Ga naar inhoud
  • 0

Filter Value functie


hboender

Vraag

Met de FilterValue functie (FMPro8) kan de inhoud van een (tekst) veld gevuld worden met één of meer waarden uit een lijst van meerdere waarden.

 

Bijvoorbeeld uit een lijst met 7 waarden moeten, als voldaan wordt aan een bepaalde conditie, slechts 3 van die waarden worden getoond; wordt niet aan de voorwaarde voldaan dan moeten alle 7 waarden worden getoond.

 

Tot zover geen probleem.

 

Echter, als ik vervolgens een (echte) Value list maak van het genoemde tekstveld om via een drop-down list, één van de beschikbare waarden te kunnen selecteren, dan worden in de drop-down list steeds alle 7 waarden getoond. Ook als in het tekstveld slechts 3 waarden worden getoond.

 

Doe ik nu iets fout of verwacht ik teveel van deze functie ?

 

P.S.

 

Ik ben overigens vertrouwd met conditionele value lists op basis van gerelateerde tabellen. Voor de oplossing waar ik nu aan werk wordt dat

echter nogal complex.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Is het niet zo dat een valuelist op basis van een veld altijd alle waarden uit alle velden van de hele tabel neemt?

Yep.

 

De manier om toch te filteren is via relaties. Als je die wil vermijden dan kan het ook nog door het resultaat van je berekening in een tabel met één record te steken. Maar dat kan niet zonder script of plugin.

Wat is het probleem met relaties?

 

Groeten,

Joris

Link naar reactie
  • 0
Is het niet zo dat een valuelist op basis van een veld altijd alle waarden uit alle velden van de hele tabel neemt?

 

Het probleem zit niet zozeer in de relaties. Ik heb voor het bedrijf waarvoor ik werk in Filemaker een productconfigurator gemaakt (alles op basis van relaties), dat als prototype dient voor de productconfigurator die bij het in gebruik zijnde ERP pakket beschikbaar is gekomen.

 

Ik wil nu de tabellen ten behoeve van de ERP product configurator vullen met behulp van Filemaker. Binnen Filemaker kan ik heel goed de consistentie van de vast te leggen gegevens waarborgen. Het gaat om heel veel gegevens. Export naar Excel maakt import in de product configurator mogelijk. De ERP productconfigurator werkt op basis van filters. Vandaar.

 

Ik ga in ieder geval nog met het idee om een tabel met één record te maken aan de gang.

 

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...