Ga naar inhoud

Filemaker beginner


Krekel326

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik zal beginnen met een korte introductie, ik ben ondernemer en was al langer geïnteresseerd in Filemaker. Demo gedownload en online een cursus aan het volgen en m'n eerste applicatie gebouwd. Hoe meer ik leer, hoe enthousiaster ik word. Ik loop alleen tegen een aantal zaken aan, wellicht kunnen jullie mij even op weg helpen. 

Ik heb nu de laatste versie (demo) van Filemaker Pro Advanced gedownload en overweeg deze aan te schaffen, al vind ik het eigenlijk erg duur voor de fase waar ik in zit, ik ben nog aan het leren en wil het gaan gebruiken om een aantal processen in mijn onderneming beter te stroomlijnen. Heb ik het echt nodig, nee, dat niet maar m'n nieuwste apple watch heb ik eigenlijk ook niet echt nodig maar vind het gewoon erg leuk en zie een aantal leuke mogelijkheden voor de toekomst. Een paar vragen:

  1. Kan ik het beste de laatste versie van FM Pro advanced aanschaffen of zijn er ook oudere versies te koop die wellicht goedkoper zijn en ook voldoende zullen zijn voor een beginnende app bouwer?
  2. Is de aanschafprijs eenmalig of moet er ook voor elke update worden betaald?
  3. Externe hosting is ook vrij prijzig zie ik (vanaf € 80 per maand), wat kost hosting via Filemaker zelf?
  4. Zou ik zelf kunnen hosten op een MacMini (voor nu) of moet dat altijd extern? Zo ja, wat heb ik daar verder voor nodig?

Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit gedaan hebben en dan heb ik het over andere kleine ondernemers die dit vooral ook gewoon leuk vinden. 

Alvast dank voor jullie reactie(s)!

Groet,

Jaap.

Link naar reactie

Ik zou de eerste ontwikkelingsschreden even scheiden van het hostingsvraagstuk. Vraag je eerst eens af welke oplossing je wilt ontwikkelen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een beginnende ontwikkelaar niet zomaar een functionele bedrijfsapplicatie zal realiseren, maar met de templates kan je zeker een heel eind komen.

Hosting kost wat, kan ook intern, als je Filemaker Server gebruikt. Prijzen op de website en afhankelijk van aantal users. Kosten moet je uiteraard in verband brengen met je business case als ondernemer; afgemeten aan een goede businesscase zijn ze helemaal niet 'hoog' en doorgaans voor bedrijven een reden om op de lange termijn voor Filemaker te kiezen.

Interne hosting vanaf een Mac mini kan ook prima, maar vereist wat meer expertise / zorg.

Persoonlijk zou ik zeggen: schaf het aan, en volg een cursus. Het gaat zich dubbel en dwars terug betalen.

Voor ontwikkeling van ideeën / concepten kan je ook een beroep doen op de vele professionele ontwikkelaars op dit forum.

 

aangepast door Marsau
Link naar reactie

Hallo Jaap, welkom hier. Je hebt interessante vragen waar ik wel wat over kwijt wil. In de eerste plaats ben ik het direct met je eens dat de kosten voor dit pakket nogal hoog liggen. FM is nooit goedkoop geweest maar in recente tijden zijn die fors toegenomen waardoor dit platform steeds minder interessant wordt voor de kleinere ondernemers.

Ik vind dat je ook met oudere versies al heel ver kunt komen, zelf ben ik ooit met FM3.1 begonnen. Ik lees echter dat je op Apple werkt en daar hebben Apple en FM inc (een dochtermaatschappij van Apple) een stokje voor gestoken. Onder het nieuwste MacOS worden alleen FM17 en FM16 officiëel ondersteund, alhoewel ook FM15 goed lijkt te werken onder Mojave. Anderszinds heeft het geen zin om achter die oudere versies heen te gaan omdat FM die niet meer (zomaar) levert. En je kunt er van op aan dat bij de volgende systeemupdate FM15 echt niet meer werkt. Ik zou dus gewoon FM17 aanschaffen.

Een losse licentie FM17 betaal je in één keer, het is geen abonnement. De minor updates zijn gratis, de major updates echter niet. Deze zijn doorgaans in de orde van de halve prijs van een full licence. FM brengt ongeveer ieder jaar een major update uit. Zo wordt FM18 later dit jaar verwacht.

Filemaker doet zelf niet aan hosting, dit is uitbesteedt aan Amazon en heet Filemaker Cloud. Je kunt eerst je licenties bij FM kopen en omzetten naar FM Cloud of je licenties direct bij Amazon kopen. Zover ik weet dien je minimaal 5 licenties te kopen/hebben en zullen de kosten op jaarbasis in de orde van zo'n 1000 euro zijn. Dus vergelijkbaar met een abonnement van 5 licenties wanneer je dit zelf host.

