Ga naar inhoud
  • 0

Hoe veld 4 automatisch inhoud veld1en2 invoegenvanalsVELD3=0


Roko000

Vraag

Voor een klasseermethode heb ik dringend nodig om ten allen tijde in veld4 de inhoud van veld 1 en veld 2 (in veld 1 en 2 staat steeds iets maar nooit tegelijk: er staat steeds iets in veld1 of in veld2) automatisch te laten invoeren VANALS IN VELD3 het woordje 'firstrecord' wordt ingevuld. Kan dit met een simpele relatie, een simpele autoinvoeroptie of een simpel script? Voor wie de methode vindt, beloof ik kort uit te leggen hoe dit mijns insziens tot een goede klasseermethode in Microsoft Verkenner kan leiden en kunnen we daarover indien interesse verder brainstormen... Voor mij is deze vooruitgang (hoe filemakerinherent de oplossing voor dit vraagje ook is) althans veel waard.

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

U hebt me schitterend snel geholpen: zeer veel dank hiervoor. Zoals beloofd twee truucs uit de velen (eenvoudige truuc, iedereen welbekend, misschien toch fijtelijk een heel krachtige) om filemaker te koppelen aan verkenner:

1) het mooiste wat je je kan inbeelden is toch verkenner van windows waar je extra klasseervelden aan kunt koppelen zodat je in verkenner tussen al je foto's bijvoorbeeld gewoon trefwoord "top10 van mijn foto's" kunt aanvinken en enkel die krijgen: in verkenner van microsoft kan je dit door "alle verborgen velden zichtbaar te maken".

2) uiteraard is het beter om alle voordelen van de containervelden van filemaker en haar scripts te kunnen gebruiken: in tabelweergave kan je in feite een trefwoordenveld maken (alle trefwoorden), in veld2 zet je "firstrec" telkens eerste rec van een reeks en veld3 is titelveld: zie uw eigen antwoord: enkel als 'firstrec' neemt deze trefwoord over, in veld4 omschrijf je subtitels voor elk record, veld4 is je containerveld

3) supertof vind ik dan dat je door rechtsklik op containerveld en invoegen bestand in verkenner microsoft komt en daar in mapje van datum van deze maand NOG EENS RECHTSKLIK KAN DOEN en daar in dat verkennermapje een nieuw WORDDOCUMENT KUNT AANMAKEN : DOOR AAN TE VINKEN DAT JE ENKEL EEN KOPPELING IN FILEMAKER WILT INVOEGEN, maak je in feite het nieuwe worddoc in verkenner aan en toch 'klasseer je en denk je' enkel in filemaker.

 

Vriendelijke groetjes en stevig bedankt voor uw snel antwoord!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...