Jump to content
  • 0

OF-voorwaarden

kareldkrental

Question

Probleempje:

Heb 2 bestanden, een machine- en een klantenbestand. Ik bied machines aan en voorzie vijf rijen in mijn machinerecord om info te plaatsen over wat ik voorstel aan een klant (Datum-Klantcode-Naam). Dit staat vijf keer onder elkaar omdat machines aan verschillende klanten worden aangeboden.

Ik heb nu een portaal gemaakt in mijn KLANTENbestand waarbij je dus in een record van een klant een recente geschiedenis kunt zien van wat hij aangeboden heeft gekregen. Probleem is echter dat bij het definiëren van je relaties je geen OF voorwaarden kan ingeven. Ik wil dus in een record één portaal met vijf rijen en niet vijf verschillende portalen met telkens een rij. Relatie nu: Klantcode=Number (portaal 1), Klantcode2=Number2 (portaal 2), ... kan dat niet Klantcode=Number OF Klantcode2=Number2 OF...

Thx

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0

Voor dergelijke toepassingen heb je nog een 3e bestand nodig waarin je de relatie bijhoud tussen klant en machines.

Het portaal in klant of machines dient dan te verwijzen naar dit relatiebestand. Dit is namelijk een voorbeeld van een "veel naar veel"- relatie. Eén klant kan gelinkt zijn aan verschillende machines en één machine kan gelinkt zijn aan verschillende klanten.

Ikzelf gebruik hiervoor meestal 4 bestanden:

Klanten

Machines (of artikelen of werkuren of diensten)

Offertes

Offertedetails

Je kunt dan verschillende offertes maken voor één klant.

In de offertedetails (=relatiebestand) maak je dan één lijn per aangeboden machine of artikel.