Ga naar inhoud
  • 0

Naamconventie


EricJ

Vraag

Ik heb onlangs kennis gemaakt met FileMaker Pro 8 en probeer nu (vanaf scratch) een database bestaande uit verschillende dbases om te zetten naar één totaal dbase. Altijd loop ik dan tegen naamgevingsprobleempjes aan.

Heeft iemand een idee, een voorstel hoe je het beste de tabellen, de layouts en scripts behorende bij layouts en relaties logisch kunt benoemen of aanduiden?

Ik probeer voor mezelf altijd iets logisch te verzinnen maar heb nog geen echte eenduidige oplossing/afspraak hiervoor.

Noem je tabellen bijvoorbeeld T1_Naam1, T2_Naam2 etc??

En hoe geef je een logische naam voor de relatie van veld x van tabel1 met veld y van tabel2? Is het handig om bijvoorbeeld globals te benoemen als g_Naamveld of juist als Naamveld_g? Etc, etc.

 

Kortom, is er al een soort van naamconventie of heeft iemand op een andere manier dit wiel al uitgevonden?

 

EricJ

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn ervaring is dat je het niet te moeilijk moet maken.

 

Dus niet g tjes en c tje voor veldnaam erg irritant als je met de eerste letter naar een veld wilt "springen". Bovendien staat er in filemaker al wat voor soort veld het is en is het dus dubbel.

 

Zorg wel dat je de PK en FK duidelijk benoemd. Verder gewoon netjes en rustig werken. Je kunt in FMP7/8 ook nog documenteren als je dat wilt persoonlijk gaat mij dat al te ver. Denk gewoon goed na over een veldnaam. Je kunt werken met een _ om zelfstandigenaamwoorden te scheiden. Persoonlijk gebruik ik een hoofdletter om woorden te onderscheiden. Bijvoorbeeld: TotaalExcl i.p.v totaal_excl

 

Het maakt op zich niet veel uit wat je doet als je maar consequente bent en het niet te ingewikkelt maakt. Het moet voor een ander ook nog te begrijpen zijn zonder dat hij eerst een document hoeft te bestuderen over naamgeving of zo.

 

Groeten,

 

WJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...