Jump to content
  • 0

Get(CurrentDate) updaten per dag maar kan ik nog indexeren?

RubenLaan

Question

Posted

Ik zit met de volgende vraag:

Op ieder moment wil ik graag weten welke calls van een helpdesk er tot en met heden nog actief zijn (geen sluitdatum hebben) dus ik bepaal graag alle datums tussen de openingsdatum en de sluit datum of de huidige datum als de sluitdatum niet bekend is.

Anders verwoord: Ik kan eenvoudig via een customfunctie een reeks datums maken aan de hand van een opendatum en een sluitdatum. Echter wil ik de reeks ook gevuld houden tot en met de huidige datum als de sluitdatum nog moet komen.

Bijvoorbeeld:

Record a wordt op 01-03-08 geopend en op 06-03-08 gesloten. Via een custom functie is het eenvoudig de tussen liggende reeks datums te genereren:

01-03-08

02-03-08

...

05-03-08

06-03-08

Call b wordt op 02-03-08 geopend en is tot op heden nog niet gesloten.

Nu wil ik graag in de reeks datums de lopende Get(currentdate) als eind waarde invoeren tot dat de sluitdatum is opgevoerd. De reeks moet dus per dag eruit zien als:

02-03-08

03-03-08

...

06-03-08

...

Get(currentdate)

En het belangrijkste: de reeks moet geindexeerd worden voor het gebruik als sleutelveld bij een portaal.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik dagelijks de Get(currentdate) snel opnieuw laten doorrekenen MAAR tevens indexeren?

ik heb het over 25000 records... Dus de gebruikers willen niet uren wachten.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zo even uit de losse pols (niet getest)

- maak een tabel met een datum veld

- vul die met records met in elk record een datum uit de reeks van bv 1-1-1950 t/m 31-12-2050

- maak een relatie naar die tabel op basis van de begin en einddatum (get ( currentdate) mag als start van een relatie wel ongeindexeerd zijn)

- gebruik de functie List() om via de relatie een veld te vullen met een datumreeks (hiervoor is waarschijnlijk in de datum tabel een berekend veld nodig van het type tekst, omdat List() de datums anders niet goed aan elkaar kan knopen)

succes

rmw

• 0
Posted
En het belangrijkste: de reeks moet geindexeerd worden voor het gebruik als sleutelveld bij een portaal.

Ben zelf ook benieuwd naar een goede oplossing.

Zelf heb ik daarvoor een scriptje gemaakt (Insert Current Date) waarmee een veld "datum heden"wordt gevuld.

Dit scriptje laat ik via "File option" lopen zodra de database wordt geopend.

Zeker bij een groot aantal records kun je de gebruikers instrueren "Bij binnenkomst eerst je programma openen en vervolgens koffie gaan halen.

• 0
Posted

Uiteindelijk viel het wel mee, aangezien ik de lopende data moest weergeven zorg ik dat standaard 31-12-08 als einddatum wordt opgevoerd en als je de call sluit wordt die datum vervangen door de sluitdatum. Voor mij voldoende. Die laatste datum is eenvoudig te zetten in een veld via een calculation bij het aanmaken van het record.

Bedankt voor de input allemaal. Als er behoefte naar is zal ik het geheel wel even in een voorbeeldje stoppen, bedenk wel, dat voor een customfunctie Filemaker Advanced nodig is.