Ga naar inhoud
  • 0

Kan dit makkelijker?


Optic

Vraag

Beste forumleden,

 

Ik heb een kleine applicatie gebouwd om de componenten met percentages van een grondstof per receptuur te bekijken. Dit werkt prima. Echter kunnen verschillende grondstoffen dezelfde componenten bevatten en de percentages hiervan moeten dan bij elkaar opgeteld worden.

 

Zie file "Test1" Code H619501 heeft bijvoorbeeld 'Lysolecithin' uit 2 grondstoffen.

 

Ik heb dit "opgelost" in 'Test2' door de gegevens uit 'INCI_HF' te exporteren en vervolgens de velden 'HCode' en 'INCI_Naam' weer te importeren in table 'test', vervolgens de dubbele records verwijderd. Dit werkt opzich wel maar het zijn nogal wat handelingen die uitgevoerd moeten worden, te veel als de gegevens uit 'INCI_HF' vaak gewijzigd worden.

 

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook een range van H-Codes opgegeven kan worden en de dubbele INCI's bij elkaar opgeteld worden, maar dat is voor later al zijn ideeen meer dan welkom.

 

Alvast bedankt voor de reactie's.

 

Groet,

Optic

Test2.fp7

Test1.fp7

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
dus je kunt al deze mogelijkheden hebben

 

stof a bestaat uit

-stof b

-stof c

 

stof c bestaat uit

-stof d

-stof e

 

stof f bestaat uit

-stof a

-stof e

 

die laatste lijkt me circulair (want stof e zit al in stof a). snap ik het niet goed?

 

wat noem je een component, wat een grondstof?

 

Component = INCI, daarvan zitten er meerdere in een grondstof (=Gcode) en meerdere grondstoffen in een H-code (=receptuur). Zo kunnen bijvoorbeeld meerdere vloeibare grondstoffen in een receptuur water (inci=aqua) bevatten, de percentages hiervan zouden dan opgeteld moeten worden.

 

Het is wat lastig uit te leggen, zie zelf af en toe ook de bomen door het bos niet meer :?

Link naar reactie
  • 0

Met Kjoe had en heb ik ook moeite om het probleem te doorgronden.

Een recept (Hcode) bevat meerdere grondstoffen (Gcode).

Een grondstof bestaat uit een bepaald percentage van een component en

een component heeft een naam (INCI).

Wat ik nog niet snap is waarom je grondstoffen waarvan de componentnaam hetzelfde is maar waarvan het percentage verschilt niet direct bij elkaar optelt of heeft dat met het recept te maken?

Ik zou de componenten in een aparte tabel opnemen met een nummer en een naam.

 

In beginsel zou je daarna met een paar aan elkaar geknoopte codes (concentenates) en een uitdraai met subsummaries al een eind kunnen komen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

dus recepten bevatten grondstoffen en grondstoffen bevatten componenten. als je het percentage van een grondstof in een recept vermenigvuldigt met het percentage van de component in de grondstof, krijg je het percentage van de component in het recept (toch?).

 

nu is je werkwijze van belang voor de oplossing denk ik.

zou je zo kunnen werken:

 

1. je stelt grondstoffen samen uit componenten

 

2. je stelt recepten samen uit grondstoffen

 

3. je laat een script draaien dat voor het recept de componenten uit het recept ophaalt.

 

dat is volgens mij wel te bouwen maar het script is even werk

 

dan is er nog een probleem. stel je hebt grondstof a met een bepaalde samenstelling. je maakt daar recepten mee.

een tijdje later verandert de samenstelling van de grondstof. maak je dan een nieuwe record van die grondstof (grondstof a versie2) of pas je de bestaande aan? en moeten dan alle bestaande recepten worden aangepast of moeten ze de oude samenstelling van grondstof a behouden?

Link naar reactie
  • 0
dus recepten bevatten grondstoffen en grondstoffen bevatten componenten. als je het percentage van een grondstof in een recept vermenigvuldigt met het percentage van de component in de grondstof, krijg je het percentage van de component in het recept (toch?).

