Ga naar inhoud
  • 0

Relaties maken tussen 3 entiteiten


Corneel

Vraag

Hallo FM-ers,

 

Graag roep ik jullie hulp in bij het volgende probleem. Eerst zal ik de situatie schetsen.

Ik heb 3 entiteiten: cursisten, cursussen en docenten. Cursisten kunnen zich inschrijven op meerdere cursussen, terwijl 1 cursus ook meerdere cursisten kan hebben. Hier is dus m.i. sprake van een MANY-to-MANY relatie. Zo ook bij docenten: een docent kan meerdere cursisten hebben, maar ook kan een cursist meerdere docenten hebben: ook hier een MANY-to-MANY relatie. Om het nog complexer te maken: een docent kan meerdere cursussen geven maar ook kan een cursus door meerdere docenten gegeven worden. Ook hier een MANY-to-MANY relatie.

Inmiddels ben ik - mede door de forumleden - wijzer geworden en heb ik tussen de entiteiten een join-table ('curcur' en 'doccursist') geplaatst waardoor ik in ieder geval 2 MANY-to-MANY relaties opgelost heb. Maar de 3e relatie leggen lukt mij niet. Dan wil FM dat ik een copie maak van de TO waarmee ik verbinding wil maken. Dat brengt mij toch niet waar ik zijn wil: een overzicht in 1 portaal ( in het bijgevoegde voorbeeld het portaal 'overzicht' ) die mij toont per cursist op welke cursussen ingeschreven is en welke docent(en) die cursus(sen) gaat(n) geven.

Ter illustratie van de kwestie heb ik een rel_test bestand bijgevoegd.

 

Wie kan mij wijzer maken?

 

Corneel

Rel_test.fp7

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hallo corneel,

 

misschien twee andere join-tabellen:

 

1. lesrooster (ieder record is een les: een combinatie van een cursusID, een docentID, een datum en een tijd)

2. klassen (alle cursisten die ingedeeld zijn bij een bepaalde les vormen samen een klas, ieder record is een combinatie van een cursistID en een lesID)

 

groet, bdk

Link naar reactie
  • 0

Hallo BDK,

 

Jouw voorstel geeft mij toch niet het overzicht/portaal dat ik graag wil hebben: welke cursist heeft ingeschreven op welke cursus en welke docent die cursus geeft.

Precies die combinatie van cursus_ID en docent_ID moet ik nog toevoegen, maar als ik dat doe komt FM met de mededeling dat ik een copie moet maken van de TO.

Ik breek dus nog steeds mijn hoofd over deze oplossing...

 

Corneel

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...