Je kunt inderdaad hosten op een mini. Je hebt ook niet speciaal een FMserver licentie nodig. Zo'n 2 of 3 clients kunnen prima werken op een licentie welke als host is ingericht. De kosten van zo'n opzet zijn een direct voordeel, echter je mist dan wel heel veel functionaliteit en gemak dat alleen met een FMserver mogelijk is. Denk b.v. aan automatische backups of op voorgeprogrammeerde tijdstippen allerlei taken opstarten.

Om zelf te hosten is niet veel nodig. Wel minstens 2 licenties (de een als host, de ander als client) anders heb je geen host nodig. De host kan ook als client gebruikt worden al is dat niet echt aan te raden. Het kan de werking nl enorm vertragen. Verder moeten de databases op multiuser ingericht worden. Naast wat technische vereisten betekent dit ook dat je er met het bedenken en maken van oplossingen rekening mee moet houden dat er tegelijkertijd ook anderen in het bestand bezig kunnen zijn.

FM is en blijft een leuk platform om oplossingen op te ontwikkelen. Juist ook doordat je op verschillende platforms een database kunt benaderen: MacOS, Windows, iOS en via het web. Vanwege het zeer regelmatig uitkomen van major updates krijg je steeds weer nieuwe mogelijkheden om in je oplossingen toe te passen. Het blijft echter een vreemde eend in de bijt. Veel IT afdelingen hebben er nog nooit van gehoord en vertrouwen het niet zo. Bij kleine ondernemeningen zijn de kosten altijd een vervelend punt.

Toch kan ik stellen dat een (maatwerk) oplossing via FM vaak sneller en goedkoper tot stand komt en toch bijna helemaal de gewenste functionaliteit kan leveren. Ook het onderhoud of uitbreiden gaat relatief gemakkelijk, mits gedaan door een professionele developer natuurlijk ?

Maar dat zijn de bekende verkooppraatjes. Iedere onderneming moet zelf uitmaken wat voor hen het meest geschikt is.

Link naar reactie

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik ben een online tutorial aan het doen (http://www.fmbeginner.com/) en dat gaat best snel. M'n eerste eenvoudige app is een database met klantartikelen waarmee ik per leverancier kan swipen (op de iPad met FM Go) naar het volgende product. Naast een foto heb ik 3 tabs gemaakt met productinfo, voorraadinfo en (kost)prijzen. Werkt prima en ben er tevreden mee als eerste projectje. Heb een aantal ideeën om dit later verder uit te bouwen, voor nu vooral ontdekken en uitproberen. Ik vind het ook gewoon erg leuk. 

Wat voor nu voldoende zou zijn is de app op kantoor laten draaien en benaderbaar te maken via een webclient. Eerst binnen hetzelfde netwerk, later ook via internet. Dat is voor nu voldoende. 

De volgende stap wordt om ook van buiten het netwerk te kunnen werken via FM Go, als dat nog niet zo eenvoudig is of veel kost dan lukt het misschien ook via een VPN verbinding op m'n eigen netwerk. 

Dus, als ik het goed heb begrepen, ik koop een licentie voor FM Pro 17  € 576,- ex BTW, dat is eenmalig (los van major updates), hosting heb ik alleen nodig als ik buiten m'n eigen netwerk wil draaien en dat kost me dan zo'n € 1000,- per jaar. Klopt dat? Dat heb ik dus minimaal nodig wanneer ik 2 mensen op kantoor data wil laten toevoegen via de app?

Verder gaan oudere versies me niet helpen begrijp ik en zelf hosten op een aparte mac mini is geen eenvoudige klus begrijp ik...

Jammer dat het niet wat eenvoudiger gemaakt wordt voor de kleinere ondernemer, een soort light versie zou mooi zijn want hele spannende dingen ga ik toch voorlopig niet doen. 

Groet,

Jaap

Link naar reactie

Ik zie dat een en ander wat verduidelijking behoeft.

1 hour ago, Krekel326 said:

Wat voor nu voldoende zou zijn is de app op kantoor laten draaien en benaderbaar te maken via een webclient. Eerst binnen hetzelfde netwerk, later ook via internet. Dat is voor nu voldoende.

Wanneer je met een webclient een browser als Safari, Edge of Firefox e.d. bedoelt kom je een tikje bedrogen uit. Dat lukt namelijk alleen indien je het FM bestand door FMServer laat hosten, intern danwel extern. Met alleen een FM Pro licentie lukt dat niet. Daarnaast zijn de mogelijkheden via een browser ietwat beperkter, op scripting niveau, dan via bv FMGo.

