Dre Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Wellicht is het antwoord op mijn vraag al gegeven, echter vond ik het nog niet. Zijn er gebruikers die Filemaker Server gebruiken waarbij MySQL als database wordt gebruikt? M.a.w. Filemaker leest en schrijft alle data direct van en naar MySQL. Hoe is de performance, is dit een stabiel systeem? Ik zie graag de gebruikers ervaringen tegemoet. Quote
0 WJ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Het is bedoeld als integratie voor systemen. De snelheid is duidelijk minder en er ontbreken mogelijkheden om MySQL als backend voor het systeem te gebruiken. Groet, WJ Quote
0 Dre Posted January 23, 2008 Author Posted January 23, 2008 JW dank voor je response. en er ontbreken mogelijkheden om MySQL als backend voor het systeem te gebruiken Filemaker Server 9 /client 9 heeft nieuwe faciliteiten om MySQL als back-end te gebruiken via ODBC. Kan je toelichten of we over het zelfde praten, of dat ik het anders interpreteer (back-end met MySQL)? Groet, Dre Quote
0 WJ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Filemaker Server 9 /client 9 heeft nieuwe faciliteiten om MySQL als back-end te gebruiken via ODBC. Kan je toelichten of we over het zelfde praten, of dat ik het anders interpreteer (back-end met MySQL)? Hoi we praten over hetzelfde. Check het volgende ESS Best Practices for Developers The ideas outlined in this section are not strictly a set of “do” and “don’t do” restrictions. They represent reflections on the likely strengths and limitations of a complex new feature set. Actual field experience is certain to modify and broaden these ideas. As with everything else, experimentation is the best teacher. Hopefully the guidelines that follow will furnish a good foundation for beginning to work with ESS. Emphasize Integration Over Scaling The ESS feature set is primarily designed to allow FileMaker Pro solutions to integrate data from SQL-based solutions. ESS is not primarily intended as a means to scale solutions beyond the bounds of a purely FileMaker Pro based solution. Access to large data sets via ESS needs to be carefully managed. Embedding large ESS tables in a FileMaker Pro solution and attempting to treat them in all ways as regular FileMaker Pro tables could lead to significant performance impacts. Experimentation is always the surest guide, but be aware that the ESS feature vision emphasizes integration over scaling. Quote
0 Dre Posted January 23, 2008 Author Posted January 23, 2008 JW, Dank je wel voor de aanvullende informatie. Nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen. Groet, Dre Quote
0 WJ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Graag gedaan, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Het stukje is afkomstig uit een techbrief van Filemaker zo je eens in zijn geheel moeten lezen. Gr, Het is WJ , JW is er ook op clarify maar dat ben ik niet WJ Quote
0 Dre Posted January 23, 2008 Author Posted January 23, 2008 Oeps sorry WJ, Macht der gewoonte en blijkbaar niet goed (de eerste keer) gekeken. Groeten Dre Quote
0 Dre Posted January 24, 2008 Author Posted January 24, 2008 Hallo allen, In vervolg op de test met Filemaker pro 9 Server en MySQL koppeling, komen er natuurlijk weer wat probleempjes op me af. De MySQL database is/wordt gevuld via web-formulieren in een PHP pagina, de codering is UTF-8. De database gegevens die nu in Filemaker worden getoond (uit MySQL via ODBC) zijn niet UTF-8 m.a.w. speciale karakters worden niet juist in filemaker weergegeven. Welke stappen kan ik nu ondernemen om de data in Filemaker en MySQL op juiste manier te tonen/om te zetten. Bijvoorbaat dank, Dre Quote
0 Koen Van Hulle Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Op Mac of Windows? De oorzaak ligt niet zozeer bij FileMaker maar bij de ODBC driver. Meestal heb je daar ook wat opties die je kan instellen. Die onder Windows ken ik zo niet precies uit het hoofd. Op Mac (Actual Technologies) kun je dit instellen op de laatste stap van de wizard, bij Advanced Languages..." Mvg, Koen Quote
0 Dre Posted January 24, 2008 Author Posted January 24, 2008 Hallo murtje, Helaas aanpassingen aan de opties in de ODBC-BEHEER (Actual Technologies) geven bij mij niet het gewenste resultaat (al eerder getest en nu net nog een keer getest). Eigenlijk geeft Filemaker 1 op 1 door wat in MySQL (CocoaMySQL.app) staat n.l. in mysql "± 1215 km. vanaf Utrecht" staat in Filemaker als "± 1215 km. vanaf Utrecht". (Als ik via de terminal MySQL data bekijk staat er wel ± 1215 km. vanaf Utrecht) Als ik direct met een Filemaker client, op windows XP met MYSQL ODBC 3.51 driver, data ophaal uit mijn MYSQL database krijg ik exact dezelfde (verkeerde) tekens terug. Een mogelijke optie is misschien om MySQL tabellen een andere codering (taal) mee te geven, zonder dat ik problemen krijg met invoer (en lezen)van data via web-pagina's met UTF-8, nog maar even zoeken op Google. O ja de server is een mac G5 10.4 en de Filemaker client draait op windows XP. Groet, Dre Quote
0 Koen Van Hulle Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Anders moet je even contact opnemen met Jonathan Monroe van Actual Technologies. Ik weet dat het voor mij in elk geval helpt voor de MS-SQL Server. groeten, Koen Quote
Question
Dre
Wellicht is het antwoord op mijn vraag al gegeven, echter vond ik het nog niet.
Zijn er gebruikers die Filemaker Server gebruiken waarbij MySQL als database wordt gebruikt?
M.a.w. Filemaker leest en schrijft alle data direct van en naar MySQL.
Hoe is de performance, is dit een stabiel systeem?
Ik zie graag de gebruikers ervaringen tegemoet.
10 answers to this question
Recommended Posts