Jump to content
  • 0

Open Bestand scripten met gebruikersnaam en wachtwoord

fredvd

Question

Na een paar maanden hier 'gelurkt' te hebben nu toch eens een vraag:

Ik ben bezig met een filemakerdb die standalone of als kiosk/gecompileerd met developer af en toe via Internet gescript gegevens moet gaan uitwisselen met een Filemaker server (nieuwe artikelen, nieuwe prijzen) Daar is een mooie 'open bestand' scriptstap voor. En dan kies je de bestandsverwijzing. Het is zelfs mogelijk dat op de achtergrond te doen, staat een vinkje voor bij. Nu wil ik graag van te voren een gebruikersnaam/wachtwoord opgeven en opslaan in de lokale DB om daarme verbinding te maken met FMS.

Maar helaas: filemaker accepteert geen gebruikersnaam/wachtwoord in de bestandsverwijzingsstring, ik kan deze ook niet met variabelen doen en als het een beveiligde db is, komt toch het authenticatie-venster voor het FMS-bestand omhoog.

Het typische: onder OS X kan ik in Safari wel(!) fmp7://user:password@server.netwerk/database intypen en dan wordt de database automatisch geopend met gebruikersnaam user:password.

Heb nog niet kunnen proberen of dit ook onder windows werkt, maar: niet leuk. In filemaker zelf niet, in algemene URL-ondersteuning van het OS wel. Heeft iemand tips en/of ervaring hoe ik soortgelijke offline/online verbinding kan scripten zonder extra authenticatie-vensters?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Allereerst: welkom!

Je probleem kan worden opgelost door niet de scriptstap 'open bestand' te gebruiken, maar de scriptstap 'perform script*' een extern script in het te openen bestand aan te laten roepen.

Dat opent namelijk het bestand als het nog niet open is.

Als je er ook voor zorgt dat het te openen bestand dezelfde inlog kent als het bestand waaruit je het script aanroept, dan zal FM het daarmee openen en niet om authenticatie vragen.

Ik ken geen mogelijkheid om inlog naam en wachtwoord mee te geven vanuit een FM script.

HTH

rmw

*weet zo gauw de nederlandse term niet

Edit:

Heb je de scriptstap 'open url' al geprobeerd met dat wat je in Safari invoert? Ik heb geen idee of dat werkt, maar proberen kan geen kwaad.

• 0

Dank voor je snelle reactie! Ik heb ondertussen verder geknutseld en heb goed en slecht nieuws:

Ja, het is mogelijk om met de 'open URL' stap met user/password vermelding in de URL een (remote) database te openen. Nadeel: je kan het bestand niet op de achtergrond openen, er komt altijd het beginscherm van de geopende database naar voren. Al is dat weer snel weg te scripten in de geopende database op basis van username en een startscript.

'Open bestand' wordt inderdaad gebaseerd op de huidige gebruiker die is aangemeld op het bestand. Ook dit is geen halszaak, je kan namelijk alles op slot zetten en globale velden maken met user/password gegevens. Zodra je dan een verbinding met FMS wilt maken, controleer je in het script of de lokale gebruiker al bestaat, zo niet dan maak je hem aan met goede username/password, geeft hem de juiste privileges en doe je een re-login naar die gebruiker. Je verbindt vervolgens met de FMS met 'open bestand' en klaar.

Nu het echt slechte nieuws: Het kan zijn dat ik al beginnende geheugenproblemen krijg in de hersenpan, maar bij mijn weten mocht je tot en met met Filemaker 6 in Runtime solutions verbinding maken met FMS.

Waarschijnlijk heeft een commerciële jongen bij FileMaker bedacht dat ze meer FMpro licenties kunnen verkopen als dat niet meer mogelijk is, want ik kan na 45 minuten zoeken in handleidingen en www.filemaker.com niets meer terugvinden hierover, niets, nada, enzovoort. Volgens mij werd het toen zelfs als expliciet voordeel van Filemaker Server Sharing t.o.v. Filemaker Pro sharing gepromoot.

(Je zou in grote bedrijven dan ook met 1 server en 1 advanced 100 gebruikers op een database loslaten door de runtimes te distribueren).

Ik krijg in de runtime solution een foutmelding dat het bestand niet gevonden kan worden, extra bestanden worden blijkbaar alleen nog op de lokale schijf gezocht.

Ik zoek nog verder, maar dan wordt het vervolgens plan b: xml-import en export naar FMSA, kijken of dat enigszins fatsoenljk te doen is. Jammer jammer....