1 hour ago, Krekel326 said:

De volgende stap wordt om ook van buiten het netwerk te kunnen werken via FM Go, als dat nog niet zo eenvoudig is of veel kost dan lukt het misschien ook via een VPN verbinding op m'n eigen netwerk.

Dit is geen probleem. Je kunt vanuit FMGo eenvoudig contact maken met je eigen netwerk, eventueel via VPN. Hier hangt e.e.a. af van hoe je de toegang tot jouw netwerk van buitenaf regelt. Bedenk wel dat FMGo alleen voor iOS, dus iPad of iPhone beschikbaar is. Niet voor Android.

1 hour ago, Krekel326 said:

Dus, als ik het goed heb begrepen, ik koop een licentie voor FM Pro 17  € 576,- ex BTW, dat is eenmalig (los van major updates), hosting heb ik alleen nodig als ik buiten m'n eigen netwerk wil draaien en dat kost me dan zo'n € 1000,- per jaar. Klopt dat? Dat heb ik dus minimaal nodig wanneer ik 2 mensen op kantoor data wil laten toevoegen via de app?

Je kunt altijd kiezen voor het zelf hosten van de databases. Dan kun je volstaan met losse FMPA licenties. Daarbij is het advies om er per werkstation een te nemen plus 1 voor een machine waarop je de bestanden plaatst. Dit is echter alleen een oplossing wanneer 2 of 3 werkstations tegelijk contact maken met de host. Meer kan ook maar de performance van de host neemt snel af met het toenemen van het aantal gebruikers.

Wordt het aantal gebruikers groter (denk ook aan FMGo gebruikers) of wil je de bestanden via een browser kunnen benaderen dan zul je FMServer moet gebruiken, hetzij via een externe partij, hetzij zelf op zoiets als een MacMini. Je zit dan wel gelijk vast aan de kosten voor 5 gebruikers.

Kortom, wanneer je slechts 2 tot 3 mensen op kantoor wilt laten invoeren/muteren dan kun je volstaan met losse licenties. Je mag natuurlijk ook al kiezen voor het zelf hosten van de bestanden via FMServer maar echt noodzakelijk is dan niet. Overigens koop je FMServer altijd samen met 5 gebruikerslicenties. Dit betekent dat wanneer je eerst voor losse licenties gaat en later toch behoefte voelt aan een oplossing met FMServer dat je er dan 5 licentie extra bij krijgt. Voordat je het weet heb je meer licenties dan je nodig hebt.

Zelf adviseer ik altijd om toch voor de FMServer oplossing te gaan, desnoods niet via het abonnement maar eenmalig ca. €2800,--. Alleen wanneer 1, 2 hooguit 3 mensen nu en in de toekomst er mee moeten werken is de oplossing met losse licenties kostentechnisch interessant. In alle andere gevallen haal je veel voordeel uit een implementatie met een FM Server.

1 hour ago, Krekel326 said:

(...) zelf hosten op een aparte mac mini is geen eenvoudige klus begrijp ik...

In tegendeel. Dit is juist heel eenvoudig. Nog gemakkelijker dan het inrichten van FM Server, wat op zichzelf ook al niet echt ingewikkeld is.

Link naar reactie

@Banach, dank voor de verduidelijking. Ik ga er eens rustig over nadenken de komende weken. Ik vind FM echt fantastisch, wat ik echter wel jammer vind is dat het allemaal erg prijzig wordt voor de kleine MKB ondernemer die net begint. Een betaalbaar instappakket zou wellicht veel meer ondernemers over de streep trekken en die kunnen later overstappen als ze het pakket meer in de vingers hebben. Maar goed, nogmaals dank voor de verhelderende uitleg! 

Link naar reactie

Ik ben er inmiddels uit. Ik vind FM top maar voor nu voor wat ik ermee wil en kan te duur. het is niet zo dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, het mag best iets kosten, dat begrijp ik maar voor een kleine MKB ondernemer gaat dit me net iets te ver. Een "instapmodelletje" had ik gekocht, dan had ik de tijd kunnen nemen en me de materie eigen kunnen maken en op een later moment in kunnen stappen voor meer functionaliteit. Maargoed, ik ga kijken naar alternatieven die beter passen voor dit moment. 

Nogmaals dank voor de uitleg! 

