Jump to content
  • 0

Record kopieren van tabel naar tabel

ReneBax

Question

Posted

Ik heb vijf tabellen: Klant / Factuur / Factuurregel / Offerte /Offerteregel.

Tussen klant en factuur / offerte loopt en 1 op N relatie en tussen Factuur en Factuurregel ook en tussen Offerte en OfferteRegel ook.

Ik heb een layout op basis van de tabel Klant met een portaal met daarin de offerte-records. Vervolgens heb ik een knop Aanmaken factuur. Deze moet een nieuw record in de tabel Factuur aanmaken voor de specifieke offerte die op dat moment is geselecteerd. Voor iedere record in de tabel Offerteregel (horen bij de geselecteerde offerte in het portaal) moet vervolgens in de tabel Factuuregel een record worden aangemaakt.

Dit moet allemaal onderhuids gedaan worden zodat de gebruiker hier niets van ziet.

Vervolgens mag een scherm getoond worden waarop de nieuwe factuur zichtbaar is.

In taal zou de code als volgt moeten werken:

Selecteer Offerte;

Maak nieuwe Factuur aan;

Selecteer Alle offerteregel bij Offerte;

Voor iedere Offerteregel maak een nieuwe factuuregel aan (Offerteregel.Veld = Factuurregel.Veld

Hoe doe ik dit in hemelsnaam binnen FM 7.0.. Dit zijn toch geen bijzondere acties en zouden in FM 7.0 toch ook te realiseren moeten zijn.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

wat je vergeet is dat de nieuwe factuurregels gekoppeld moeten worden aan de nieuwe factuur.

in telegramstijl:

1. ga naar offerte

2. maak factuur aan vanuit offerte via een maakrelatie

3. stel variabele in: $$IDnieuwefactuur = (nog steeds in offerte)

4. ga naar offerteregels (alleen gerelateerde)

5. ‘loop’ door alle offerteregels

6. maak een factuurregel aan vanuit iedere offerteregel via een maakrelatie waarbij m.b.v. $$IDnieuwefactuur de nieuw gemaakte factuurregel meteen gekoppeld wordt aan de nieuw gemaakte factuur.

7. ga naar nieuwe factuur

• 0
Posted

Hoi DBK,

Even een korte reactie. Als vanuit de layout Klant naar Offerte ga verander ik van scherm (of hoe moet ik dit oplossen via FM);

Wat versta jij onder een maaklrelatie?

Volgens mij kan ik in FM 7.0 geen $$Variabelen declaren ... of ben ik helemaal abuis?

• 0
Posted

ha rene,

tja, ik heb filemaker 7 ooit overgeslagen (ben hoppa, meteen van 5.5 naar 8 gegaan:)) dus kan t zijn dat ik dingen roep die niet kunnen in 7, ook al verschillen 7 en 8 niet wezenlijk op dit punt als ik me goed herinner.

aangepaste versie:

1. ga naar gerelateerde offerte. inderdaad, dan ga je naar een andere layout/scherm, maar als je de scriptstap eerst invoegt gebeurt dat verborgen (werkt alleen indien je de gerelateerde offerte NIET opent in een nieuw venster)

2. maak factuur aan vanuit offerte via een maakrelatie (zie handleiding en bijgaand)

3. stel variabele in: $$IDnieuwefactuur = (nog steeds in offerte)

i.p.v. een variabele - wat in feite een soort van tijdelijk globaalveld is - kan je ook een echt globaalveld gebruiken om een waarde op te slaan die vanuit meerdere tabellen opgehaald moet kunnen worden. bijvoorbeeld: . waar dat globaalveld precies staat maakt niet uit zolang het maar toegankelijk is.

4. ga naar offerteregels (alleen gerelateerde)

5. ‘loop’ door alle offerteregels

6. maak een factuurregel aan vanuit iedere offerteregel via een maakrelatie waarbij m.b.v. $$IDnieuwefactuur de nieuw gemaakte factuurregel meteen gekoppeld wordt aan de nieuw gemaakte factuur.

7. ga naar oorspronkelijke layout (of naar de nieuwe factuur)

5a758dc5eace8_Afbeelding2.png.eb5d07f3d0f5ac3de389da0ef846d345.png