Ga naar inhoud
  • 0

Bijwerken gerelateerde tabellen


sveens

Vraag

Hallo,

 

Het volgende:

 

Ik heb een relationele database gemaakt voor mijn fysieke dossiermappen (belangrijke papieren). Ik heb een tabel (onderwerpen)gemaakt met het enige veld "onderwerp". Ik gebruik deze tabel als lookup voor het veld "onderwerp" in de tabel "dossierstuk".

 

In de tabel onderwerpen staat bijv. een record met "levensverzekering".

 

Ik heb een relatie gemaakt met "1 op veel", dus:

de tabel "dossierstuk"kan meerdere records bevatten met "levensverzekering".

 

Mijn probleem is dat wanneer ik de uniek record "levensverzekering" in tabel "onderwerpen" verander in "inboedelverzekering" de gerelateerde records in "dossier" niet mee veranderen. dat wil ik wel. In het oude paradox lukt dat wel. Wat doe ik fout?

 

:D gr,

Stef van der Veen

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Eerst en vooral: Welkom op dit forum.

 

Ik denk dat je het gebruik van een keuzelijst verwart met relationele data. Wat jij doet is de 2e tabel gebruiken als keuzelijst om een veld uit de hoofdtabel in te vullen. Hierbij is helemaal geen sprake van relationele data.

Indien je relationeel wil werken, dient je 2e tabel minstens uit 2 velden te bestaan (onderwerp_ID + Onderwerp).

In je hoofdtabel maak je ook het veld 'onderwerp_ID' en je legt tussen beide een relatie. In een layout gebaseerd op de hoofdtabel plaats je nu het veld 'onderwerp' uit de relatie tabel. Wanneer je nu in de hoofdtabel een bepaald onderwerp_ID kiest zul je in het gerelateerde veld het betreffende onderwerp zien verschijnen. Als je nu de tekst wijzigt zal dit in alle records gebeuren waar dit onderwerp_id ingevuld staat.

Link naar reactie
  • 0

edc bedankt voor je reactie.

 

Toch begrijp ik je antwoord niet helemaal. Ik zal voor de zekerheid nog eens mijn database schematisch neer zetten:

 

tabel: onderwerpen (hoofdtabel?)

veld: onderwerp (is verplicht en uniek, is volgens mij al een

ID, toch? of werkt dat bij Flemaker anders?)

 

tabel: dossier (tweede tabel?)

veld: dossierID (uniek en verplicht)

veld: naam

veld: onderwerp (dit is het veel veld van de 1 op veel relatie, dus

gerelateerd aan onderwerp van Tabel onderwerpen) In de

layout heb ik dit veld tevens als keuzevak met pijl

gedefinieerd. het werkt ook want ik kan de tabel vullen.

veld -----

veld ----- enz...

 

Bij definieren heb ik bij tablad relaties dus een relatie gemaakt.

 

Dit is dus de situatie.

 

 

Verder heb ik nog wat andere vragen maar dan maak ik wel een nieuw topic

 

gr,

 

 

Stef :D

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerst antwoord blijft dus volledig geldig.

Ik beschouw echter wel de tabel dossiers als de hoofdtabel en de tabel onderwerpen als de 2e tabel.

In de opzet zoals jij die gemaakt hebt is een relatie zelfs overbodig.

Indien je deze relatie vernietigd zul je zien dat alles nog steeds werkt.

 

Misschien moet je toch eerst nog wat kennis opdoen over relationele databases. En dit heeft niet echt iets te maken met de specifieke werking van Filemaker. Kijk eens op dit forum onder 'Documentatie'. Daar vind je heel zeker al een aantal zaken die je op weg kunnen helpen.

 

In bijgaand voorbeeldje toont wat ik bedoel in mijn eerste uitleg.

 

Erik

dossiers.fp7

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Heel erg bedankt. Ik ga het vanavond uitproberen.

Ik weet wel wat af van relationele databases. Ik heb met Delphi en interbase wat gemaakt en dat werkt goed. Alleen het ontwikkelen vergt veel tijd. Verder studeer (ik ben 48 jaar) ik aan de Open Universiteit Databaeses :oops: . De OU is voor mensen die vroeger geen zin hadden zich te ontwikkelen en nog een kans krijgen. Ik ben geen expert maar weet er wel wat vanaf.

Ik denk dat ik te haastig Filemaker ben ingedoken. Te snel iets willen bouwen. De benadering vind ik iets anders dan wat ik gewend ben (als ik een vergelijk mag maken met access en paradox). Voorbeeld: Ik zie en lees niets terug over referentiele integriteit van de gegevens. Ik neem aan als ik de boel goed opzet :oops: dat het vanzelf naar voren komt. Verder vind ik Filemaker geweldig en het geheel spreekt mij bijzonder aan. :D

 

Gr,

 

Stef van der Veen

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Jouw oplossing werkt.

 

Je moet in filemaker dus minimaal twee velden definieren waarvan een als key fungeert?

 

Ik heb nog even snel in Access hetzelfde gemaakt en uitgetest met de oorspronkelijke opzet zoals ik die in een vorig berichtn heb beschreven. In access heb je dus maar 1 sleutelveld nodig. Dus 1 ondewerp op veel onderwerp. Ik had geen aparte ID nodig. Alle gerelateerde records werden bijgewerkt. Ik moet hier wel even aan wennen maar dat is mijn probleem.

 

gr,

 

Stef van der Veen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...