Ga naar inhoud
  • 0

datum berekening

bartje

Vraag

Geplaatst:

Volgend probleem :

Voor een inventarisprogramma is een datumberekening ingebouwd,dwz na uitleendatum worden drie weken bijgeteld. Deze inleverdatum wordt dan uitgeprint en meegegeven met de ontlener.

Maar als deze datum op een feestdag valt of een dag dat de uitleendienst is gesloten, is hij niet meer correct. Het zou de bedoeling zijn om in dat geval de inleverdatum 1 week te verlengen en ook zo weer te geven.

Maak ik hiervoor een aparte tabel waarin men de feestdagen ingeeft en gebruik ik bij de datumberekening dan een if-functie waarbij wordt ingebouwd dat als de inleverdatum overeenkomt met een feestdag er 1 week extra moet worden geteld ?

Of is er een andere oplossing ?

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Bij uitleen-toepassingen heb ik prettige ervaringen met een kalender-tabel.

Elk record is 1 dag van het jaar, aaneengesloten. Dus elke dag heeft één record met een datum.

In die tabel kun je per dag aangeven of de "bibliotheek" open of gesloten is. Is het een feestdag, dan is de "bibliotheek" gesloten.

Bij het uitlenen kijk je of op de eerst-gewenste datum (in jouw geval: 3 weken van vandaag) de "bibliotheek" open is. Zo niet, dan doe je een dag bij de gewenste datum erbij, en kijk of het dan kan. Zo lus je tot je de eerst volgende dag vindt dat de "bibliotheek" open is.

De kalendertabellen waar ik mee werk, hebben een opstartscript wat kijkt of er voldoende jaren in de tabel aanwezig zijn. Zo niet, dat wordt er bij opstart een jaar aangemaakt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...