Jump to content
  • 0

Aanmaken nieuw record in gerelateerde tabel

ober

Question

Hoihoi,

Ik gebruik FileMaker 5 en wil graag op elegante wijze nieuwe records aanmaken in een gerelateerd bestand.

Een 'create related record' scriptstap kan ik niet vinden.

Een 'new record' script aanroepen in het gerelateerde bestand zou mooi zijn wanneer ik de foreign key mee kan geven als script parameter.

Helaas, dit snapt FM5 niet.

Copy / Paste gebruiken lost het probleem op, maar dit vind ik smerig omdat je daarmee je Windows clipboard misbruikt.

Via een portaal met de optie 'allow creation of records' lijkt het me ook mogelijk. Echter ik zie portalen als layout hulpmiddelen, en wil mn bestand niet onnodig vervuilen met een layout die ik nooit nodig zal hebben.

Kan iemand me aan een 'normale' oplossing helpen of moet ik me neerleggen bij het feit dat FileMaker 'vies' programmeren in de hand werkt?

mvg,

Huub van den Broek

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Via een portaal met de optie 'allow creation of records' lijkt het me ook mogelijk.

Dit is de enige 'elegante' manier.

Echter ik zie portalen als layout hulpmiddelen, en wil mn bestand niet onnodig vervuilen met een layout die ik nooit nodig zal hebben.

Portalen mag je absoluut niet zien als 'vervuilende hulpmiddelen' maar zijn de enige efficiënte manier om gerelateerde gegevens op te vragen en in te geven zonder gebruik te moeten maken van 'vies programmeren of scripten (in geval van filemaker). (Portalen moet je vergelijken met een subform in Acces)

... met een layout die ik nooit nodig zal hebben

Die layout zal je misschien nog het meeste van al nodig hebben. :wink:

• 0

Dankjewel Sanne..

FileMaker 7 heb ik helaas (nog) niet ter beschikking.

Maar een oplossing met een globale variabele in de gerelateerde tabel is wat mij betreft inderdaad netter dan de eerdergenoemde oplossingen.

Mvg,

Huub