Ga naar inhoud
  • 0

factuur printen


bloempje

Vraag

goedendag, wij werken al een tijdje met filemaker voor ons facturatiesysteem. In een tijdlijsttabel worden de tijden van onze medewerkers verwerkt. In het tabel facturatie worden vervolgens de afgesloten tijdlijsten binnengehaald. Op dit moment werken we in het facturatietabel met een mogelijkheid tot maximaal 7 medewerkers. Zijn voor betreffende klant meer medewerkers actief dan moet er een nieuwe factuur worden gemaakt. Er is geen ruimte voor meer medewerkers. Tot nu toe werkte dit goed. Alleen dit jaar zullen bij sommige klanten meer medewerkers komen te werken dan de 7 die ik kwijt kan op de factuur.

 

Hoe kan ik eenvoudig meer ruimte krijgen voor meer medewerkers zodat ze op meerdere a4 worden geprint, waarbij op de laatste blz het eindbedrag komt te staan. Maar ook weer niet zo dat bij 1 medewerker er standaard twee a4 wordt geprint met veel lege ruimte.

 

Ik werk in de factuurtabel met velden die tot 7 keer worden herhaald, is dit wel handig is het niet beter om met factuurregels te werken, zo ja hoe haal ik dan de totaal tijdlijst per medewerker binnen waarbij het aantal medewerkers niet is gelimiteerd. Ik kan nergens terug vinden hoe je moet werken met factuurregels.

 

Wie kan mij op weg helpen, ik ben hiermee al een tijdje bezig en wil het graag oplossen, maar kom er zelfstandig niet uit.

 

Marc

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

He,

Ik ben wel geen fantast met Filemaker (hobby) maar heb het als volgt gedaan en dat werkt prima.

Je factuurlayout opbouwen als volgt.

-Titelkopgedeelte==> is de titel die op de eertste bladzijde komt.

-Kopgedeelte==> is de titel die op de volgende pagina's komt.

-Hoofdgedeelte==> hierop zet je de velden met de gegevens voor je factuur.

-GeneralresumeNa==> hierop zet je het totaal van je factuur==>dit deel schuift mee naargelang er meer gegevens in je factuur komen.

-Voetgedeelte==> hier kan je eventueel het aantal pagina's op weergeven==>dit deel komt vanaf de tweede pagina onderaan op het blad.

-Titelvoetgedeelte==>hier kan je eventueel het aantal pagina's op weergeven==>dit deel komt onderaan de eerste pagina.

-De layout bazeren op twee tabellen==>1 tabel die de velden bevat van het hoofdgedeelte en de andere tabel voor de andere gedeelten.

-Deze tabellen moeten wel gerelateerd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Filemakers,

 

Ik heb de oplossing voor het printen van een factuur gebruikt voor een pakbon.

In eerste instantie zag het er allemaal goed uit maar ik heb toch een probleem.

Er wordt namelijk altijd maar 1 verkoopregel geprint.

Ik heb 2 tabellen : verkoophoofd en verkoop-artikelen.

Deze hebben een relatie met elkaar dmv de verkoop-hoofd ID.

Er is steeds 1 verkoop-hoofd met 1 of meerdere verkoop-artikelen.

Wat doe ik fout??

 

Bij voorbaat dank,

Kees

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad via de verkoop-artikelen.

In de blader-modus wordt er 1 artikel getoond terwijl links op het scherm staat dat er 3 zijn gevonden.

Als ik het in de schermafdruk-modus doe worden er wel 3 artikel-regels getoond.

Wellicht is dit dan de oplossing omdat het uiteindelijk de bedoeling is dat de pakbon wordt geprint.

Als er nog andere suggesties zijn , hoor ik die graag.

Link naar reactie
  • 0

Printen vanuit de verkoop-artikelen houdt in dat je in het body-deel van je layout de gegevens van de regels kunt laten zien.

Voor de kop en voetgegevens moet je gebruik gaan maken van een sub-summary op basis van een sorteerveld. Dat kan het verkoop-nummer zijn.

In de sub-summary delen kan je via je relatie uit je verkoophoofd de benodigde algemene gegevens weergeven en printen.

 

Let op! Sub-summaries werken alleen met sortering op het juiste veld.

 

Neem hier maar eens een kijkje (als je het al niet gedaan hebt...)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Je print wel vanuit de verkoop-artikelen?

Zo ja, dan kan bij de printer instelling 'alleen huidig record' aanstaan.

Zo nee, dan moet je met een portal werken en dat is af te raden.

 

rmw

 

Waarom is gebruik van een portal af te raden? Ik zie dit advies op verschillende plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Protals kennen twee beperkingen die bij het printen flink in de weg kunnen zitten:

 

  • 1. Het aantal gerelateerde records dat je er mee kunt printen is altijd beperkt tot het aantal regels dat je de portal groot maakt.
        Je kunt een schuifbalk nu eenmaal niet verschuiven op papier ;-)
    2. Aanschuiven van de hoogte van velden binnen een portal-regel kan niet. Je kan het aantal portal regels aanschuiven, maar niet de regelhoogte.

 

En vanouds heeft Filemaker zelf ook aangegeven portals niet voor printen te hebben ontworpen. (Al kan ik dat in de huidige helptekst niet zo expliciet meer vinden....)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Beste medeFilemakers,

 

Nadat het printen van een pakbon (verkoop) is gelukt heb ik nu de volgende uitdaging :

Mijn uitgangspunt is 2 tabellen :

1. verkoophoofd met de gegevens van de klant zoals naam, adres ,korting, enz.

2. verkoopartikelen, dit zijn de regels behorende bij de verkoop, dit bevat artikelgegevens, aantal, prijs, enz.

 

Nu wil ik een verzamelfactuur maken, dus meerdere verkopen op 1 factuur.

Ik heb daarvoor, denk ik, 3 tabellen :

1. factuur, gegevens van de gehele factuur, zoals naam, factuuradres, totaal factuurbedrag, BTW, enz.

2. factuurhoofd, gegevens zoals deze ook bij verkoophoofd zijn vast gelegd, dus o.a. het adres waar de goederen zijn geleverd

3. factuurartikelen, gegevens zoals deze ook bij verkoopartikelen zijn vastgelegd.

 

Mijn vraag : Hoe kan ik nu een verzamelfactuur, dus gegevens uit de genoemde 3 tabellen, printen.

 

BVD

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...