Groet,

Jaap

aangepast door Krekel326
Link naar reactie

Als je voorlopig alleen wilt ontwikkelen en testen, dan kan je ook gebruik maken van de filemaker developer subscribtion: https://store.filemaker.com/product/FDS die is niet zo duur. Dan heb je ook gewoon de beschikking over FMServer, maar moet je die wél on-premises installeren, FileMaker-Cloud is daarmee geen optie. Vanaf het moment dat je het FileMaker platform echt gaat gebruiken voor je bedrijf, dan stap je over op een "normaal" licentiemodel. Ik zou overigens niet voor éénmalige licentie gaan, maar gewoon voor een subscribtion. Voor een bedrijf met maximaal 5 gebruikers ben je dan minder dan 1000 euro per jaar kwijt.

 

 

Link naar reactie

Nee dit is juist geen hosting, je mag deze licentie ook helemaal niet daarvoor gebruiken. FDS is voor internontwikkelings-gebruik. Dus je installeert FMServer op je eigen machine (kan een server zijn, maar kan ook je eigen werkstation zijn). Verder gebruik je de installatiecode om jouw test-licentie van FileMaker Advanced om te zetten naar FDS.

Link naar reactie
On 2/10/2019 at 5:03 PM, menno said:

Als je voorlopig alleen wilt ontwikkelen en testen, dan kan je ook gebruik maken van de filemaker developer subscribtion: https://store.filemaker.com/product/FDS die is niet zo duur. Dan heb je ook gewoon de beschikking over FMServer, maar moet je die wél on-premises installeren, FileMaker-Cloud is daarmee geen optie. Vanaf het moment dat je het FileMaker platform echt gaat gebruiken voor je bedrijf, dan stap je over op een "normaal" licentiemodel. Ik zou overigens niet voor éénmalige licentie gaan, maar gewoon voor een subscribtion. Voor een bedrijf met maximaal 5 gebruikers ben je dan minder dan 1000 euro per jaar kwijt.

 

 

Inmiddels de developer licentie gekocht en aan de slag gegaan. Dank voor de tip, dit geeft me de mogelijkheid FM te proberen en te leren... Veel te leren! ;-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Even een kleine update en nog een vraag, wellicht een simpele vraag maargoed. Ik heb inmiddels een productcatalogus gemaakt en die werkt prima. Gehost op een aparte Mac Mini en dat werkt prima in het eigen netwerk, van buiten m'n netwerk gaat het af en toe nog wat traag maar dat komt wellicht door de beperkte upload capaciteit van m'n ISP (max 40 Mbps).

Ik wil nu 2 medewerkers toegang geven op kantoor (binnen eigen netwerk dus), moet ik nu op hun laptops ook de volledige FMP Advanced installeren of kan dat ook eenvoudiger? In het bestand (--> bestand --> beheren --> beveiliging) maak ik dus 2 nieuwe gebruikers aan met alleen rechten om data in te kunnen voeren. Dus nu op hun laptops FMP installeren of via webdirect? Wat werkt beter?

Link naar reactie
22 minutes ago, Krekel326 said:

Dus nu op hun laptops FMP installeren of via webdirect? Wat werkt beter?

FMPA

7 minutes ago, Krekel326 said:

Extra vraag: Hoe kan ik het eenvoudigst de bestandsnaam van m'n database renamen? 

In de adminconsole voor de server het bestand sluiten (close) daarna kun je het zonder problemen hernoemen en vervolgens openen. Wil je het helemaal netjes doen dan hernoem je een backup van de DB en upload deze opnieuw naar de server. Daarna kun je het bestand met de oude naam verwijderen.

Link naar reactie

Ik heb wellicht iets doms gedaan en weet niet hoe dit weer te herstellen. Ik heb niet meer de machtigingen om een database layout te bewerken, sta waarschijnlijk ingelogd onder mijn naam (zonder beheersrechten) ipv onder admin. Hoe log in nu weer in als admin zodat ik het bestand weer kan bewerken?

Het is wel een heel rustig forum, ben ik de enige beginner of horen hier eigenlijk geen beginnersvragen thuis? 

aangepast door Krekel326
Link naar reactie

Ik wil nu bepaalde velden op "alleen lezen" zetten, de toegangsprivileges zijn ingesteld maar er zijn een aantal (dus niet allemaal) rekenvelden die ik alleen als "admin" aan wil kunnen passen. Ik kan dat niet direct vinden in de documentatie. Heeft iemand het antwoord (of link) waar ik het kan vinden?

Dank!

Link naar reactie

Bij de toegangsprivileges kun je dat per veld regelen. Maak een privilegeset en kies bij record voor eigen privileges. Je kunt dan per tabel de veldtoegang regelen. Kies in die kolom voor beperkt. Je kunt vervolgens voor ieder veld aangeven wat de privileges zijn. Naderhand koppel je de accounts aan die privilegeset.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...