Jump to content
  • 0

Filteren op meerdere zaken

Djavo

Question

Hey beste filemaker-guru's,

even een vraagje voor jullie.

ik ben bezig met een database die alle gegevens(getallen) uit een andere database(laten we hem gegevensdatabase noemen) haalt, filtert op zaken als maand van uitvoering, soort werk en naam van persoon van wie de gegevens zijn. daarna moeten de cijfers worden opgeteld. Dus bijvoorbeeld: totaal van broden verkocht in de maand januari door Kees voor het bedrijf Bakker Bart(de personen werken voor verschillende bedrijven) Er moet 1 record per persoon komen. Verder moeten de uitkomsten van alle losse maanden te zien zijn in hetzelfde scherm.

Nu is dit mij wel gelukt te doen in de gegevensdatabase in een nieuwe lay-out, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. nu het probleem:

de codering gebruikt in de gegevensdatabase werkt niet in de nieuwe database.

de codering is:

If((dagstaat::soortwerk = "brood bakken" or "kassa" or "koekjes") and

dagstaat::maandvanuitvoering = "jan";

1*dagstaat::aantalbedrijvengebeld;

0*dagstaat::aantalbedrijvengebeld)

waarbij aantalbedrijvengebeld het veld is wat gefilterd moet worden. over deze bereking word een resumeveld gezet. en je de persoon uit een drop down menu in de lay-out kiest.

nu krijg ik als resultaten in het resumeveld het totaal van de 1e dagstaat van alle personen waarvan de 1e dagstaat voldoet aan het filter.

ik snap hem niet meer. ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik probeer te doen. dit is nu mijn 6e week met filemaker en ben zonder training of zo gelijk in het diepe gegooid, veel geleerd al van dit forum, maar hier kom ik toch eventjes niet uit.

kunnen jullie helpen of als ik helemaaal op een oneffeciente verkeerde weg zit ook even zeggen / voordoen hoe het makkelijker kan?

Groeten,

Dennis

ik werk met filemaker 6.0 trouwens

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
If((dagstaat::soortwerk = "brood bakken" or "kassa" or "koekjes") and
dagstaat::maandvanuitvoering = "jan";
1*dagstaat::aantalbedrijvengebeld; 

Jij begrijpt misschien dat je drie verschillende waarden wilt testen in het veld dagstaat::soortwerk, maar FM niet.

Ik zou

(dagstaat::soortwerk = "brood bakken" or "kassa" or "koekjes")

vervangen door

((dagstaat::soortwerk = "brood bakken") or (dagstaat::soortwerk = "kassa") or (dagstaat::soortwerk = "koekjes"))

Dat zou beter moeten voldoen.

rmw

• 0

Misschien met een case??

Case(

dagstaat::soortwerk = "brood bakken" and dagstaat::maandvanuitvoering = "jan" and Persoon = dagstaat::uitgevoerddoor; 1*dagstaat::aantalbedrijvengebeld;

dagstaat::soortwerk = "kassa" and dagstaat::maandvanuitvoering = "jan" and Persoon = dagstaat::uitgevoerddoor; 1*dagstaat::aantalbedrijvengebeld;

dagstaat::soortwerk = "koekjes" and dagstaat::maandvanuitvoering = "jan" and Persoon = dagstaat::uitgevoerddoor; 1*dagstaat::aantalbedrijvengebeld;