Jump to content
  • 0

Relaties met verschillende niveaus

Jeffrey

Question

Posted

Klein probleempje...

Ik heb een hoofdtabel (opdrachten) met 2 gerelateerde tabellen 1 (werkuren), 2 (uitbestedingen). Ze zijn gerelateerd via ordernr. Maar nu wil ik per ordernr per taak de totale kosten weten, dus de kosten per taak per ordernr van werkuren + de kosten per taak van uitbestedingen. Hoe doe ik dit??

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Aangezien de 2 relaties al bestaan moet het voldoende zijn om 1 extra veld aan te maken in het hoofdbestand Opdrachten.

Calculation field, unstored

TotKost = Sum (Werkuren#Ordernr::kosten) + Sum (Uitbestedingen#Ordernr::kosten)

Even terzijde:

Werkuren#Ordernr is in het voorbeeld de naam vd relatie, 1e deel duidt de file aan, het 2e deel (na het #) duidt het veld aan waarover de relatie loopt.

op die manier kan je makkelijk achteraf een relatie reconstrueren vanuit de naam

• 0
Posted

ik had de vraag niet goed uitgelegd, ik zal het even specifieker doen.

Totale kosten per taak van werkuren = een summary

Totale kosten per taak van uitbestedingen = een summary

Offertebedrag per taak = ingevoerd per taak

De relaties zijn op basis van het ordernr. Ik wil graag het volgende overzicht.

====================================================================

Ordernr

Taak

Werkuren#totale kosten , Uitbestedingen#totalekosten , Offertebedrag

Taak

Werk... etc

=====================================================================

Nu heb ik deze proberen te maken, wanneer ik dit doe dan komt er bijvoorbeeld bij werkuren#totale kosten het bedrag van ALLE werkuren bij elkaar, niet per taak per ordernr. Volgens mij heeft dit iets maken het feit dat werkuren#totale kosten een summary is? Weet iemand misschien hoe ik dit op kan lossen??

• 0
Posted

Ik ga er van uit dat je het rapport maakt vanuit Opdrachten (het hoofdbestand), anders krijg je een probleem, aangezien je detailinfo verspreid is over 2 db's nl Werkuren en Uitbestedingen.

De taakinformatie is dus eigenlijk niet aanwezig in Opdrachten.

Je kan die informatie enkel op je rapport krijgen via een portal, wel 2 portals, want het gaat om info uit 2 bestanden.

Binnen die portal kan je dan de informatie per taak krijgen.

Maar dit kan natuurlijk niet met een gewoon summary field in Werkuren en Uitbestedingen.

De velden daar moeten calculation velden worden en moeten het totaal maken per taak.

Daarvoor heb je binnen bvb de file Werkuren een interne realatie nodig die je alle werkuren voor 1 bepaalde taak geven.

Je zou bvb een veld kunnen gebruiken ordernr|taakid die ordernr en taakid met elkaar verbind tot een sleutel

Daarmee kan je nu de interne relatie maken Werkuren#ordernr|taakid.

Het totaal van alle werkuren voor 1 taak is een unstored calculated field

TotUren = Sum (Werkuren#ordernr|taakid)

Dit veld kan je nu binnen je portal gebruiken.

Misschien heb ik het nog niet helemaal juist, want je hebt waarschijnlijk meerdere records met werkuren per taak per order en op je rapport wil je daar enkel 1 lijntje voor zien ? Als dat zo is klopt mijn verhaal niet helemaal. Later misschien meer.