Jump to content
  • 0

Waarom/Wanneer XML met filemaker gebruiken?

ldevelop

Question

Posted

Ik heb een boek gelezen over XML met de basisprincipes, de gebruiken en dergelijke; maar ik vraag me af wat de preciese voordelen van een XML pagina zijn als je het gebruikt in combinatie met filemaker.

De gegevens worden toch al opgeslagen en bijgehouden in een database, volgens mij kan je een perfecte filemaker gestuurde site in HTML maken zonder dat XML nodig is... tenzij dat je met XML net iets meer kan doen... maar ik heb geen idee wat??? :?

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het is een vaak voorkomend probleem: XML wordt vaak aanzien voor de vervanger van HTML en wordt zo automatisch aan het woord website gekoppeld.

XML is eigenlijk gewoon een gestructureerd bestand. De regels van een goedgemaakte XML-bestand zijn zeer streng (strenger dan zijn voorganger SGML). Doordat ze zo strict zijn is het mogelijk om universele applicaties te maken die met allerlei vormen van XML-formaten te werken: de zogenaamde parsers.

XML heeft ook het voordeel dat je een bestand makkelijk converteren naar een ander bestand. Dit kan opnieuw een XML bestand zijn, maar ook een ander soort document. vb. een FileMaker xml-document met cijfergegevens kan bijvoorbeeld omgezet worden naar een HTML-tabel. Dit zelfde document zou je ook kunnen converteren naar een grafiek (SVG-formaat), een EPS, ...

Er zijn tal van toepassingen die je nu via een browser doet en die je nu overtikt in je FileMaker applicatie. Online stockgegevens, wisselkoersen, beursgegevens, weerberichten, ...

Er zijn verschillende diensten op het web die deze gevens als XML-formaat aanbieden. Zoiets noemen ze een webservice. Op die manier kun je de gegevens rechtstreeks in je FileMaker applicatie inlezen.

Om het echt te begrijpen moet je het eens uitproberen. Naar aanleiding van de eerste Clarify Confituur Sessie heb ik enkele kleine demootjes online gezet.

Voorbeeld 1: Update van een nieuwe versie van een applicatie

In dit voorbeeld toon ik een techniek, waarbij je de data van een je oude FileMaker applicatie in je nieuwe toepassing, waarbij je uiteraart nieuwe veldnamen hebt gebruikt, kunt importeren, zonder uren met de import functies van FileMaker te zitten prutsen.

>> http://koen.web.shphosting.com/data/typo/xml/example1.zip

Voorbeeld 2: Genereren van ASCII-bestanden

In dit voorbeeld toon ik een techniek, waarbij je de data exporteert naar een ASCII bestand.

>> http://koen.web.shphosting.com/data/typo/xml/example2.zip

Je vindt ook demootjes op de FileMaker website:

>> http://www.filemaker.com/xml/xslt_library.html

Hopelijk ben je hier wat wijzer mee.

Koen