Ga naar inhoud
  • 0

Nieuw record adhv relatie


fredmatrack

Vraag

Na wat zoeken geraak ik er nog steeds niet uit. Dus hier maar even proberen.

 

Ik heb twee tabellen:

- tblLeerlingen (leerlingID, voornaam, achternaam)

- tblAdressen (adresID, leerlingID, straat)

 

In het ook twee lay-outs: één met de leerlingengegevens én met een portal die de adressen laat zien (een leerling kan namelijk meerdere adressen hebben).

Nu wil ik in die lay-out een knop "+" om een adres toe te voegen. Die knop zorgt er voor dat je naar de tweede lay-out (addAdres) gaat.

 

Wat is nu het probleem: als ik in lay-out bijvoorbeeld bij leerlingID 14 zit en ik klik op de knop, dan moet er automatisch een record worden aangemaakt in tblAdressen met leerlingID 14. adresID wordt automatisch ingevuld.

 

Hoe doe ik dat? Hoe geef ik maw de PK van de huidige leerling door aan die tweede lay-out?

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ha, een collega!

 

Wat ik doe : scripten...

 

Er bestaat een relatie via LeerlingID::LeerlingID tussen beide tabellen...

(en NIET adresID)

 

Dus in script : kopieer llnID

Ga naar layout #2

Maak nieuw record

Plak llnID in veld

Ga naar veld adres...

...

Ga naar layout #1

Hier zouden nu alle adressen van de bewuste ll. moeten verschijnen! :D

Link naar reactie
  • 0

Dat "redeneren" hangt een beetje af van je voorgeschiedenis.

Zelf heb ik tot voor een goeie maand met FM 5.5 gewerkt en dus overgestapt naar FM 8.

Van een confrontatie met redeneren gesproken!

Meteen alarmbel geluid en "dikke boeken" gekocht èn professionele hulp gezocht (en gevonden!) Mag ik hier publiciteit maken? :wink:

 

Bij gelegenheid eens afspreken!

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorgeschiedenis is Oracle, MySQL en PostgreSQL. Dat relationele lukt wel aardig, maar de implementatie in FM is soms een beetje vreemd. Zeker als je gewend bent om alles zelf te programmeren.

 

Onze school (het H. Pius X-instituut te Antwerpen) draait al enkele jaren op FileMaker en wil volgend jaar overstappen naar versie 8 (nu alles nog in 6).

Link naar reactie
  • 0

@ Ruud : ik ben zeker geen (professioneel) programmeur. Ik behelp me met Using FM en FM Bible. Een mondje Engels is wel vereist.

FM geeft zelf een handleiding uit voor ontwikkelaars (iets duurder)

 

@fredmatrack : ik ben al meermaals op de TEAM-dagen geweest bij jullie!

Ik dacht wel dat jullie al geruime tijd op FM draaiden.

Niet helemaal dus...

Link naar reactie
  • 0

We draaien al een hele tijd op FileMaker (ook voor 5 en 6), maar nu iedereen stillaan een computer op zijn/haar bureau heeft staan, willen we meer. FileMaker 5.5 server heeft enkele jaren goed dienst gedaan en nu dient versie 8 zich aan. Mede doordat andere producten (informat en schoolonline) zich te veel opdringen en vooral veel te duur zijn, moeten we deze weg eens proberen.

De testen die ik momenteel doe zijn het omzetten van een leerlingenvolgsysteem. Dit moet draaien met een FileMaker Server en onder andere via het net bereikbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Grootse plannen dus!

Ik ben (voorzichtig) bezig met het leerlingvolgsysteem (en ben dus eigenlijk een beetje benieuwd naar wat jij hebt) in overleg met de coördinatoren (neemt dus zijn tijd) maar heb al wel een personeelsadministratie waarmee ik al een paar jaren correcte!!! zendingen maak voor het ministerie.

Momenteel wordt dit ook herschreven (ism een andere school) voor versie 8.

Bedoel je met net het interne netwerk of met een externe link?

 

Eens een "confituurke" onder ons? :D

Link naar reactie
  • 0

Onze administratie draait spijtig genoeg in Informat (PC only). Ik zou dit ook graag in FM zien, maar dat zit er zo direct nog niet in.

 

Met het net bedoel ik eigenlijk in eerste fase het interne netwerk (bestaat uit twee vestigingen en is dus vrij complex). Onze school beschikt wel over het nodige materiaal (qua servers en aansluitingen) om dit direct op het net te zetten. Zo is onze FM 7 server reeds publiek toegankelijk op http://aphrodite.piustien.net:8000

 

Het huidige leerlingenvolgsysteem is gemaakt door een collega, maar zit enorm rommelig in elkaar. Het werkt wel, maar qua logica durf ik er niet aan te beginnen. Ik begin daarom vanaf 0, volledige relationeel volgens de regels en ga rustig aan wat uitbreiden. Tegen september moet een eerste versie klaar zijn.

 

Ik denk dat we inderdaad best eens wat ervaringen uitwisselen. Een andere visie op bepaalde dingen kan handig zijn!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...