Ga naar inhoud
  • 0

Script opstellen


Toetie2

Vraag

Hallo,

 

Volgend probleempje waar ik tegenaan loop.

Ik heb een tabel persoon 2 (kopie van tabel persoon) (met ID persoon als uniek nummer) en een tweede tabel met ID behandeling als uniek nummer.

De tabellen zijn verbonden met een gewone relatie waarbij het toegestaan is om velden in te voeren in de tabel behandeling (gemeenschappelijk veld ID persoon).

 

Nu moet ik echter in het formulier persoon een knop plaatsen die de formulieren behandelingen opent die gerelateerd zijn via dat uniek ID persoon.

Indien er geen gerelateerde behandeling gevonden is, moet er een nieuwe record geopend worden waarbij het veld ID persoon ingevuld staat van de reeds geopende record van persoon.

Op mijn formulier behandeling en persoon staat echter dat ID persoon uniek moet zijn in de tabel persoon.

Om mijn database mooi te beheren heb ik echter mijn formulier behandeling gelinkt met een tabel persson 2 - copy van tabel persoon.

 

Wie kan mij hierin tips geven??

 

Alvast bedankt.

 

Steven

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik je vraag goed begrepen heb, is je probleem gemakkelijk op te lossen.

Het is al voorgebakken in Fm.

Maak in je persoon invoer layout een portaal aan van de tabel behandeling, gerelateerd op persoon ID.

Geef bij het aanmaken va de relatie aan dat er nieuwe records mogen worden aangemaakt in behandeling.

 

Je hebt hier nu alles dat je nodig hebt.

In de layout persoon vertoont zich in het portaal automatisch de lijst met behandelingen van deze patiënt, voor zover deze aanwezig zijn, en er staat in het portaal één maagdelijk nieuw record open, dat nog niet is opgeslagen, dat je kunt gebruiken om een nieuwe behandeling in in te vullen. Het nieuwe record wordt pas opgeslagen als je er iets in invoert.

 

De zin van de tabel persoon 2 heb ik niet begrepen.

 

Vr. groet,

Harry

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Harry voor je hulp.

 

Omdat mijn database (voorlopig) +/- 15 tabellen bevat heb ik per formulier copy's gemaakt van de tabellen in het relatievenster.

Zo kan ik ook per formulier makkelijker werken om velden in te voegen en hou ik ook een beter overzicht in het spinnenweb van relaties.

Zo heb ik inderdaad dus tabel persoon (voor de persoonsgegevens, persoon 2 in bvb behandeling, persoon 3 in consultaties, ...)

 

Daar een formulier (behandeling bvb) wel 30 velden bevat laat ik het liever opvolgen via een knop. Een portaal kan ook maar dan moet ik een heleboel velden in dit portaal gaan plaatsen. Tenzij ik kan doorklikken via dit portaal naar formulier behandeling.

Om praktische redenen is het echter handiger om te klikken via een button om het formulier behandeling te openen.

Dit kan makkelijk via de een knop "openen lay out met gerelateerde records". Echter bij het invoeren van een nieuwe record geeft hij geen nieuwe persoon ID daar dit gerelateerd is met tabel Persoon 2 (tgv relatiegrafiek).

 

Wat dient er praktisch te gebeuren:

- form. persoon wordt ingevuld (tabel persoon)

--> ID nummer bvb 12

- klik button "behandeling"

--> form. behandeling wordt geopend met de gerelateerde records zichtbaar (gerelateerd aan ID 12 van persoon)

form. behandeling (tabel behandeling - gerelateerd met tabel persoon 2)

- bij het aanmaken van een nieuwe record voert FM automatisch het ID nummer in van de persoon (ID 12) in form behandeling.

 

 

Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker ben.

 

 

Vriendelijke groeten

 

 

Steven

Link naar reactie
  • 0

Wat dient er praktisch te gebeuren:

- form. persoon wordt ingevuld (tabel persoon)

--> ID nummer bvb 12

- klik button "behandeling"

--> form. behandeling wordt geopend met de gerelateerde records zichtbaar (gerelateerd aan ID 12 van persoon)

form. behandeling (tabel behandeling - gerelateerd met tabel persoon 2)

- bij het aanmaken van een nieuwe record voert FM automatisch het ID nummer in van de persoon (ID 12) in form behandeling.

Je maakt hiervoor het best gebruik van een variabele.

Het script komt er vrij vertaald hier op neer (merk op dat ik geen gebruik maak van 'ga naar gerelateerde records'):

 

Zet $$variabele = id nummer van de persoon

Open een nieuw venster

ga naar het layout (in lijstvorm) met de behandelingen

ga naar zoekmodus, vul bij id nummer de $$variabele in en voer het zoeken uit

 

Voor het aanmaken van een nieuw record kun je nog steeds gebruik maken van de $$variabele om het id nummer van de persoon in te vullen:

Open nieuw venster

ga naar layout met detailgegevens van een behandeling

maak een nieuw record

zet de variabele in veld id nummer

 

In ieder venster zet je een sluitknop waarbij tevens ook de records bewaard worden

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...