indenken dat ik vanuit de tabel Type, want daar gaat het om, een relatie moet leggen naar een kopie van de hoofdtabel. Ik denk ook dat ik resume velden moet aanmaken in de hoofdtabel om het aantal boekingen (id_Reparatie) te tellen. Op papier lukt dat maar je kan niet sorteren op een resume veld zodat je niet de meest voorkomende bovenaan krijgt. Ben aan het stoeien met portalen maar ik heb nog niet de juiste oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Je registreert dus niet de individuele machine, en je hebt geen overzicht van de aanwezige machines. Oké.

Het woord 'hoofdtabel' is opmerkelijk: je kan vanuit elke optiek deze werkelijkheid benaderen. 

Je kan een tweede table-occurance maken van reparaties waarbij type = type. Voeg dan een calculatieveld toe aan reparaties dat deze telt. 

Wil je een overzicht van de reparaties per type, dan zou ik uitgaan van de type tabel en per type periode de reparaties tellen.

Als je dat hebt kan je aan grafieken gaan denken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...