Ga naar inhoud
  • 0

SQL query lijkt niet te kloppen...


rmw

Vraag

Mooie ODBC koppeling gemaakt op de server tussen FMSA en SQL2000.

Via een portal netjes gerelateerde gegevens zichtbaar, maar.......

 

Bij sommige records in FM klopt het resultaat in de portal echter niet en ik zie geen reden waarom....

 

De koppeling ligt vanuit FM op een drietal FM-velden naar SQL op een drietal SQL-velden.

De FM velden zijn unstored (keys opgehaald via een andere relatie)

De SQL-velden zijn de keys die binnen SQL zelf ook worden gebruikt voor selectie, dus volgens mij geïndexeerd en al.

Als ik in de SQL-tabel een query maak van de sleutels die in FM bij het record wat een verkeerd resultaat toont, toont SQL precies wat ik verwacht.

 

Klinkt dit bekend?

 

De relaties in het relatiediagram van FM zijn toch voor een koppeling naar SQL-tabellen niet beperkt?

Je kan toch een samengestelde relatie opbouwen?

 

rmw

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien helpt een voorbeeldje....

 

FM tabel

unstored veld 'artikelkey' (=op basis van de artikelcode wordt uit een gerelateerde tabel een key opgehaald), type getal

unstored veld 'projectkey' (= op basis van de projectcode wordt uit een gerelateerde tabel een key opgehaald) type getal

berekend veld 'regelsoort' (=vaste waarde T ) type tekst

 

SQL tabel

foreign key 'artikel_fk' type getal

foreign key 'project_fk' type getal

veld 'regelsoort' type tekst

 

Samengestelde relatie in FM diagram

FM artikelkey = SQL artikel_fk

FM projectkey = SQL project_fk

FM regelsoort = SQL regelsoort

 

Op de FM layout een portal die gegevens uit deze relatie toont

 

Voor de meeste records gaat dat goed, maar voor sommige niet.

Ik vind in de portal die gebaseerd is op artikel 609 en project 4903, weliswaar alleen regels van regelsoort T, maar ook regels met artikel 613 en project 4903, en zelfs regels met artikel 605 en project 4956......

Een query in SQL op basis van artikel 609 en project 4903 levert netjes de juiste gegevens af.

 

ra ra ra

 

Kan de ODBC driver me hier nog parten spelen?

Ik gebruik de standaard driver voor SQL2000 die bij windows wordt meegeleverd...

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

hmmmmm, 'geen bericht goed bericht' gaat hier niet echt op.....

 

Is het gewoon volkomen onbekend?

Niemand ooit iets soortgelijks gezien in de FM-SQL combinatie?

 

Het houdt voor mij de implementatie van de koppeling tegen: de getoonde gegevens zijn gewoon niet betrouwbaar......

 

:roll:

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Probeer eens een keer je SQL-statements te Auditen op de MSSQL Server 2000.

Er zit bij de MS SQL Server 2000 een audittool, waarmee je tijdelijk alle queries naar een tabel kunt wegschrijven.

 

Je zal zien dat FileMaker op een iets andere manier gegevens ophaalt dan dat je zelf zou schrijven, om het meer generic te kunnen maken.

Weet ook dat FileMaker niet letterlijk alle data die hij ophaalt doorstuurt naar de FileMaker client.

Zo zal hij bepaalde data eerst post -processen alvorens ze naar de client te sturen.

Door alles via SQL te doen zou de performantie er sterk onder kunnen leiden en is het in bepaalde gevallen efficienter meer data op te halen en in de FileMaker engine te filteren. Dit gebeurt vooral bij het gebruik van datum velden.

 

Nu om het even over je probleem te hebben.

Ikzelf heb dit bij mijn projectjes nog niet direct voorgehad.

Als je een layout maakt op je SQL tabel en je doet daar een zoek. Krijg je dan ook de verkeerde gegevens terug?

 

Het lijkt er een beetje op zoals je het omschrijft dat er een OR gebeurt. Dus als één van de criteria overeenkomt, hij deze toont.

Zeker dat er overal "=" tekentjes gedefinieerd zijn? Zijn alle velden aan beide kanten ingevuld?

 

Koen

Zorg idd dat je een ODBC driver versie minimaal de versie is die FileMaker vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Dank murtje voor het meedenken. Je tip voor de zoeklayout bracht het :idea:

 

Want ik moet bekennen dat de titel van deze draad de waarheid bevat: 'lijkt niet te kloppen' :oops::oops:

 

Als je in je relatiediagram een occurence teveel opneemt in je verbinding tussen layout en portal dan LIJKT het inderdaad niet te kloppen :oops::oops:

 

Want het klopte natuurlijk gewoon wel, alleen deed FM precies wat ik hem (is het een hem? :wink: ) opgedragen had en niet wat ik wilde dat hij zou doen...

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...