Ga naar inhoud
  • 0

Updaten met een import


wilmar

Vraag

Ik heb in FileMaker 5.5 1 database met bedrijven en 1 met contactpersonen van deze bedrijven. Nu moet ik de database met contactpersonen updaten met een CSV bestand. Hier zitten ook nieuwe records bij met ook bedrijven die nog niet aangemaakt zijn.

Ik zal dus eerst een import in bedrijven moeten doen. En daarna de import in contactpersonen. Maar hoe krijg ik dan de link tussen die 2 weer tot stand gebracht?

Ik heb allemaal ingewikkelde oplossingen in mijn hoofd, maar ik het gevoel dat ik iets simpelers over het hoofd zie.

 

groet,

 

Wilmar

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je gebruikt ongetwijfeld in je FMP-toepassing een uniek veld om de bedrijven aan de contactpersonen te koppelen.

 

Open het csv-bestand in FMP: je hebt nu het csv-bestand als FileMaker-bestand en daar kun je veel meer mee. Maak een nieuw veld aan: dat wordt je unieke veld.

 

Kijk of je het unieke veld kunt vullen met hetzelfde gegeven uit het contactpersonen-bestand.

 

En kijk of je het vanaf daar zelf kunt oppakken. Lukt dat niet, dan meld je je gewoon weer hier ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sanne,

 

Dank je voor je reactie. Zoiets had ik ook bedacht, maar omdat deze lijst met exporteren eenvoudig te maken is, hoopte ik dat er ook een makkelijkere manier zou zijn op de geupdate lijst weer te importeren. Ik ga ermee aan de slag en als het niet lukt meld ik me weer.

 

Groet,

 

Wilmar

Link naar reactie
  • 0

Als het een procedure is die je veelvuldig wilt doen, en die altijd op dezelfde manier gaat, dan kun je het ook scripten.

 

Scrip dan niet het openen van het csv-bestand als FileMaker-bestand. Maar maak van te voren een "bewerk"-bestand waar je het csv-bestand in importeert.

 

Op welk gegeven match je nu het csv-bestand met je FileMaker-bestand?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit een paar dagen aan de kant gelegd, maar ik ga er weer mee aan de slag!

 

Ik moet dit inderdaad vaker gaan doen, dus ik zal dit zeker gaan scripten.

In het bestand wordt een uniek bedrijfsnummer en een uniek contactpersoonnummer. Aan de nieuwe contactpersonen is al een nummer toegewezen, maar aan de bedrijven nog niet.

 

Het plan is nu een beetje als volgt.

Aanmaken van Import.fp5 waar ik het csv bestand in zal importeren. Vervolgens bepaal ik of het bedrijf al bestaat. Dit zal ik moeten matchen op bedrijfsnaam en woonplaats. Zeer riskant heb ik al gezien, want ik heb al een aantal bedrijven gezien die net even anders gespeld worden. Nieuwe bedrijven worden aangemaakt en het bedrijfsnummer ingevuld in Import.fp5. Vervolgens kan ik de import naar contactpersonen maken.

 

Zie ik nog dingen over het hoofd?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...