Jump to content
  • 0

Cijferlijst maken

Statics

Question

Ik ben nieuw op dit forum dus ik weet nog niet hoe alles hier werkt.

Ik heb Filemaker Pro 7 for Mac OSX en totaal onbekend ermee.

Ik wil voor mijn nieuwe opleiding een cijferlijst maken.

Ik zou het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik start filemaker en ik creer een nieuw bestand en klik op OK.

Hierna moet ik de database definieren.

Ik vul hier het volgende in:

FIELD TYPE

Vak Text

Leraar Text

Datum Date

Cijfer Nummer

Studiepunten Nummer

En ik klik op ok.

Alles staat er maar nu komt mijn probleem.

Ik wil graag in de FOOTER 12 verticalevelden velden hebben (voor elk vak 1 veld) achter deze 12 velden wil ik achter elk veld 8 horizontale velden hebben (voor de cijfers in te voeren, soort van samenvatting). Deze velden moet ik kunnen aanvullen/bewerken etc. etc.

Maar als ik een nieuw rapport maak omdat ik een nieuw cijfer heb gekregen moet in de footer ook van dit nieuwe rapport die velden van de vakken staan blijven met de cijfers die ik de vorige keren al heb behaald.

Het staat dus in principe los van het bovenste gedeelte (naam, vak, leraar etc.) er hoeft geen verbinding te zijn.

Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen.

Want ik kom er niet uit.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als het je gaat om het overnemen van getallen en vakjes met omlijning... dan lijkt het erop dat een spreadsheet een betere keuze zou zijn?

Vanwaar je keuze voor een database als je zelf alschrijft dat er geen relatie/link hoeft te zijn?

• 0

Een voettekst is niet bedoeld om in te rekenen maar om bv. paginanummering, datum etc. in te vermelden.

De omschrijving van wat je wilt is volgens mij: per vak een lijst met leerlingen waarin je cijfers kunt invoeren? Dan verval je, ondanks dat je het niet nodig dacht te hebben, tóch in het maken van tabellen, relaties en portals; de basis van een database. De velden met cijfers kun je omlijnen (ctrl-alt-b). Maak je cijferoverzicht in het hoofdgedeelte.

Je ontkomt er niet aan om in de boeken te duiken om dit te leren, een boek wat mij heel goed heeft geholpen is Filemaker Pro 8 - The Missing Manual. Verder zijn er veel techniektips te lezen op de sites http://www.avd-ci.be en http://www.adequaat.be.

En dit forum natuurlijk :)

Hoop dat dit je wat verder helpt?

• 0

Beste Statics,

Excel kan ook overweg met data hoor!

Het hangt er ook een beetje vanaf waar je naartoe wil : ik ben initieel met iets dergelijks begonnen wat ondertussen een heus rapporteringssysteem is geworden met 9 tabellen... (en eigenlijk is dit nog niet het einde! ) :D

Wil je werken met gescheiden periodes, alle toetsen in één overzicht, raadpleegbaar per groep, per leerling, per periode, ... ?