 

nu is je werkwijze van belang voor de oplossing denk ik.

zou je zo kunnen werken:

 

1. je stelt grondstoffen samen uit componenten

 

2. je stelt recepten samen uit grondstoffen

 

3. je laat een script draaien dat voor het recept de componenten uit het recept ophaalt.

 

dat is volgens mij wel te bouwen maar het script is even werk

 

dan is er nog een probleem. stel je hebt grondstof a met een bepaalde samenstelling. je maakt daar recepten mee.

een tijdje later verandert de samenstelling van de grondstof. maak je dan een nieuwe record van die grondstof (grondstof a versie2) of pas je de bestaande aan? en moeten dan alle bestaande recepten worden aangepast of moeten ze de oude samenstelling van grondstof a behouden?

 

Hallo Kjoe,

 

Ik zou de oplossing voor dit probleem dus moeten zoeken in een script, ik ga het proberen :D

 

Theoretisch verandert de samenstelling van een grondstof niet, hooguit als deze bij een andere leverancier vandaan komt en in dit geval krijgt de nieuwe grondstof een nieuwe code en omschrijving. (De omschrijving van een grondstof is een handels naam, de inci's zijn de chemische componenten)

 

Groet,

Optical

 

Ps. (%inci * %G-code) / 100 = % in receptuur :wink:

Link naar reactie
  • 0
zoiets als dit?

 

het zou ook kunnen zijn dat je eens moet zoeken naar Bill of materials oplossingen. hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet.

 

Hallo Kjoe,

 

Allereerst super bedankt voor je voorbeeld, ziet er goed uit.

 

Ik heb ongeveer hetzelfde gemaakt (qua werking) maar dan met 2 join tables (Grondstof-INCI & receptuur-grondstof) en vanuit de receptuur lay-out een global receptuur code gescript in Join table Grondstof-INCI welke getriggerd door de navigatie knoppen. De global is de receptuur code van de huidige record. Vervolgens een relatie gelegd tussen deze global & G-Code uit grondstof/inci jointable naar receptuur/grondstof jointable. Op deze manier krijg ik hetzelfde overzichtje als in jou voorbeeld.

 

Dit werkt in principe wel maar zowel in jou methode als die van mij worden dezelfde INCI's uit verschillende grondstoffen niet samengevoegd en de percentages bij elkaar opgeteld.

 

Ieder geval bedankt voor je voorbeeld, ik ga eens kijken of ik op deze manier wel inci's kan berekenen op een range H-codes.

 

Groet,

Optical

 

PS. Zie bijgevoegde PDF export van een receptuurrapport met daarin 2 grondstoffen welke alle 2 eenzelfde inci bevatten.

 

Edit: Kan helaas geen pdf's bijvoegen

Link naar reactie
  • 0

Heb eens gezocht op Filemaker en Bill of material, ik ben blijkbaar niet de eenige die tegen problemen aan loopt.

 

If all you need is Single Level BOM reports that's pretty easy. But it never seems to stop there, eventually the folks want it all. I have successfully built single level BOM reports, was moderately successful at building a limited Indented BOM report, had a disasterous experience building a Summarized BOM and I wouldn't touch the MRP logic with a 10 foot pole.
Link naar reactie
  • 0

met mijn methode kun je in elk geval een geprint rapport maken waarbij de componenten worden opgeteld:

 

- maak een veld TotaalComponent = resuméveld = Totaal van PercentageComponentINReceptuur

 

- maak een rapportlayout met alleen een subresumégedeelte gesorteerd op RecepturenComponenten::ComponentID en geen hoofdgedeelte.

- daarin de componentnaam en het resuméveld

 

- volg hetzelfde rapport script als in de demo, alleen de sorteervolgorde aanpassen en naar de aangepaste layout gaan

 

dat zou het moeten zijn. :-)

 

over BOM:

ik heb lang geleden van Filemaker Café (filemakertoday.com) een demo gedownload van een single-level BOM. Maar zelfs daarvan doorgrond ik de logica niet - tis te zeggen, ik zie wat er gebeurt en wat met wat in verbinding staat maar ik snap de gedachte achter de structuur niet goed. misschien dat één van de moderatoren iets kan vertellen cq een goede bron weet aan te wijzen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...