Jump to content
  • 0

gegevens worden niet altijd bijgewerkt

Djavo

Question

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan uitleggen, want het is denk ik een flink verhaal.

Goed, de bedoeling van mij is om een database te maken met gegevens, met per record een ander persoon, in die records staan dan weer de bedrijven waarvoor die persoon heeft gewerkt en de behaalde resultaten. de gegevens hiervoor haal ik uit een andere database waar de dagresultaten instaan. (hier staat per werknemer per bedrijf per dag de resultaten, die dus elke dag meerdere malen worden geupdate)

mijn oplossing was als volgt:

in de Personen database maak ik een invoerlijst met de waarden uit het veld "bedrijf waarvoor je werkt" (via een relatie Persoon=Persoon van de Dagstaten db naar de personen db en omgekeerd).

Deze lijst stop ik in een veld in de Personen database (met valuelistitems).

daar pulk ik hem uit elkaar zodat ik weer losse bedrijven heb. het aantal bedrijven per persoon verschilt tussen de 1 en 15, en dus ook 15 berekingsvelden.

via een relatie (genaamd persoon1ebedrijf) op een berekeningsveld van Persoon&1ebedrijfindelijst = Persoon&Bedrijf waarvoor je werkt. haal ik gegevens uit de dagstatendatabase door bijvoorbeeld: Sum(uren::persoon1ebedrijf)

tot zover werkt het zonder problemen.

MAAR

als ik in de dagstaten bijvoorbeeld de uren van iemand verander, verandert dat ook in de Personen-database.

maar als ik een nieuwe record aanmaak in de dagstaten db met een Persoon-Bedrijfs combinatie die nog niet eerder is gebruikt, verschijnt deze niet in de personen database.

als de combinatie al wel eerder is gebruikt doet hij het wel.

Iemand enig idee waar de fout zit?

ik werk met FM 6.0 in windows XP

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0

goh, gewoon vergeten vakje aan te vinken, zal je altijd zien.

bij het veld van de valuelistitems heb ik nu "alleen berekenen indien nodig" aangevinkt, ofwel hij slaat de resultaten niet meer op. en hij doet het nu goed!

zelfs zonder dat jullie antwoorden, geven jullie genoeg inspiratie zodat alles zich vanzelf weer oplost :mrgreen: