Jump to content
  • 0

Portal scrollbalk (on)zichtbaar

rigo

Question

Posted

Hoi allemaal,

Op de laatste confituursessie was ik verrast door de leuke techniek die iemand toepaste op de portaal scrollbalk die pas zichtbaar werd wanneer er meer regels waren ingevuld in de portaal, dan waarop het was ingesteld. Kan iemand mij vertellen wat daar de truuk voor is?

gr. Rigo

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Hoi allemaal,

Op de laatste confituursessie was ik verrast door de leuke techniek die iemand toepaste op de portaal scrollbalk die pas zichtbaar werd wanneer er meer regels waren ingevuld in de portaal, dan waarop het was ingesteld. Kan iemand mij vertellen wat daar de truuk voor is?

gr. Rigo

Hoi Rigo,

Dit kan met een berekening. Hiervoor moet je 3 nieuwe velden aanmaken:

1. berekeiningsveld "Aantal gevonden" (Get(Gevonden Telling) berekeningsresultaten niet opslaan)

2. globaal containerveld "Achtergrondkleur" (Hierin plaats je de kleur van de achtergrond. Maak in de layout modus een blokje met de achtergrondkleur en kopieer deze. Ga naar bladermodus en plak in aangemaakte containerveld.)

3. berekeningsveld "Afdekkleur" (Case(PORTAALRELATIE::Aantal Gevonden ≤ "Aantal Portaalregels"; Achtergrondkleur))

Plaats in de layout het veld "Afdekkleur" over de schuifbalk.

Stel de vulling van het veld in op transparant en de afbeeldingsinstellingen op afbeelding verkleinen of vergroten en oorspronkelijke verhoudingen behouden op UIT.

Groet, Aart

• 0
Posted

Zoals altijd zijn er bij FM veel wegen die naar Rome leiden.

Ik maak van de portaal de scroll balk onzichtbaar ( lijn kleur gelijk maken aan de achtergrond kleur )

Dan maak ik 2 berekende velden die een plaatje laten zien van respectievelijk een pijltje omhoog en een pijltje naar beneden

if ( count ( relatie::ID ) > {aantal portaalregels} ; plaatje ; "" )

Resultaat van de berekening is een container en het veld 'plaatje' is een globale container of een container veld in een 'admin' bestand dat maar 1 record heeft.

Deze velden plaats je over de normale pijllocatie van de scrollbar.

Let er bij de onderste op dat de linker bovenhoek niet binnen het portaalgebied valt, want dat wordt hij niet altijd getoond (veld groter maken dan nodig en met graphic opmaak de afbeelding rechtsonderin tonen)

De pijltjes worden dan pas getoond als er meer records dan portaalregels zijn en ze hoeven niets te doen, want de onzichtbare portaalscrollbar werkt gewoon zoals altijd.

rmw