Jump to content
  • 0

datum berekening

bartje

Question

Volgend probleem :

Voor een inventarisprogramma is een datumberekening ingebouwd,dwz na uitleendatum worden drie weken bijgeteld. Deze inleverdatum wordt dan uitgeprint en meegegeven met de ontlener.

Maar als deze datum op een feestdag valt of een dag dat de uitleendienst is gesloten, is hij niet meer correct. Het zou de bedoeling zijn om in dat geval de inleverdatum 1 week te verlengen en ook zo weer te geven.

Maak ik hiervoor een aparte tabel waarin men de feestdagen ingeeft en gebruik ik bij de datumberekening dan een if-functie waarbij wordt ingebouwd dat als de inleverdatum overeenkomt met een feestdag er 1 week extra moet worden geteld ?

Of is er een andere oplossing ?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Bij uitleen-toepassingen heb ik prettige ervaringen met een kalender-tabel.

Elk record is 1 dag van het jaar, aaneengesloten. Dus elke dag heeft één record met een datum.

In die tabel kun je per dag aangeven of de "bibliotheek" open of gesloten is. Is het een feestdag, dan is de "bibliotheek" gesloten.

Bij het uitlenen kijk je of op de eerst-gewenste datum (in jouw geval: 3 weken van vandaag) de "bibliotheek" open is. Zo niet, dan doe je een dag bij de gewenste datum erbij, en kijk of het dan kan. Zo lus je tot je de eerst volgende dag vindt dat de "bibliotheek" open is.

De kalendertabellen waar ik mee werk, hebben een opstartscript wat kijkt of er voldoende jaren in de tabel aanwezig zijn. Zo niet, dat wordt er bij opstart een jaar aangemaakt.